Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Lego DC Super-Villains

Lego DC Super-Villains

Soms is het goed om slecht te zijn.

Als het titelscherm verschijnt wordt je getrakteerd op de klanken van Wolfmother's Joker and the Thief. Om eerlijk zijn hadden we dat niet verwacht. Het tovert echter direct een enorme lach op ons gezicht en herinnert ons eraan dat we plezier gaan maken. En dat we hebben we zeker gedaan.

De titel verklapt al waar we dit keer mee te maken krijgen. Een Lego-game waarin al je favoriete DC-superschurken centraal staan. Van lastpakken als Lex Luther en The Joker tot booswichten als Gorilla Grodd. Er zijn zelfs enkele minder bekende, bijvoorbeeld King Shark, waardoor je vast en zeker Google moet raadplegen om hun achtergrondverhaal na te lezen. Maak je echter geen zorgen, want ook je geliefde superhelden zoals Batman en de Green Latern maken hun opwachting en worden later in de game zelfs speelbaar.

We zijn behoorlijk onder de indruk van het verhaal. We krijgen te maken met de Justice Syndicate, ook wel bekend als de CSA (Crime Syndicate of America), dat rechtstreeks uit de comics is geplukt. Deze zijn afkomstig uit een parallelle versie van de Aarde (Earth 3) en bevat alternatieve kwaadaardige versie van de Justice League, inclusief Ultra Man, Super Woman en Owl Man (varianten van Superman, Wonder Woman en Batman).

Het daadwerkelijk verhaal verklappen we verder niet, maar is veilig om te zeggen dat onze DC-schurken besluiten redding te bieden door groter en sterker dan de CSA te worden. Natuurlijk met de hulp van enkele iconische super-super schurken. Het enige bezwaar dat we bij de missies hebben is dat we misschien iets te veel bezig zijn met het verzamelen van nieuwe schurken en een team samen te stellen.

Lego DC Super-Villains

Het leeuwendeel van het verhaal wordt door de meest bekend verslaggever van Metropolis, Lois Lane, vertelt samen met haar trouwe cameraman Jimmy. De tussenfilmpjes met deze twee drijven het verhalen echt voort, met goed gescripte dialogen en oprecht grappige momenten die de 'stages' wonderlijk goed aan elkaar knopen. Enkele missies, zoals het zoeken naar Black Adam in een museum, voelen weliswaar een beetje nutteloos, maar dat wordt goed gemaakt door de dialogen van Lex Luther, waarmee je speelt. Dit specifieke 'level' voelde meer als een excuus voor een eindbaasgevecht tegen Shazam en Mazhas (zijn Earth 3-versie), maar de kwaliteit van het script zorgt er wederom dat de ontwikkelaar er goed mee wegkomt.

De missies, zelfs wanneer tijdens het rekruteren, brengt je naar enkele fantastische en bekende comicbook-locaties, waaronder S.T.A.R. Labs en Dinosaur Island. Beide prachtig ontworpen en enorm kleurrijk. Het Gorilla Grodd-level neemt je mee naar een verbluffende jungle die groen en levendig is, vol met moordlustige apen. Een ander level brengt je naar een toevluchtsoord voor ninja's in de bergen (je mag zelf raden wie zich daar bevindt). Andere stages die je bezoekt betreffen een onderwaterlevel waarin je het opneemt tegen een gigantische inktvis en de planeet Oa zit zelfs in de game.

Lego DC Super-VillainsLego DC Super-Villains

Daarbovenop zijn er een behoorlijk aantal eindbaasgevechten om je tanden in te zetten, terwijl je vecht tegen superhelden als Beast Boy en onderweg zelfs enkele schurken helpt. We kregen zelfs de kans om Gorilla Grodd te helpen om Solivar te verslaan en de controle over Gorilla City terug te krijgen. Het eindbaassysteem is simpel: vermijd aanvallen tot je de kans krijgen om toe te slaan. Eenvoudig, maar vermakelijk!

Elk afzonderlijk level bevat een scheepslading aan Lego-plezier. Je weet precies waar je op kunt rekenen als je een Lego-game aanschaft: bouw, breek en verzamel. Natuurlijk plus de gebruikelijk variatie aan makkelijke, maar meeslepende puzzels, zoals ronddraaiende doolhoven. Veel is enorm vertrouwd en bekend in DC Super-Villains), maar de titel bevat de optie om je eigen hoofdpersonage te maken en dat is een enorm toffe toevoeging. Je kunt namelijk niet alleen je uiterlijk kiezen, maar ook je krachten. Zo is er bijvoorbeeld een laserstraal die je kunt aanpassen met verschillende kleuren en waar deze vandaan schiet (uit een wapen of bijvoorbeeld je ogen). Alhoewel je nieuwe schurk niet spreekt, voegt het een element van personalisatie toe aan de game. Ons poppetje had zo een dinosaurusmantel en een hagendissenstaartzwaard. We zijn er van overtuigd dat je zelf iets beters kunt verzinnen.

Lego DC Super-Villains