Just Cause 4

Just Cause 4

Rico Rodriguez is weer terug voor nog meer chaos.

• Berichten: Sam Bishop & Dóri Halldórsson

Rico Rodriguez heeft het er maar druk mee. Sinds de eerste Just Cause in 2006 schakelt hij al dictators uit. Hij is weer terug in de vierde game, een spel dat volgens de makers vier keer zo groot als zijn voorgangers moet zijn. We trokken enthousiast onze wingsuit aan om te zien of dit deel nog meer chaos en vernietiging in petto heeft.

Just Cause 4 speelt zich af in het fictionele land Solis. Daar houdt een organisatie genaamd The Black Hand, bestuurd door slechterik Oscar Espinosa, het volk in zijn macht. Ze hebben zelfs technologie ontwikkeld waarmee ze het weer kunnen beïnvloeden, technologie die op een of andere manier gelinkt wordt aan Rico's eigen vader. Wanneer Rico eenmaal Solis aandoet, durft het volk terug te vechten en wordt de Order of Chaos opgezet om tegen The Black Hind in te gaan. Dit verloopt via de Frontline-mechaniek: je verdient chaos-punten, zet squads op en zet ze uit om gedeeltes van de map te claimen.

Verfrissend genoeg begint de game met een claim van Rodriguez dat hij Espinosa's sterk beveiligde fort zelf wel neer kan halen, ondanks het advies van zijn partner Mira. Dat loopt natuurlijk helemaal in de soep, waardoor hij beseft dat hij de hulp van het volk nodig heeft. Die verrassende diepgang in de psyche van Rodriguez is maar van korte duur, want voordat we het weten hakken we hele legers in de pan.

Just Cause 4
Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4

Maar goed, wie speelt Just Cause-games dan ook voor het verhaal? Veel fans komen maar voor één ding en dat is de chaos die je kunt bewerkstelligen. Avalanche Studios is een meester in het creëren van bombastische actie en dat is in Just Cause 4 niet anders. Zoals gewoonlijk kun je alles om je heen vernietigen en gebruiken om je vijanden mee uit te schakelen.

Het physics-systeem is leuk om mee te spelen, zeker wanneer er allerlei rotzooi van kapotgemaakte gebouwen op de hoofden van je vijanden valt. Op elk moment gebeurt er van alles op het scherm, wat ook voor de nodige bugs kan zorgen. Soms loopt er een teamgenoot nietsvermoedend voor je voertuig - waardoor niet hij maar het voertuig zelf een flinke opdonder krijgt - of stuitert een helikopter uit het niets in het rond.

Een belangrijk element van Just Cause is de grapple gun. Met dit geweer kun je jezelf niet alleen met het grootste gemak naar allerlei plekken afschieten en objecten aan elkaar verbinden (bijvoorbeeld een raket aan een koe, om maar wat te noemen), maar je kunt er nu ook ballonnen en boosters mee afschieten. Met ballonnen til je objecten omhoog zodat ze in de lucht blijven hangen, en als je er genoeg ballonnen aan verbindt kun je zelfs tanks de lucht in laten zweven. De boosters duwen objecten bepaalde richtingen op en dienen in feite als thrusters.

Al deze elementen kunnen via het menu aan de grapple loadout worden gekoppeld, waardoor je op elk moment met de vierpuntdruktoets kunt wisselen tussen de verschillende functies. Je kunt ook aanpassen of je L1 eerst in moet drukken of dat je de functies automatisch inzet, en tevens bepalen hoe snel je ballonnen en boosters gaan.

Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4Just Cause 4
Just Cause 4