Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero: Road to Eden

Een eend en een zwijn reizen door een post-apocalyptisch Zweden...

Mutanten zijn er in vele vormen en maten, of het nou doodenge vijanden of mismaakte helden zijn. Dat laatste is het geval in Mutant Year Zero: Road To Eden, een stealth-adventuregame met turn-based gevechten die zich afspeelt in een reboot van het Mutant RPG-universum. We volgen de twee mutanten Dux en Bormin (een eend en een zwijn) die op een missie gaan in de in puin liggende Zone om de Ark - de laatste strohalm van het vrije volk - veilig te stellen van Ghouls. Mochten ze daarbij de mythische haven van Eden vinden, dan is dat mooi meegenomen.

Kort nadat we aan de game begonnen vroegen we ons al af of het wel zo slim was om de game op de hard-moeilijkheidsgraad te spelen: we moesten saves opnieuw inladen - gelukkig maakt de game een autosave aan na elk gevecht - onze tactieken herzien en onze gear aanpassen om te overleven. Maar juist die uitdaging is wat Road to Eden zo leuk maakt. De game schotelt uitdagende gevechten voor waar je telkens weer moet nagaan wat de beste tactiek is om in te zetten. Overigens is de normal-moeilijkheidsgraad niet veel makkelijker; hier krijg je echter na elk gevecht weer een volle levensbalk.

In de basis lijkt de combat veel op Xcom. Je hebt in elke ronde twee actiepunten per personage. Een aanval of extreme mutatie eindigt de beurt van het betreffende personage, en rondbewegen kost één punt. Je moet zorgen dat je op tijd herlaadt en je ammo in de gaten houdt, en rondbewegen om zo je hit-percentage te verbeteren. Elke mutant heeft mutaties die als skills dienen en je kunt elk personage met één grote, één kleine en één passieve mutatie uitrusten. Een kleine mutatie is bijvoorbeeld Bormin's 'hog rush', waarmee hij keihard op een vijand afrent en deze twee rondes knock-out ramt. Een andere kleine mutatie geeft sommige personages vleugels, wat weer een betere hit-percentage oplevert. De grote mutaties zijn vaak krachtiger en kunnen je bijvoorbeeld twee schoten geven of je een ronde immuun voor schade maken. De juiste personage de juiste mutaties geven is de sleutel tot succes. De momenten dat je de perfecte combinatie vindt en zoveel mogelijk schade aanricht bij een vijand, zijn het hoogtepunt van Mutant Year Zero.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden

Het is een systeem waarin elk element belangrijk is. 25 procent extra nauwkeurigheid of een extra punt aan schade kunnen een wereld van verschil maken. Het belangrijkste van alles is waarschijnlijk het gebruiken van stealth, zodat je zo weinig mogelijk vijanden tegelijk moet bevechten. Wanneer je een eenzame vijand aanvalt die niet in het gezichtsveld van andere vijanden staat, loont het om hem in één ronde neer te halen. Duurt het langer, dan kan de vijand zijn collega's erbij roepen en wordt het al een stuk moeilijker. Hierdoor verandert elk level in een soort puzzel waarin je moet uitvogelen hoe je vijanden stuk voor stuk uitschakelt in plaats van ze allemaal tegelijk aanvalt. Het loont daardoor ook om je eigen groep op te splitsen en ze op verschillende plekken te verstoppen, zodat rondlopende vijanden een stuk gemakkelijker uitgeschakeld kunnen worden. Het is fascinerend hoeveel diepgang dit verder simpele systeem biedt.

De game dwingt je daardoor ook om verschillende tactieken uit te proberen. Hoewel je meestal vooral erg stil te werk moet gaan, loont het om bij bepaalde vijanden er hard tegenin te gaan. Zo heeft Bormin een skill die er voor zorgt dat hij geen schade oploopt voor één ronde, wat erg handig is wanneer een groep vijanden je heeft gespot. Je bent echter wel altijd minder krachtig dan je tegenstanders. Daardoor verlies je haast altijd wanneer je het tegen een grote groep opneemt.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden