Nickelodeon Kart Racers

Nickelodeon Kart Racers

Vier tekenfilmseries duiken in deze racegame op , maar geen laat van zich horen.

Nickelodeon Kart Racers

Nickelodeon heeft bij veel mensen een speciaal plekje in hart. Van de goede oude tijd tot en met nu en natuurlijk klassieke tekenfilms als SpongeBob SquarePants, Hey Arnold!, TMNT en Ratjetoe. Dat zijn toevallig ook de vier franchises die nu in de nieuwe racegame Nickelodeon Kart Racers zijn terug te vinden. We hebben het gaspedaal ingedrukt om te kijken of deze stoet aan bekende gezichten zich weet te meten met fantastische arcaderacegames zoals Mario Kart.

De titel zegt eigenlijk alles wat je moet weten. Het is een racegame met de vier populaire franchises en twaalf personages daaruit. Dit betreft alle vier de schildpadden, twee personages uit Hey Arnold!, drie uit Ratjetoe en drie uit SpongeBob. Aangezien dit Nickelodeon in zijn volledigheid moet vertegenwoordigen is dat opvallend weinig variatie. In de gamemodi zelf is bovendien nog minder variatie te vinden: de Grand Prix-, Free Race- en Time Attack-modus, die in singleplayer of multiplayer (alleen lokaal op dezelfde console met maximaal vier spelers) zijn te spelen.

Je zou denken dat, ook al is er niet veel, het tenminste goed is om deze vier grote series te hebben. Nou, geen van de personages hebben een stem en daarom zijn we in principe getuige van stille races met 3D-versies van elk. De helft van de persoonlijkheid van deze personages is te danken aan hun stemmen en deze niets te laten zeggen als ze elkaar voorbij schieten en strijden voor de eerste plek is zwak uitgedrukt karig.

Nickelodeon Kart Racers

Er veel meer variatie te vinden in de racebanen, maar wel een groot probleem. De game laat je op meerdere manieren races: met wielen op droog land of met vleugels door de lucht, maar als je een bootje bestuurt op het slijm (ja, het is Nickelodeon) is dat verschrikkelijk. Om een of andere reden vindt de game het noodzakelijk om je voertuig constant heen en weer te draaien, waardoor het racen niet alleen veel lastiger is, maar ook enorm frustrerend.

Elders is het racen tenminste functioneel; op het droge kun je 'driften' en je auto normaal sturen. Functioneel is hier wel het beste woord voor, want het besturen ligt er ver weg van de souplesse en verfijning van concurrentie als Mario Kart 8. Alhoewel de voorwerpen vrijwel direct zijn overgenomen uit die game en met een andere likje verf in een andere vorm zijn te vinden.

In de races zuig je slijm op om je 'boost'-balkje te vullen, probeer je dozen te raken om voorwerpen te krijgen die je richting je tegenstanders kunt werpen en probeer je vrijwel alles om die eerste plek te veroveren. Het is het bekende liedje en duurt niet lang voordat je het doorhebt. Toch zou enige uitleg niet overbodig zijn geweest bij het allereerste begin. Je krijgt aan het begin direct drie opties: singleplayer, multiplayer en de 'shop' - zonder ook maar iets als een openingsfilmpje. Het voelt ook een beetje goedkoop, doordat het hoofdmenu bestaat uit enkele stilstaande afbeeldingen en een handjevol opties.

Nickelodeon Kart Racers
Nickelodeon Kart RacersNickelodeon Kart Racers

Zoals in Mario Kart kun je meedoen aan een Grand Prix als je op zoek bent naar een soort van 'campaign' en een moeilijkheidsgraad kiezen van Beginner tot Expert (wat de snelheid bepaalt, zoals 50cc en 200cc). Als je gewoon een race wilt spelen kun je dat in Free Race of Time Attack doen voor een meer bedaarde ervaring. Natuurlijk geeft lokale multiplayer je nog een optie, namelijk tegelijk elkaar racen of in een team. Het is enorm teleurstellend om in deze tijd geen online multiplayer aan te treffen, zelfs al zijn we altijd blij om lokale multiplayer te zien.

Terwijl je racet verzamel je muntjes die je kunt gebruiken om dingen te kopen in de Shop, waaronder nieuwe voertuigmotoren, vleugels en verfkleuren. Deze kunnen op je voertuigen voor de race worden toegepast en je statistieken veranderen mee. Als je echt alle voorwerpen wilt krijgen kun je een behoorlijk tijdje aan de slag. Je krijgt daarnaast ook XP tijdens het racen, waarmee ook content wordt vrijgespeeld.

De banen waarop je racet - ondanks de aanwezigheid van de afschuwelijke slijmgedeeltes - zijn waarschijnlijk het beste gedeelte van de game. Ze zijn mooi en afgewerkt en geven de anderzijds slaapverwekkende ervaring wat kleur. Op verschillende momenten tijdens het racen veranderen sommige zelfs van 'layout' om je scherp te houden. Nickelodeon-fans zullen waarschijnlijk een kick krijgen door het zien van locaties als Bikinibroek als racebaan, inclusief de verschillende decoratieve elementen die langs de baan zijn te vinden.

Er valt verder weinig te zeggen over Nickelodeon Kart Racers, behalve dat het een erg matige ervaring is die voelt als de slechte franchisegames die we kennen uit het PlayStation 2-tijdperk - weliswaar met betere graphics. SpongeBob SquarePants en zijn vrienden zijn verre van saai, maar deze game slaagt er in ze dat wel te maken. Er is een duidelijk gebrek aan persoonlijkheid en de game is niet alleen repetitief en oninteressant, maar het is ook alles wat we al eerder hebben gezien. Daarbij hebben we het afschuwelijke bootracen en het gebrek aan online multiplayer nog geeneens benoemd. We adviseren je deze te vermijden, zelfs als je een Nickelodeon-fan bent.

Nickelodeon Kart RacersNickelodeon Kart RacersNickelodeon Kart Racers
03 Gamereactor Netherlands
3 / 10