Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Astro Bot Rescue Mission

Astro Bot Rescue Mission

Een nieuwe topper voor de PSVR met enkele schattige robotjes.

• Berichten: Kalle Max Hofmann

Hoewel sommige gamers de VR-hype als een opwelling hebben afgeschreven, blijft PlayStation VR zich continue evolueren. Met drie miljoen verkochte exemplaren heeft het de leiding over zijn twee concurrenten, de HTC Vive en Oculus Rift, verder versterkt. Sony kreeg echter terechte kritiek, want na een goede eerste golf aan veelbelovende first-party titels bleef het erg lang stil. Maar deze droogte wordt nu onderbroken, want Astro Bot Rescue Mission van Sony's Japan Studio tentoonstelt hoeveel creativiteit er te vinden kan zijn achter de witte VR-glazen.

Sony heeft verstandig naar zijn fans geluisterd, want Astro Bot Rescue Mission is als het ware de volledige versie van de Playroom VR, het voorproefje met minigames van Sony die gratis bij de launch van PSVR verscheen. Daarin was het er ook een prachtig wit robotje te vinden, die deed denken aan Sony's echte Aibo-robots en een idyllisch graslandschap afzocht naar zijn vermiste collegarobotjes.

Via een introfilmpje krijgen we te zien dat er in Astro Bot Rescue Mission dit keer 160 schattige robotjes zoek raken. Hun ruimteschip wordt onderweg aangevallen door een slecht gehumeurd slijmerig buitenaardse wezen. Deze aast op de enorme VR-headset die op de boeg van het astroschip is te vinden en scheurt het ruimtevoertuig in stukken waardoor de inzittenden op vijf verschillende kleine planeten terechtkomen.

Astro Bot Rescue Mission

De gestrande robots moeten door het laatst achtergebleven bemanningslid, met hulp van de speler als opperrobot met VR-bril, opgespoord worden via enkele halsbrekende sprongen en gevechten. Net als de VR-hit Moss wordt het hoofdpersonage met de DualShock 4-controller bestuurt, maar zien we onszelf soms ook terug in de omgeving via enorme schermen of in weerspiegelende oppervlaktes als een gigantisch wezen dat verantwoordelijk is voor het lot van de kleinere spelfiguren.

Net als in de Playroom-versie komen we terecht in een rustiek weidelandschap om onze handlangers te vinden. Deze wereld is in Astro Bot Rescue Mission echter behoorlijk gegroeid en strekt zich vaak naar boven of onder uit met vele verborgen plekken waar robotjes en gouden muntjes (soms ook gigantische muntjes of verpakt in kleurrijke containers) zijn te vinden.

Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission

Om deze te bereiken kan onze Astro Bot springen, kort zweven dankzij een straalmotor, slaan en een wervelaanval uitvoeren. Die laatste is behoorlijk handig in de gevechten met de vele schattige tegenstanders, maar de meest elegante manier om deze uit te schakelen is ze te roosteren door er met je straalmotor overheen zweven. Net als bij iedere platformtitel is perfecte timing natuurlijk een vereiste. De game biedt daarvan de nodige uitdaging met bewegende en ronddraaiende platformen, vallende of brekende blokken, vuur, lava en dodelijke punten.

Natuurlijk vindt Astro Bot Rescue Mission het wiel niet opnieuw uit. Veel elementen doen denken aan Super Mario of Rayman, maar het speciale is hoe innovatief deze elementen aanvoelen. De integratie van VR geeft daar een eigen draai aan, omdat de speler ook fysiek wordt betrokken bij de actie. Bovendien gebruik je je eigen hoofd als de "camera" voor de game. Als een robot zich achter een hoekje verstopt moet je bijvoorbeeld naar voren leunen om deze te zien. Als je alle bots in de game, en de vrijwel onzichtbare verborgen kameleons, wilt vinden is actief verkennen een essentieel onderdeel van de game.

Astro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue MissionAstro Bot Rescue Mission
Astro Bot Rescue Mission