Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

Treyarch neemt afscheid van de singleplayer, maar introduceert wel Blackout.

Infinity Ward introduceerde ons in 2003 aan de Call of Duty-franchise met het origineel en bracht de reeks naar een ander niveau met legendarische Call of Duty 4: Modern Warfare. Dit succes leidde Activision jammer genoeg met ieder deel verder weg van het Call of Duty waar we in eerste instantie ooit verliefd op werden. De 'maps' werden té ingewikkeld en ontworpen ten gunste van behendigheid en reflexen, in plaats van tactisch vernuft. Evenzo was de innovatie in de gameplay soms ver te zoeken, terwijl andere studio's hier in deze periode wel in wisten te slaan.

Activision reageerde hier op door de zeggen terug te keren naar het "boots on the ground"-gevoel, maar dat moesten ze ook echt laten zien. Dit is waar Call of Duty: Black Ops 4 om de hoek komt kijken. Treyarch is naar de tekentafel teruggekeerd, heeft elementen als 'wall-running' en futuristische technologie uit de game verwijderd en enkele interessante veranderingen doorgevoerd in de geliefde formule. Het resultaat: een titel die ons weer zo hard terug de game intrekt dat we bijna het gevoel hebben een digitale whiplash te hebben opgelopen.

Dat wordt al na een paar minuten in ons eerste multiplayerpotje duidelijk. Militia is een volledig nieuwe 'map' in Black Ops 4, maar voelt direct als een oude vriend. We weten direct waar potentiële sluipschutters op de loer liggen, welke beschutting we om de hoek kunnen verwachten en waar de verschillende knelpunten zitten. Waarom? Niet alleen omdat we geen rekening hoeven te houden met Gummi Beer-achtige vijanden, die ons vanuit vrijwel iedere richting verrassen dankzij wall-running en parkour, maar vooral omdat de originele kernfilosofie bij iedere map terug is. Terug naar hetgene dat maps als Crash, Estate, Favela, Nuke Town Terminal en Overgrown al die jaren geleden vrijwel direct tot favoriet maakte bij de fans.

De meeste maps in Black Ops 4 hebben een natuurlijke 'flow' en elegantie die intuïtief verschillende type spelers naar gebieden trekt die passen bij hun speelstijl. In iedere situatie is het mogelijk om binnen enkele seconden vrij zeker te weten waar gevaar vandaan kan komen. Hierdoor voelt iedere map voor elk type speler aangenaam en gebalanceerd. Tel hier de vier terugkerende klassieke Black Ops-maps, plus Nuketown in november, bij op en je hebt een van de, zo niet dé, beste line-up in jaren.

Geliefde modi als Team Deathmatch, Kill Confirmed en Dominations zijn, natuurlijk, ook terug. De nieuwe Control- en Heist-modi zorgen voor een frisse wind in een anderzijds bekend aanbod. Control is in principe een evolutie van Domination, waarbij elk team afwisselt tussen het aanvallen en verdedigen van twee gebieden. De twist is hier dat ieder team 25 gezamenlijke levens per ronde heeft, wat een extra strategische laag aan de strijd toevoegt. Dit is waar alle Specialists hun kans hebben om uit te blinken.

Het kiezen van verdedigende Specialist, zoals Torque of Recon, geeft je de mogelijkheid om voet bij stuk te houden in een specifiek gebied tijdens het verdedigen en golven aan vijanden af te slaan. Het kiezen van aanvallende types als Firebreak en Battery, aan de andere kant, maken het een stuk makkelijker om je vijanden te verpulveren door hun positie met volle kracht te bestormen of door in een duel de overhand te hebben. Vechten voor controle van de verschillende gebieden, terwijl je minder levens hebt, is enorm leuk, waardoor we dit makkelijk in het begin zien uitgroeien tot een van de meest populaire modi.

Call of Duty: Black Ops 4

Heist is ook nieuw in Black Ops 4, maar moet bekend aanvoelen voor iedereen die Counter-Strike of Payday heeft gespeeld. Twee teams proberen een zak met geld te stelen en daar mee weg te komen. Je begint echter niet met de standaard 'classes' en wapens. Iedere speler begint in de eerste ronde slechts met een pistool en 500 dollar, en moet overwegen wat ze willen kopen met dit geld. Betere wapens, uitrusting en 'perks' kosten meer, dus je moet tussen iedere 'no-respawn' ronde beslissen wat je wilt aanschaffen. Lukt het om met de zakgeld te ontsnappen dan krijg je vanzelfsprekend een behoorlijk voordeel doordat je meer geld kunt uitgeven in de volgende ronde. Echter onbesuisd daarmee proberen weg te komen kan tot een vroegtijdige dood leiden en zelfs het verliezen van de bepantsering waar je veel geld voor hebt betaald. Het is een geweldige modus voor spelers die op zoek zijn naar veel spanning en iets langzamere gameplay, maar niet voor spelers die snelle actie en veel 'kills' nastreven.

Balans is ook een belangrijke term wat de verschillende Specialists betreft. Het maakt niet uit of je een offensieve, verdedigende of ondersteunende speelstijl hebt. Het vinden van een Specialist voor iedere situatie is geen probleem. We praten niet over personages met bijvoorbeeld dezelfde persoonlijkheid en charme als die in Overwatch, maar het is overduidelijk dat Treyarch geïnspireerd is geweest door 'hero-shooters'. Iedere Specialist heeft uniek vaardigheden en uitrusting.

Houd je er van om op de aanval te gaan en vijanden te verrassen met verwoestende aanvallen? Dan ga je veel plezier beleven met Ruin's Grav Slam en Grapple Gun. Meer het ondersteunde type? Crash's Tak-5 geneest zowel jou als nabije teamgenoten, terwijl zijn Assault Pack je team voorziet van meer broodnodige ammunitie. Iedere vaardigheid van iedere Specialist kan het tijd binnen enkele seconden veranderen. Het enige kritiekpunt op het systeem is dat sommige van de classes vrij nutteloos lijken in bepaalde modi. Torque's plaatsbare dekking en prikkeldraad is even bruikbaar als een theepot van chocolade in Team Deathmatch, maar in de nieuwe Control-modus is hij juist een personage waar je de team een hele strategie omheen kan bouwen. Het is geen groot probleem om een overvloed aan opties te hebben om uit te kiezen, maar het toont duidelijk waarom vergelijkbare games meestal minder modi bieden.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4

Het onder de knie krijgen van alle verschillende vaardigheden is ook geen probleem. Er is namelijk een modus genaamd Specialist HQ die zowel als 'tutorial' en verassend goed achtergrondverhaal dient. Het is geen echte 'campaign', maar Treyarch heeft zich zeker niet ingehouden en biedt tussen ieder gedeelte indrukwekkende tussenfilmpjes. Hier leent de studio zeker enkele ideeën van Overwatch door te proberen iedere Specialist wat persoonlijkheid te geven via korte video's en animaties, maar tegelijkertijd geeft het ons ook enkele uitstekende stukjes om onze vaardigheden op te poetsen zonder bang te hoeven zijn dat andere menselijke spelers onze oefenpartij komen verstoren.

Iets anders dat onze klacht over enkele Specialists nog minder impactvol maakt, is de terugkeer van het Pick 10-systeem. Hiermee kun je jouw soldaat met de wapens, opzetstukken, uitrusting, perks, 'scorestreaks' en Wildcards voorzien die jij wilt. Het weghalen van meer futuristische dingen heeft geen enkele invloed op je opties. Er is nog steeds een overvloed aan elementen om uit te kiezen, waarbij ieder wapen zijn eigen progressiesysteem en opzetstukken heeft. Call of Duty staat er om bekend een van de meest bevredigende wapenwerking in de game-industrie te hebben en Black Ops 4 bevestigt deze reputatie. Je kunt de kracht van een shotgun voelen, de impact van een sniper rifle doen de rillingen over je rug lopen en je voelt de controle bij iedere kleine beweging die de verschillende wapens maken. Treyarch levert precies af wat we verwachten van een eersteklas studio.

Helaas heeft Treyarch ook andere aspecten van hun formule verandert. We hebben de game nog vóór de Day One-update gespeeld en hopen dat de wapens worden geherbalanceerd. Of je er nu van houdt of niet: 'quick scoping' is nog steeds mogelijk en enkele van de sniper rifles lijken wat dat betreft enorm 'over-powered'. In één schot worden neergeschoten door een sniper die voor het schieten nauwelijks zijn 'scope' heeft opgetild is extreem frustrerend (een probleem dat vooral op de console aanwezigheid is daar de 'aim assist'). Er zijn ook enkele andere voorbeelden van wapens waar we een haat-liefdeverhouding mee hebben gehad tijdens onze speelsessies voorafgaand aan de officiële release, dus we hopen dat Treyarch zich aan het woord houdt wat betreft snelle updates.

De studio volgt echter niet in alle aspecten van de game hetzelfde recept. Een van de meest besproken veranderingen is het handmatige genezen. De dagen waar ons personage op magische wijze wordt genezen, na enkele seconden uit zicht te blijven zijn, voorbij. Nu moet je je leven handmatig aanvullen door het opofferen van enkele waardevolle milliseconden om jezelf met een injectienaald te prikken. Dit moet één van de beste veranderingen in Call of Duty zijn sinds het progressiesysteem van Modern Warfare. Dat je niet hoeft weg te rennen en je te verstoppen als je geraakt wordt, maar in plaats daarvan je levensbalk langzaam weer ziet vollopen (langzaam genoeg om je nerveus te maken, maar snel genoeg om je hoop te geven) maakt ieder gevecht enerverend. Een vijand in de deuropening beschieten, jezelf prikken met de injectienaald terwijl je er na toe rent, de hoek om rennen terwijl je op diens handlanger schiet, wegduiken achter de toonbank en jezelf genezen terwijl er een derde vijand komt binnen rennen en je net genoeg leven hebt om te proberen dat duel te overleven, is iets dat je gewoon zelf moet ondervinden. Het genezen duurt ongeveer even lang als het herladen van een zwaar wapen, dus de flow van het gevecht kakt nooit in, zoals dat voorheen weleens het geval was. Van ons mag het automatische genezen wegblijven.

Dit, plus de mogelijkheid om te schieten terwijl je andere eenhandige acties uitvoert en de nieuwe Fog of War-map maakt dit misschien wel de beste multiplayervaring in Call of Duty ooit. Maar hoe zit het met Zombies en Blackout?

Call of Duty: Black Ops 4