Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Soulcalibur VI

Soulcalibur VI

Bandai Namco's bewapende vechtreeks is terug en in de beste vorm sinds jaren.

Het is lastig om je vinger er op te leggen waarom, maar Soulcalibur is altijd een vechtgame geweest die gewaardeerd wordt door een 'casual' publiek. Wellicht omdat het makkelijk is om iets voor elkaar te krijgen, omdat het slechts drie aanvalsknoppen en eentje om te blokkeren heeft. Misschien omdat je met wapens vecht. Of omdat het altijd heeft beschikt over goedgemaakte singleplayermodi. Of misschien zijn het de historische thema's of het kleurrijke aanbod aan vechters?

Waarschijnlijk is het een combinatie van al het bovenstaande dat mensen aantrekt tot Soulcalibur. Dat is ook de reden dat het de onverdiende reputatie kreeg té casual te zijn. Mogelijkerwijs heeft Bandai Namco dit opgevangen en dit kritiek gebruikt om met Soulcalibur IV en Soulcalibur V te experimenteren door het toevoegen van diepgang en meer content. Het probeerde in ons optiek echter iets te repareren dat nooit stuk is geweest.

De techniek die normaalgesproken de pro's van de massa onderscheidt in de prachtige wereld van Soulcalibur is Guard Impact, een countersysteem waarmee een speler die de game echt doorheeft tegenstanders makkelijk kan afstraffen met doordachte aanvallen. De meesten die op een casualniveau spelen streven er simpelweg naar om een aanval te blokkeren, in plaats van te counteren, en beleven hiermee slechts een klein deel van wat het systeem echt te bieden heeft.

De reden waarom we dit aankaarten is dat het grootste nieuws op gameplaygebied dit keer Reversal Edge heet. Dat is nog een variant van counteren met een steen-papier-schaar systeem en resulteert in flitsende animaties (zeker een reactie op Street Fighter's Ultra Attacks in IV en V). Anders dan Guard Impact is het veel makkelijker om uit te voeren, maar kan het ook resulteren in een terugslag waar de overwinning in nederlaag verandert. Het voelt als een element dat meer past bij het bredere publiek van Soulcalibur en is weliswaar niet hetgene waar de beste spelers om hebben gevraagd, maar in ieder geval maakt het de game leuker voor de meeste spelers.

Soulcalibur VISoulcalibur VI

Behalve dat, is het singleplayergedeelte iets waar Bandai Namco het maar al te graag over heeft en dat heeft twee redenen. De eerste is dat Soulcalibur VI, ondanks de naam, een soort 'reboot' is van de reeks en zich zelfs in dezelfde tijdspierode als de allereerste Soulcalibur afspeelt. Hoewel we echt dol zijn op vechtgame, zijn we ook van mening dat de verhalen in dit genre vaak belabberd en onnodig zijn. Dat gezegd hebbende: het blijft fijn om enkele van de klassieke vechters - inclusief personages als Maxi, Mitsurugi, Take en Ivy - weer in hun hoogtijdagen te zien, in plaats van de vergrijsde figuren uit de afgelopen titels. Spelers die echt hebben genoten van het origineel kunnen dit, in zeker zin, zelfs zien als een alternatief vervolg in plaats van Soulcalibur II.

De tweede reden dat Bandai Namco zo trots is op de singleplayer is de kwantiteit. De fundering is behoorlijk goed met een standaard verhaal, waarin je kunt kiezen om met alle personages te spelen om te zien wat ze tijdens de eerste Soulcalibur-game uitspookten. Maar dat is niet de enige singleplayermodus en hier vinden we ook Libra of Soul, een enorm uitgebreide modus.

Hierin kunnen we onze eigen vechter maken met een enorm diepgaande Character Creation-optie. Of je nu een gigantische barbaar met bijhorend nektapijtje wilt maken, een vrouwelijke zombie of een typische kungfu monnik - je kunt precies maken wat je wilt en vervolg met je vechter op avontuur gaan. Soulcalibur lijkt niet meer hetzelfde budget en dezelfde status bij Bandai Namco te hebben als voorheen en daardoor worden vrijwel alle verhalen verteld aan de hand van tekenfilmachtige afbeeldingen en een verstelstem. In vergelijking met bijvoorbeeld Mortal Kombat en Mortal Kombat X, die een nieuwe standaard voor de singleplayer in vechtgames wisten neer te zetten, voelt het goedkoop en het verhaal is zelf ook bij lange na niet heel interessant.

Desalniettemin hebben we deze nog steeds vrolijk gespeeld om langzaam, maar geleidelijk ons personage te 'levelen', meer te leren over de gameplay en mee te doen aan gevechten die het concept een beetje omgooien. Diegene die bekend zijn met Soulcalibur het voor de reeks niet uniek is om het op te nemen tegen enkele Lizard Men, te vechten terwijl je vergiftigd bent en in tussen gevaarlijke luchtstromingen te vechten. Hier wordt dit echter veel vernuftiger toegepast en biedt het avontuur enkele elementen die tegen het 'role-playen' aanliggen. Het meest duidelijke is dat je kunt kiezen om goed of slecht te zijn, maar je kunt jezelf ook anders uitrusten voor specifieke tegenstanders en voorwerpen gebruiken om jezelf sterker te maken bij erg lastige uitdagingen.

Soulcalibur VI
Soulcalibur VISoulcalibur VI
Soulcalibur VI