Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia / Polski

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Het is tijd om je in het zadel te hijsen en het Wilde Westen van Rockstar te ontdekken.

Onze perceptie van verhaalvertelling en kunst verandert bij tijd en wijle, om vervolgens nooit meer hetzelfde te zijn. Iedereen koestert dergelijke gedachtes, waarbij wijzelf ook veranderen. Zij het het beluisteren van Pink Floyd's The Wall - van de allereerste tot allerlaatste noot -, de stad in Inception zien verbuigen of de eerste aanblik van het met neon doordrenkte Vice City. Dit zijn ervaringen die ons enorm dierbaar zijn en alleen gemaakt kunnen worden door echte meesters in hun vak. Dit is waarom Rockstar in de game-industrie zo een speciale plek afdwingt. Vrijwel iedereen, die dit leest, heeft minimaal één van die momenten in één van hun titels beleefd. Van de bankroof in Grand Theft Auto V en het schietfestijn in Saint Mark's Bistro in San Andreas tot het redden van de band Love Fist in Vice City.

Het ontsnappen aan een gewisse dood over de grens tussen Mexico en de VS, achterop je paard met een legio aan sterren boven je hoofd, waarbij hoofdpersoon John Marston wordt begeleid door José González' Far Away, is één van de meest krachtige momenten die ons medium biedt. Het is zeker één van de weinige ervaringen die je denkwijze betreffende verhaalvertelling, personages en de kracht van deze digitale verhalen - waar we zo van houden -, compleet verandert.

Het zijn deze memorabele momenten die er toe hebben geleid dat Rockstar met een vervolg wilde terugkeren naar de Western-wereld en daarmee werd Red Dead Redemption 2 geboren. Een streeftocht om alles beter te doen; meer te doen om je mee te slepen; je te betoveren. We kunnen je nu eindelijk vertellen of die ambitieuze missie, die Rockstar zichzelf vele jaren geleden heeft opgelegd, is geslaagd. En of het wederom is gelukt een ervaring te creëren die ons altijd zal bijblijven en onze perceptie van de mogelijkheden van dit medium voor altijd verandert.

Hoewel Red Dead Redemption 2 veel overeenkomsten met Grand Theft Auto en het originele Red Dead Redemption uit 2010 deelt, is het direct overduidelijk dat veel van de onderliggende fundering uit voorgaande titels is vervangen door iets nieuws en met meer gewicht. Dit is voor de studio het begin van iets gloednieuws, maar is wel gesmeed in de vlammen van iets dat enorm bekend en vertrouwd aanvoelt.

Red Dead Redemption 2

Het oude Westen, het Wilde Westen, sterft langzaam uit. Door de opkomst van de industrie wordt het land hergebruikt; aangepast naar de behoefte van een meer moderne samenleving; slachtoffers worden entrepreneurs en doeners worden denkers. De komst van de staat gaat gepaard met deze moderne denkwijze. Deze wetgevende macht van Uncle Sam vormt het raamwerk van de samenleving met veiligheid en beveiliging. Dat gaat wel ten koste van de vrijheid waar de Europese kolonisten juist naar op zoek waren. Deze gedachtegang past niet bij Dutch van der Linde. Hij wilt ontsnappen aan de onderdrukkende duim van de overheid, aan regels en aan de gevestigde orde. Hij kiest daar een fysieke aanpak voor. Iets dat hem in de nog altijd ongetemde wildernis een schare van gelijkgestemde individuen oplevert, die hij beschermd tegen een meer moderne zienswijze. Hier treffen we ook onszelf, als Arthur Morgan, de rechterhand van Dutch, een vertrouwde bodyguard en loyaal bendelid. Morgan werd als kleine jongen door Dutch gevonden en is opgevoed via zijn idealen. Zijn loyaliteit kent hierdoor geen grenzen, zijn vastberadenheid is onstuitbaar en ondanks dat de bende over de rug van andere minder fortuinlijke zielen overleeft, heeft hij weinig aanleiding om de beweegredenen van Dutch in twijfel te trekken. Hij heeft immers een huwelijk, kinderen en zijn bezittingen opgeofferd voor deze idealen, idealen waarin hijzelf gelooft.

Maar, zoals je misschien al vermoed, is dit geen sprookje waarin mensen nog lang en gelukkig leven. Dit is een drama, zoals het hoort te zijn. Een verhaal over hetgene bijna bereiken wat je altijd al hebt gewild, maar daar nooit echt in slaagt. Een verhaal dat net als in andere Rockstar-games gepaard gaat met het verlies van levens, spannende overvallen en sneuvelende relaties. Red Dead Redemption 2 levert geweldig werk met het introduceren van oude en nieuwe personages. Deze hebben niet alleen interessante dingen te vertellen, maar gaan ook echt met Arthur om. Dit levert op zijn beurt weer creatieve vertakking in het verhaal op. In het midden van dit alles vinden we Arthur: standvastige, loyaal en voorstander van de 'no-nonsense' aanpak. Hij voelt een vaderlijke verantwoordelijkheid voor de bende, net als Dutch. Of dat nu de dronken Bill Williamson, de pittige Sadie Adler, de wijze Hosea Matthews of de stille Charles Smith betreft. Hij past op deze mensen, en andersom. In het verhaal schelden ze op elkaar, delen ze intieme momenten rondom het kampvuur, voeren ze afschuwelijke gruweldaden uit en drinken ze daarna samen een biertje. Het zijn geenszins helden, maar de groep vormt geleidelijk een samengevoegd personage waar je op past en waarvan de verschillende personages het gezicht vormen.

Een game is er zelden in geslaagd om de speler écht te laten geven om een dergelijke groep individuen. Het is overduidelijk welke zwakke en sterke punten ieder personage vertegenwoordigt, maar toch voel je je altijd verantwoordelijk voor elk. Dit is te danken aan de onafgebroken spervuur van knap schrijfwerk. Dit herinnert je routinematig aan alles wat er is gebeurd en behandelt de belangrijkste punten in het verhaal op briljante wijze. Deze gedetailleerde aandacht voor het verhaal is vrijwel uniek en op dit niveau zelfs voor een Rockstar-game.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Tijdens Red Dead Redemption 2 trekt je kamp over de spelwereld. Dit vordert het verhaal van hoofdstuk naar hoofdstuk en dat zorgt van het begin tot het eind een sterk gevoel van progressie en momentum. Als je kamp eenmaal ergens neerstrijkt, ben je vrij om alle verschillende systemen die het biedt te gebruiken. Waar veel Rockstar-titels je personage een basis, onderdak of een huis geven om te betrekken, gaat niets zo ver als het basiskamp in Red Dead Redemption 2. Vanuit hier kun je met ieder personage omgaan, die elke keer als je terugkeert allemaal unieke en interessante verhalen te vertellen hebben. Ook kun je het uiterlijk van Arthur volledig aanpassen, van zijn kleding tot schoenen (die in de spelwereld gekocht kunnen worden) en je zelfs scheren. Het haar en gezichtshaar van Arthur groeit in 'real-time', waardoor je twee dagen na het scheren stoppels begint te zien. Daarnaast zijn er minigames om aan mee te doen en onder de knie te krijgen (zoals kaarten of domino). Het kamp gedijt en groeit als je er meer moeite in stopt. Als je bijvoorbeeld enkele dieren meebrengt en hier en daar wat dollars investeert, kan de kok betere maaltijden voorbereiden. Dat resulteert weer in betere 'stamina' na het eten daarvan en de kampbewoners bieden ammunitiesoorten aan om te kopen. Dat niet alleen, het kampregister biedt je upgrades voor de tent van ieder personage, evenals upgrades voor de beschikbare medicijnen, ammunitie en het voedsel. Je kunt zelfs huiden gebruiken om het uiterlijk van je kamp aan te passen.

Het kamp is een gameplaymechanisme, zeker. Het dient een systematisch doel voor de speler en verankert Arthur verder aan de spelwereld middels tastbaar design, zoals scheren, eten, slapen, houthakken en het aangrijpen van nieuwe missies. Maar veel belangrijker: het speelt direct in op de eerder genoemde band die je vormt met deze groep 'outlaws'. Het gaat je aan het hart en belangrijker - het voelt als een thuis, op een niveau waarin Rockstar nooit eerder is geslaagd.

Maar af en toe moet zelfs de grootste huismus het nest verlaten om de wijde wereld te verkennen en als Arthur dat doet, wordt je keer op keer geraakt door een wereld die zijn weerga niet kent. Een plek die zo boeiend is dat het lastig is om je mond weer dicht te doen, nadat deze voor de zoveelste keer is opengevallen. De 'setting' is uitzonderlijk realistisch en wijkt nooit te ver af van de wereld en historische periode die Rockstar probeert te portretteren. Nochtans is het ook zo ontworpen om constante esthetische variatie te creëren: van bruisende rivieren tot besneeuwde bergpieken, van stoffige woestijnen tot door alligator geteisterd moerasland. Er zijn verschillende ecosystemen met verschillende soorten wilde dieren, die allemaal onderscheidend gedrag en eigenschappen vertonen. Deze zijn vrijwel ook allemaal verbonden aan jaaguitdagingen, terwijl hun huiden voor geld verkocht worden in de verschillende stadjes en het vlees gedoneerd kan worden aan het kamp. Er zijn wilde dieren in overvloed, met kuddes bizons die rustig aan het grazen zijn op de verschillende grasvlakten, grizzlyberen die jagen in de bergen en gaffelbokken die tussen bomen doorschieten. Je kunt met je boog op dieren jagen, nieuwe paarden vinden en africhten en in rivieren en meren vissen op steur en zalm. De wereld van Red Dead Redemption 2 is overladen met karakter, maar wat hier direct aan verrast is hoe voelt om met Arthur buiten te zijn zonder gezelschap van andere mensen. Hoewel de wereld enorm is, is het grotendeels wild en nog ongetemd. Dat betekent dat je op desolate plekken op jacht gaat, kruiden verzamelt en je hengelt uitwerpt. Het ligt buiten de bewoonde wereld, tenminste een tijdje, maar het voelt nooit alsof je in een leeg gebied terecht komt. Dat is te danken aan het zorgvuldige 'design' en daar is talent voor nodig.

Red Dead Redemption 2