Return of the Obra Dinn

Return of the Obra Dinn

De Obra Dinn is al zijn bemanning verloren en jij moet hun lot achterhalen.

Return of the Obra Dinn
Return of the Obra DinnReturn of the Obra DinnReturn of the Obra Dinn

Ontwikkelaar Lucas Pope is iemand die er om bekend staat met zijn games 'out of the box' te denken, zoals hij in 2013 tentoonstelde met Papers, Please, dat je in de schoenen plaatst van een officier de grens van een fictieve dystopie bewaakt. Papers was uniek omdat deze zijn verhaal vertelde via het controleren van paspoorten als gameplaymechanisme en datzelfde verlangen om verhalen te vertellen via innovatieve mechanismes zet zich voort in zijn nieuwe release, Return of the Obra Dinn.

Het titel dragende Obra Dinn is een spookschip dat al zijn bemanning is verloren en jij speelt als een onderzoeker die er achter moet komen wat er met de bemanning is gebeurd en waarom, in opdracht van een man benaamd Henry Evans. Hoe is dit echter mogelijk? Nou, het is vrij simpel als je een zakhorloge hebt waarmee je terug kunt keren naar het moment van overlijden van ieder lijk dat je ontdekt.

Vanaf het eerste lijk dat je vindt begint de game zich langzaam te ontrafelen en nadat je naar een bevroren moment in de tijd, waar de persoon zijn leven heeft verloren, wordt getransporteerd gebeuren er meer dingen, zoals deuren die zich openen en meer lijken die opduiken. Alleen door het volgen van dit alsmaar groeiende spoor kun je er achter komen wat er aan boord is gebeurd. Het probleem is echter dat deze gebeurtenissen niet in chronologische volgorde worden onthuld; de volgorde waarin de lichamen zijn overleden zijn door elkaar gehusseld.

Je doel is, als het ware, om cruciale stukjes informatie van ieder bemanningslid in je logboek te schrijven: wie ze waren, hoe ze zijn overleden en (in sommige gevallen) wie ze heeft vermoord. Terwijl de tijd vordert en je meer van het verhaal ontrafelt, worden de gebeurtenissen duidelijker voor veel van de bemanningsleden en de game herinnert je er regelmatig aan hoeveel van de zestig dappere zielen je het lot van hebt beslist. Het is een wortel die je wordt voorgehouden om je verder te stuwen en bij ieder beetje informatie dat je vindt voelt het echt als een prestatie. Het is een beetje als Fullbright's Tacoma, in de zin van dat je het geluid en de omgeving gebruikt om er achter te komen wat er is gebeurd.

Return of the Obra Dinn

Het probleem is dat dit zelf ongelofelijk uitdagend is, omdat er slechts een handjevol momenten in de dialogen zijn die je krijgt (wat voorafgaat aan het bevroren moment in de tijd) waar namen worden genoemd. Dus soms is het als een moordmysterievisie van Sudoku, waarbij je de namen speculeert voordat je concreet bewijs krijgt wie het zijn. Het draait om gissen en deductieve redenering om je opties te verkleinen.

Dan is er het probleem van erachter komen waar je als volgende moet kijken, aangezien deuren zich openen en lijken verschijnen op willekeurige plaatsten. Dit heeft ook geen vaste volgorde, dus het is even simpel één spoor van broodkruimels volgen. Zelfs als je alle lichamen vindt moet je nog steeds uitvogelen hoe ze allemaal zijn gestorven en dat is en perfect type puzzel voor spelers die op zoek zijn naar iets volledig unieks en anders.

De sleutel hier is om op ieder klein detail te letten, aangezien je er achter komt dat bepaalde personages keer op keer weer in het verhaal opduiken. Het draait om het opsporen van het verband tussen deze en het herschikken van het verhaal zodat je weet wat er aan boord is gebeurd. Dit draait niet alleen om het horen wat er gezegd is, maar er achter komen wie er in ieder moment is te vinden dat in de tijd is bevroren (en wie er dus getuige is geweest van bepaalde sterfgevallen).

Return of the Obra Dinn

Return of the Obra Dinn is een wonder qua stijl, omdat alles in deze first-person puzzelgame wordt gepresenteerd in een 1-bit monochromatische visuele stijl die doet denken aan de ouderwetse Macintosch, alhoewel andere filters zoals die van de Commodore 64 ook kunnen worden gebruikt. De schrille zwart-witte opzet doet ook denken aan andere titels, zoals Mad World, en dat werkt ongelofelijk goed om het gevoel na te bootsen dat je in een oud 18e of 19e eeuws document leeft, dat geldt evenzo voor de vintagestijl van de tekst die we krijgen te zien op het scherm.

Over deze oude documenten gesproken, deze doen samen met de gebeurtenissen in deze game ook denken aan klassieke zeeverhalen. Verhalen die het bovennatuurlijke en fantasierijke aanhalen, en vertellen over rijkdom, hebzucht en heldenmoed. Het is een werkelijk enerverende vertelling als je eenmaal alle puzzelstukjes samenvoegt en realiseert hoe het geheel zich uitspeelt, maar zoals bij de meeste spookschepen gaat dit gepaard met de nodige tragedie. De soundtrack onderbouwt deze vreemde en wonderlijke gebeurtenissen ook fijn.

Het schip zelf is compact. Daarmee bedoelen we dat het niet enorm groot is, maar de game weet je uren te laten zoeken om alle verschillende compartimenten vrij te spelen en uit te vogelen waar je naar hints moet zoeken. Niet alles is rechttoe rechtaan, zoals je wellicht kut voorstellen en alleen door 'out of the box' te denken kun je er achter komen waar je heen moet. Zelfs het einde maakt op meer interessante manier gebruik van het schip en het zakhorloge, dus de game stopt er nooit mee je te verrassen.

We kunnen ons niet voorstellen hoe lastig het moet zijn geweest om de verhalen van zestig verschillende individuen te verweven en deze bij te houden. Laat staan daar een door elkaar geschud, non-lineair verhaal te maken. Pope heeft geweldig werk afgeleverd door het creëren van dit wonderlijke web van verhalen. Het haalt het fantasievolle, tragische en spectaculaire aan, en dat is allemaal verpakt in een prachtige visuele stijl. Het is een ervaring die iedereen in de gaten moet houden die houdt van een mysterie of een ontegenzeggelijke unieke ervaring.

9 / 10
+
Prachtige en unieke stijl; doet denken aan de ouderwetse zeeverhalen; compact web van verhalen; deductieve redenering op zijn best.