Darksiders III

Darksiders III

Darksiders is na een afwezigheid van zes jaar terug.

De geliefde hack-and-slash franchise Darksiders is na zes lange jaren eindelijk terug. Terwijl fans van de reeks zich verzamelen voor de release voor het nieuwe avontuur met een van de ruiters van de Apocalyps, hebben wij zelf ook iets verzameld, namelijk enkele hoofdzonden.

De derde games in de reeks biedt spelers de mogelijkheid om de krachten te gebruiken van een "nieuwe" ruiter. In het verleden hebben we als War gestreden, gevochten als Death, en dit keer bewegen we behendig over het slagveld als Fury - het eerste en enige vrouwelijke hoofdpersonage onder de ruiters. Fury beweegt als een acrobaat terwijl ze haar vijanden afslacht, gebruikt een zweep van wat lijkt op prikkeldraak en beschikt over enkele toffe magische krachten die haar broers niet hebben, maar daar later meer over.

Aan het begin van de game loopt de speler naar de vurige troon van de Council waar War vastgeketend zit aan een enorme steen voor een misdaad die hij volgens hem niet heeft begaan. Deze misdaad betreft het openen van de zevende zegel waardoor de balans in de wereld is verstoord. Fury krijgt de missie om de zielen van de zeven hoofdzonden die zijn losgelaten te vinden en terug te brengen. Met War in de boeien, Death die nergens is te vinden en Strife die "met andere zaken bezig is" (vager kan het bijna niet), is Fury de enige die kan helpen de balans terug te brengen. Het gevolg van War's acties hebben impact op Fury's avontuur, waardoor ze gedwongen wordt een Watcher (een soort van spion van de Council) mee te nemen terwijl ze de hoofdzonden zoekt. De Watcher zweeft met Fury mee terwijl ze de verstoorde wereld doorkruist en geeft haar onderweg bruikbare tips. Na het verlaten van de troonkamer grijpt War zijn zus aan en waarschuwt haar voor samenzwerende krachten tegen de ruiters, vertelt Fury haar hart te vertrouwen en benadrukt wederom dat hij onschuldig is.

Darksiders III
Darksiders IIIDarksiders IIIDarksiders III

Als je vervolgens wordt losgelaten in een vijandige omgeving maak je kennis met de basisbesturing en gameplaymechanismen. Vrijwel direct komt Fury in een gevecht terecht met enkele demonische 'minions' die door de straten van de stad, die is verwoest door de chaos die Fury probeert te verbannen, dwalen.

Het vechten is vrij eenvoudig, waarbij de X-knop de aanvalsknop is (Y in Fire Form). Deze verschillende keren indrukken, ingedrukt houden en combineren met een sprong (of dubbele sprong) of met ontwijken levert verschillende aanvallen op. Fury ontwijkt vijandelijke aanvallen met de rechterschouderknop en als je deze perfect timet wordt de tijd vertraagd. Hierdoor heeft Fury genoeg tijd om een vijand uit te schakelen, vooral als deze nog met ze rug naar je toe staat (dit bleek de beste aanvalsmethode te zijn in de game, vooral bij eindbaasgevechten - oefening van het begin baart kunst).

Darksiders IIIDarksiders III

Fury's vechtbewegingen zijn erg anders dan die van haar broers in de voorgaande games. Het grote verschil is haar acrobatische aard. Haar zweep past goed bij deze bewegingen door de veelzijdigheid qua afstand en Fury's springaanvallen, evenals het ontwijkmechanisme, maakt het afslachten van de luizige demonen een makkie. Later in de game speel je Fire-krachten vrij voor Fury, waardoor ze een volledig nieuwe aanvallen krijgt, evenals de mogelijkheid om hoger te springen door het gebruiken van vlammen. In deze staat kan ze Y gebruiken om aan te vallen, de kracht krijgen om door lava te lopen en door webben slaan zonder een explosief insect nodig te hebben. Ze krijgt ook de Chains of Scorn als wapens, die minder bereik hebben, maar vijanden in de fik kunnen steken. Naast de Fire Form (en anderen) kan ze ook schakelen naar de Havoc Form, waardoor ze in een gigantische krachtpatser verandert, alhoewel deze vorm aan tijd is gebonden.

De wapens die Fury hanteert voelen, alhoewel je er voor kunt kiezen om deze gaandeweg om te ruilen, als een natuurlijke verleningen van haar lichaam. Ze kunnen verder in de game tevens geüpgraded worden met verbeteringen die in de wereld zijn te vinden (evenals adamantium en andere voorwerpen, afhankelijk van wat je wilt upgraden). De verbeteringen kunnen op hun beurt ook weer worden geüpgraded in twee verschillende vertakkingen. Hiervoor moet je respectievelijk engel- of demoonscherven voor vinden.

Darksiders IIIDarksiders III
Darksiders III
Darksiders III