Battlefield V

Battlefield V

Kan de nieuwe Battlefield het in 2018 opnemen tegen de andere giganten in het genre?

Inmiddels heb je op het internet ongetwijfeld de buzz meegekregen rondom de aankondiging van Battlefield V, waarbij eerder dit jaar gamers moord en brand schreeuwden over realisme en historische correctheid. Als er twee dingen zijn die de discussie rondom de game hebben gedefinieerd gevormd zijn het deze. Battlefield V bevat vrouwen, zelfs veel vrouwen, zowel in de 'campaign' als multiplayer. De impact op de gameplay? Geen. Hebben vrouwen een rol gespeeld in de oorlog? Absoluut. Maakt het uit dat ze in deze game zitten? Nee, voor ons niet. Of dit belangrijk is of juist niet, dat mag jezelf besluiten, maar deze review gaat over Battlefield V als een game - niet over gender of genderpolitiek - en het is een dijk van een game.

Battlefield V is, op vele manieren, het directe vervolg op Battlefield 1, ondanks de ongelofelijk vreemde nummering. De eerste duidelijke veranderingen is, natuurlijk, dat we onszelf in de Tweede Wereldoorlog bevinden. Het is een tijdperk waar veel van ons inmiddels mee bekend zullen zijn, maar evenzo een gebeurtenissen uit onze nabije geschiedenis, wat nog steeds vele kanten en verhalen kent om te vertellen. Het verschil tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog (Battlefield 1 versus Battlefield V) is op het eerste gezicht niet erg groot, maar er zijn overduidelijk elementen als tanks, vliegtuigen en wapens die constant evolueren; het is nog steeds rauw en smerig, vol met leed en dood, alleen op andere manieren.

Alhoewel het makkelijk is om een blik op Battlefield V te werpen en het direct te herkennen, is het meer dan het op het eerste gezicht lijkt wat betreft de gameplay. De kern is vanaf de fundering opgebroken en hoewel dat niet direct duidelijk te zien is, voelt het totaal anders. De beste manier dat we het kunne beschrijven is dat het nu meer vergevensgezind aanvoelt. Wapens worden op een manier behandeld die meer logisch dan voorheen voelt; feedback, terugslag en hoe de kogels landen is makkelijker te voorspelen en het gevoel van willekeur dat vaak te vinden was in Battlefield 1 is nu verdwenen. Iets dat we enorm waarderen. De snelheid van kogels is ook verhoogt en je kunt sneller mikken en tussen wapens veranderen. De hele game voelt veel strakker en, min of meer, meer als Call of Duty dan ooit tevoren. Dit maakte Battlefield V veel makkelijker om op te pakken en om onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd geeft het de beste spelers de middelen om de game op nieuwe manieren te meesteren. In ons optiek is dat iets goeds, maar het onvermijdelijk neveneffect is dat het gat tussen erg goed en minder vaardigde spelers aanzienlijk toeneemt. Dat is echter iets dat het Matchmaking-systeem in de game zou moeten oplossen door spelers op vaardigheid op te splitsen.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield VBattlefield V

Twee grote nieuwe elementen in Battlefield V zijn het nieuwe Fortification-mechanisme en het feit dat je continue slechts over een beperkt aantal middelen beschikt in de vorm van ammunitie en een levensbalk die zichzelf niet automatisch aanvult. Het Fortification-mechanisme is een vernuftige toevoeging die wordt gebruikt om strategische punten te versterken om het lastiger voor het vijandelijke team te maken om er door heen te komen. Zandzakken, prikkeldraad, bepantsering en bevoorradingsposten kunnen op speciaal toegewezen gebouwd worden om je kansen te vergroten. Of deze optie uiteindelijk even goed opgepakt wordt als DICE hoopt is nog lastig te voorspellen, maar het heeft zeker een doel en functie, vooral in enkele modi die meer gericht zijn op de controle over een gebied.

Om leven te herwinnen op het slagveld is het niet meer mogelijk om achter de eerste de beste bosjes te springen en te wachten tot je levensbalk is aangevuld. In plaats daarvan, net als in Call of Duty dit jaar, beschik je over een levenspakket om jezelf mee te genezen. Hierna ben je, evenals je team, afhankelijk van de Medic-'classes' om je te voorzien van levenspakketten. Precies hetzelfde geldt voor ammunitie; je begint niet meer met duizenden kogels, maar bent vrij beperkt en moet vertrouwen op verschillende gevechtsstation die verspreid zijn over de maps en de Support-classes die ammunitie, net als de Medic, kunnen toewerpen. Dit stimuleert de constante spanning en het gevoel dat alles vroegtijdig kan eindigen als je midden in een vuurgevecht zonder kogels komt te zitten, en dat werkt goed. Het is een extra stressfactor en strategische diepgang om rekening mee te houden.

Battlefield VBattlefield V

Naast de veranderingen hoe de wapens voelen en hulpmiddelen werken, zijn de classes in de game ook behoorlijk op de schop gegooid. Het betreft nog steeds dezelfde opzet: Assault, Medic, Support en Recon - en deze werken in het algemeen nog hetzelfde. Het voelt echter veel belangrijker om een goed uitgebalanceerd team te hebben om gebruik te maken van de verschillende vaardigheden van de classes, zoals het markeren van vijanden, vernietigen van bepantserde tanks of het neerzetten van 'spawn'-punten zodat je teamleden op een belangrijke plek weer direct mee kunnen vechten. De Assault-class is voor de 'run and gun' soldaten, bepakt met explosieven om voertuigen te beschadigen; terwijl de Medic verzekert dat je troepen constant voorzien zijn van levenspakketten; Support kan makkelijk helpen en bescherming doorbreken; en Recon kan vijanden markeren en vanaf grote afstanden neerhalen. Het is mogelijk om iedere class te specialiseren om bepaalde taken efficiënter te uit te voeren, al met al is er voldoende diepgang en voor ieder type speler iets te vinden.

Battlefield VBattlefield V
Battlefield V