Starlink: Battle for Atlas

Starlink: Battle for Atlas

Ubisoft's ambitieuze toys-to-life ruimteshooter is geland; we bekijken de versie met een zekere antropomorfische vos in de hoofdrol.

Het 'toys-to-life' genre was dood. Disney Infinity, Lego Dimensions en zelfs Skylanders - allemaal zijn ze gestopt met het produceren van games en figuurtjes. De belangrijkste reden zijn de kosten van het produceren van de figuren en proberen de prijzen daarvan zo laag mogelijk te houden voor jou, de consument. Dus waarom zou Ubisoft zich hier nu aan wagen? Hebben ze misschien wat trucjes achter de hand?

Starlink: Battle for Atlas is een ambitieuze game - gedeeltelijk een ruimteshooter, gedeeltelijk een rpg waarin je planeten verkent - en dat is allemaal samengepakt met een geweldig verhaal. En wat behoorlijk toffe technologie.

De geheimzinnige wetenschapper St. Grand heeft een pilotenbemanning van schorriemorrie samengesteld onder de leiding van Mason Rana. Mason is de uitvinder van de Starlink-technologie en St. Grand helpt hem de potentie van Starlink te ontgrendelen door Nova te gebruiken, een buitenaardse energiebron, waarmee de reikwijdte vergroot kan worden. Dit geeft Starlink de mogelijkheid om voorwerpen vrijwel onmiddellijk over enorme afstanden te transporteren. Het is hierdoor mogelijk om piloten, schepen en wapens tijdens het vechten te wisselen, waardoor je een tactische voorsprong krijgt in de strijd tegen de vijand. Zonder te veel van het verhaal te verklappen: je bevindt je in het Atlas-systeem, ongeveer 431 lichtjaar van Aarde, waar de kwaadaardige Grax de Forgotten Legion aanvoert in hun zoektocht naar eeuwenoude technologie van de mysterieuze Wardens. Daarbij hoopt Drax dat deze relikwieën hem in een Warden veranderen en dat dit alle geheimen die ze bevatten vrijgeeft.

Al het speelgoed, van de piloten tot de sterrenschepen (en zelfs de wapens) zijn goed gemaakt en zien er net zo uit. Als je de game niet speelt zouden ze niet misstaan op een speelgoedplank of zelfs in een vitrinekast van een verzamelaar. In plaats van het gebruiken van een fysiek portaal om het speelgoed op te plaatsten zoals in andere games, gebruikt Starlink een opzetstuk die aan je controller wordt vastgeklikt; op de PlayStation 4 en Xbox One grijpen deze zich rondom de controller vast, maar op de Nintendo Switch plaatst je de Joy-Cons in een opzetstuk die dienst doet als handgrepen. De volledige opzet voelt niet zwaar of hinderlijk aan, alhoewel het misschien voor kleine handjes iets teveel is, maar zelfs dan moet dat niet echt een probleem zijn.

Starlink: Battle for AtlasStarlink: Battle for Atlas

Als eerste moet je je piloot uitkiezen. In de standaardversie is dat Mason, maar de Switch-versie bevat ook Fox McCloud. De piloot glijdt in de bovenkant van het opzetstuk en vervolgens moet je het lichaam van het schip daar overheen vastklikken. Dat kan dit een beetje lastig zijn om goed neer te zetten en moet je ze stevig aanduwen, maar maak je geen zorgen, het speelgoed is stevig gebouwd en zou niet moeten breken. Als volgende kies je vleugels en wederom bestaan deze in de standaardversie uit een paar dat bij je schip past, maar als je je verzameling uitbreidt kun je deze verwisselen (en bepaalde vleugels verbeteren de hanteerbaarheid, snelheid of zelfs de bepantsering). Als laatste maak je de allesbepalende wapens vast.

Je begint de game met twee hoofdwapens: Frost Barrage, een ijzige salvo van raketten, en Flamethrower, een enorm kegel aan vuur. Deze twee loodsen je door het leeuwendeel van de game, maar bepaalde taken en vijanden vereisen andere elementen. Deze komen in de vorm van Kinetic-, Gravity- en Stasis-wapens. Alle vleugels en wapens delen dezelfde verbindingsstukken en kunnen daardoor met gemak verwisseld of opgestapeld worden. Je kunt zelfs extra schepen kopen om je team te versterken, evenals wapenpakketten. Allemaal hebben deze verschillende attributen die je kunnen helpen om Grax en de Forgotten Legion tegen te houden. Terwijl je verder komt in de game verdien je ervaringspunten, geld en 'mods'. Alle schepen en wapens kunnen deze mods gebruiken om de schade en weerstand te verhogen of zelfs hoeveel ervaringspunten en geld je verdient.

Als je een piloot, schip of wapen hebt vastgeklikt speel je deze onderdelen vrij voor co-op. Hierdoor kan een tweede speler zich bij je voegen met hun eigen schepen en opzetstuk of kunnen ze digitaal met je meevechten met alleen een tweede controller en de voorwerpen die je al hebt vrijgespeeld. Als je wilt betalen kun je alles vrijspelen en hoewel dit niet noodzakelijk is maakt het de game overduidelijk makkelijker tot een bepaald niveau. Een tweede speler op het scherm hebben is zeker een voordeel en als je dicht bij elkaar in de buurt blijft krijg je een Starlink-'boost', waardoor alle schade en verdediging wordt versterkt. Het is dus altijd de moeite om op bij elkaar in de buurt te blijven om vijanden uit te schakelen.

Je hoeft, in tegenstelling tot andere toys-to-life games, in Starlink geen fysiek speelgoed te hebben om de game te spelen, aangezien alle onderdelen ook digitaal verkrijgbaar zijn (inclusief de game zelf) en deze kunnen op ieder moment worden verwisseld.

Starlink: Battle for Atlas

De Nintendo Switch-versie bevat dus, zoals eerder gezegd, Fox McCloud. Het is echter niet alleen het bekende personage dat in de game zit, we krijgen ook zijn schip, de Arwing, te zien en een hele reeks zijmissies die draaien om hoe hij zich bij het Starlink Initiative voegt. Hoewel dit wederom een geweldige samenwerking is tussen Nintendo en Ubisoft (net als Mario + Rabbids Kingdom Battle) is het jammer dat er geen vergelijkbare extra's zijn voor de PlayStation 4 en Xbox One.

Het Atlas-systeem is opgemaakt uit drie sectoren met in totaal zeven planeten. De Trade Sector, waar je begint - heeft drie planeten om te verkennen, terwijl de Frontier Sector er twee heeft, evenals de Dark Sector. Elk wordt steeds moeilijker terwijl je verder komt. Het verkennen van elk van de zeven planeten wisselt in omvang, maar ze zijn allemaal vrij groot met genoeg om te ontdekken en verschillende ruimtestation om te upgraden.

Het ruimtereizen begint vrij langzaam en je moet naar iedere planeet vliegen voordat je een 'fast-travel' punt kunt vrijspelen. Simpelweg richting de dichtstbijzijnde planeet richten en er heen boosten werkt niet, aangezien je pad is gevuld met obstakels; het sterrensysteem is gevuld met rondzwervende asteroïden en ruimtebandieten die netten uitwerpen om onoplettende reizigers te vangen. Als je vast komt te zitten vallen de piraten je aan en kom je terecht in snelle ruimtegevechten. Er is ook ruimteafval om te verzamelen en je kunt zelfs een toffe upgrade voor je schip vinden. Wees echter voorzichtig als je een Dreadnought tegenkomt. Dit is namelijk een gigantisch Legion-schip dat voor de nodige problemen kan zorgen. Ze zijn zwaarbeveiligd met zwermen aan vechtschepen en bedekt met kanonnen die je binnen enkele seconden kunnen vernietigen. Het vereist nauwkeurige maneuvers om deze uit te schakelen.

Starlink: Battle for Atlas

Je schouderknippen vuren je linker- en rechterwapens afzonderlijk af en je komt er waarschijnlijk snel achter dat het handig is om bepaalde wapens en gelijke vuursnelheid aan een specifieke kant te houden. We hebben meerdere keren gemerkt dat per ongeluk een zwaar machinegeweer een enkele keer indrukten of juist de knop ingedrukt hielden bij het afvuren van een raket, omdat deze waren omgedraaid. Gelukkig is het enorm eenvoudig om deze tijdens het vechten te verwisselen.

Ruimtegevechten kunnen vrij hectisch zijn, maar de besturing werkt goed voor het vechten. Je kunt ontwijken, van links naar rechts bewegen en 'strafen' terwijl je spervuur aan schoten loslaat op een vijandelijke ruimtevoertuig. Evenzo kun je je schip 180 graden draaien en 'barrelrolls' uitvoeren, wat enkele fantastische gevechten oplevert - zowel in de ruimte als tijdens het verkennen van de planeten. Je HUD toont pijlen richting je tegenstanders, waardoor deze makkelijker zijn te volgen tijdens de 'dogfights'. In de ruimte en op de grond krijg je ook hulp van je bemanning die je waarschuwen of je de juiste wapens gebruikt, als je teveel schade oploopt of je gewoon een tip geven. Het stemmenwerk is ook geweldig en het voelt nooit geforceerd, zelfs als zijn enkele personages enorm cliché. Visueel gezien is het vrijwel exact wat je zou verwachten: de schepen en de bemanning zien er geweldig uit dankzij hun digitale tekenfilmuiterlijk, en vergelijkbaar met hetgene wat kinderen op de zaterdagochtend op tv kunnen zien.

Tijdens het verkennen van de planeten zijn de Forgotten Legion een ruimtebandieten je grootste vijanden. De Outlaws hebben nederzettingen en door deze uit te schakelen kun je deze van jou maken. De Legion, proberen het sterrensysteem over de nemen onder leiding van Drax, en daardoor zijn ze overal te vinden; meestal vallen ze bouwplaatsen aan of zijn ze rondom gigantische 'extractors' te vinden (deze enorme Legion-technologie moet vernietigd worden en dat vereist enkele doordachte tactieken). Ook patrouilleren er zogeheten 'primes' de oppervlakte van de planeten; enorme spinachtige Legions met zware bepantsering, die ondoordringbaar zijn. Het vinden van een zwakke plek en deze raken betekent dat het pantser wegvalt en je zachte plekken onthult om op te schieten, wat een toffe tactiek is.

Het is echter niet alleen maar vechten, aangezien er ook meer dan genoeg is om ontdekt te worden. Iedere planeet heeft zijn eigen fauna om te scannen, evenals flora en mineralen om te verzamelen. Verspreid over de planeten zijn er bouwplaatsen waar sterrenwachten, raffinaderijen, werkplaatsen en wapenfabrieken kunt plaatsen. Deze faciliteiten worden onderhouden door handlangers en handelaars, waarmee je alles wat je in het wild vindt kunt ruilen. Het verkennen van de openwereld ligt niet zo ver af van de klassieke Ubisoft-formule, waarbij de sterrenwachten dienen als de torens om de 'Fog of War' die de planeten bedekt op te laten lossen. Er zijn ook voorraden om te vinden, evenals verborgen relikwieën in de vorm van zeldzame mods.

Starlink: Battle for Atlas is, zoals gezegd, een ambitieuze game, maar we denken zeker dat het werkt. De toevoeging van digitale content maakt het betaalbaarder en de omvang van de game met diens gevarieerde gameplayelementen verzekert dat er genoeg is te doen om je lang bezig te houden. Het speelgoed zelf ziet er niet alleen fantastisch uit, maar is ook enorm goed gemaakt, en we kunnen voorstellen dat er de nodige Starlink-pakketjes in een kadopapiertje zijn terug te vinden in december. Het is misschien een beetje prijzig om mee te beginnen, maar daarbij krijg je direct de volledige ervaring. Je kunt deze aankoop bovendien uitbreiden voor meer opties en variatie (en om de game makkelijker te maken), maar dat hoeft zeker niet.

9 / 10
+
Speelgoed voelt geweldig en ziet er fantastisch uit; veel te doen en te verkennen; veel diepgang; goede ruimtegevechten; Fox McCloud-content op de Switch is geweldig.