Artifact

Artifact

Valve bewijst dat collectible card games enorm diep en toch toegankelijk kunnen zijn.

We leven in gouden tijden voor fans van CCGs (collectible card games). Er zijn meerdere grote studio's die een game in dit genre hebben uitgegeven en elk spel voegt weer iets unieks toe aan het genre. Magic: The Gathering is natuurlijk het schoolvoorbeeld, maar ook games als Blizzard's Hearthstone, CD Projekt Red's Gwent en Bethesda's The Elder Scrolls: Legends zijn niet meer weg te denken. Valve doet nu ook een duit in de zak met Artifact. Het blijkt een unieke ervaring, zelfs voor de meer ervaren spelers.

Het meest unieke aspect aan Artifact is dat de game een drietal 'lanes' bevat, geïnspireerd door Dota 2. In plaats van een gebruikelijk bord met meerdere fases zien we in Artifact drie lanes die tegelijkertijd gespeeld worden en in een ramp tempo van links naar rechts bewegen. Spelers moeten de torens op de drie lanes vernietigen om te kunnen winnen. Daar kunnen divere strategieën voor worden ingezet. Belangrijk is dat de helden in de game worden gespeeld en verzorgd, maar ook dat de gezondheid van je eigen torens in de gaten wordt gehouden. Je kunt maximaal vijf helden in verschillende kleuren en met diverse mogelijkheden in je deck plaatsen die deze torens kunnen aanvallen. Om een minion of ability-kaart met een specifieke kleur te spelen, moet een held met die kleur op de betreffende lane aanwezig zijn.

Alle heldenkaarten kunnen ook gekoppeld worden met buffs, ability cards, armour en wapens, waardoor ze krachtiger worden en beter kunnen worden ingezet om vijanden of torens te vernietigen. De diverse kleuren waar op gelet moeten worden zijn rood (voor sterke aanvallen), blauw (voor spreuken), groen (voor minions) en zwart (vergelijkbaar met rood maar met een sterkere focus op buffing). Een volledig deck heeft minimaal veertig kaarten, waaronder de heldenkaarten, maar je kunt zoveel kaarten als je wil toevoegen. Wil je een gigantische deck van honderd kaarten? Dat kan, maar met een fors deck heb je kans op meer kaarten die veel resources kosten, waardoor je soms langer moet wachten tot je kunt spelen.

ArtifactArtifact

Naast de deck zijn er ook item-kaarten. Onder de items vallen boosts en buffs voor de gezondheid, helden, wapens, armour en lanes, en deze kun je gratis en voor niets koppelen aan elke willekeurige held. Wanneer je weet welk personage wat moet doen kun je een ronde overslaan. Wanneer je tegenstander hetzelfde doet is het tijd voor een gevecht. Je gespeelde kaarten nemen het op tegen de kaarten aan het andere uiteinde van het speelbord (of tegen de toren als er geen held in de weg staat). Nadat de gevechten op alle drie de lanes zijn afgelopen, kunnen beide spelers met in-game gouden munten nieuwe kaarten kopen. Vervolgens kun je je nieuwe helden plaatsen op het speelveld.

Een spel wordt gewonnen door twee van de torens op twee verschillende lanes neer te halen. Elke toren heeft 40 levenspunten en staat aan het andere uiteinde van het slagveld. Je kunt ook één toren veroveren en de 'ziel' van de toren overnemen om te winnen. Deze tweede fase geeft torens twee keer zoveel health als normaliter, dus is het vaak makkelijker om twee torens neer te halen in plaats van de ziel van één toren over te nemen.

De belangrijkste reden dat Artifact zo uniek is vergeleken met andere CCGs is de complexiteit die wordt geboden die er ondanks dat nooit voor zorgt dat het te moeilijk wordt. Er zijn veel verschillende kaarten om de effecten van te leren, maar dit leerproces voelt erg natuurlijk en logisch. Nieuwe spelers kunnen daardoor al meteen instappen, terwijl de fanatieke spelers meer dan genoeg mogelijkheden hebben om zich te onderscheiden van de rest en unieke strategieën te bedenken.

Er zijn ook diverse gamemodi om uit te kiezen. Featured bevat competitieve evenementen, Solo Play laat spelers het opnemen tegen een bot (bijvoorbeeld om te trainen), Social Play laat je tegen vrienden op je lijst spelen, Casual Play is een luchtige PvP-modus en Expert Play is de competitieve modus waarin spelers ranks hebben. In Expert kun je uit verschillende opties kiezen, waaronder een standaard modus waarin beiden spelers hun eigen deck hebben en draft kunnen gebruiken.

Artifact

Als fans van Magic: The Gathering voelde het erg natuurlijk om met draft te spelen om in een toernooi te komen, maar mocht je er niet bekend mee zijn, dan betekent draft dat je een aantal packs kunt kopen, de beste deck met deze kaarten kunt samenstellen en je tegenstander hetzelfde doet. Vervolgens vecht je het uit. Het is wat eerlijker om zo te strijden, omdat de winnaar niet meteen de persoon is die het meeste heeft betaald voor een deck.

Met 'phantom draft' speel je met een deck van zestig gratis kaarten die je voor de wedstrijd samenstelt en die je na de wedstrijd niet mag houden. Na vaak genoeg winnen houd je er een aantal gratis card packs aan over. 'Keeper draft' laat je wel de kaarten die je ontvangt houden, maar daarvoor heb je wel vijf ongeopende kaartenpakketjes in je inventory nodig. Je moet wat tickets uitgeven om een ranked match te spelen (die je krijgt door kaarten te ontmantelen), dus het is niet volledig gratis.

Door de vele opties is Artifact geschikt voor elke CCG-fan. Er zijn zelfs opties voor spelers die niet hun eigen geld willen uitgeven. Door extra te betalen en nieuwe kaarten te ontgrendelen zul je echter wel meer opties krijgen. Wil je zonder geld je deck opbouwen, dan ben je aangewezen op Expert Play of Ranked Play. De microtransacties in de game hebben inmiddels al wat kritiek ontvangen en het is moeilijk te ontkennen dat dit het zwakke punt van de game is. Je kunt in ieder geval de kaarten die je niet wilt ruilen met andere spelers.

Artifact

Artifact ziet er geweldig uit en voelt als een echte Valve-game, ook al is het een nieuw genre voor de studio. De game is tijdens het spelen nooit gecrasht, laadschermen zijn snel en we kwamen nauwelijks visuele problemen tegen. Het enige probleem is, zoals gezegd, dat we kaartenpakjes moesten aanschaffen om het deck uit te breiden.

Valve's nieuwe CCG-game is vooralsnog een van de betere games in het genre en er is nog meer dan genoeg ruimte om te groeien. Het wordt interessant om te kijken op wat voor manier Valve Artifact blijft ondersteunen, maar voor nu is het spel al zeker de moeite waard om te proberen voor fans van het genre en nieuwkomers.

ArtifactArtifactArtifact
7 / 10
+