Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

Nintendo's laatste grote release van 2018 is hier, en het lijkt er op dat ze het beste voor het laatst hebben bewaard.

• Berichten: Kieran Harris

Nintendo's all-star vechtgame Super Smash Bros. Ultimate laat ons al sinds de onthulling in maart stuiteren van plezier. Het spel is er op uit om de definitieve versie van de serie neer te zetten, met alle personages uit de reeks ooit die terugkeren en nieuwe elementen zoals het Spirit-systeem. De game is nu al de meest gereserveerde Switch-titel ooit en eindelijk kunnen we er mee aan de slag. En wat blijkt: Ultimate is de beste game in de franchise.

Alle personages uit de negentien jaar oude franchise keren terug en er zijn zelfs zes nieuwe personages toegevoegd. De nieuwkomers zijn Inkling (Splatoon), Ridley (Metroid), King K. Rool (Donkey Kong), Isabelle (Animal Crossing), Incineroar (Pokémon) en Simon (Castlevania). Ook zijn er zeven nieuwe echo's. Vooral Kremlin-baas King K. Rool is een hoogtepunt dankzij zijn forse formaat en diverse moves. De veel te zware krokodil kan zijn kroon als boemerang gebruiken en tegenstanders de grond in stampen met zijn met goud versterkte buik. Ook de Inklings zijn een nieuwe favoriet, aangezien ze tegenstanders met hun verfrollen kunnen pletten of zelf in de lucht kunnen schieten door in inktvissen te veranderen. Aan de andere kant zijn ze niet overpowered, omdat ze een inkmeter hebben die bij gebruik leegloopt.

In de singleplayermodus ben je vooral bezig met World of Light, een nieuwe modus die flirt met het rpg-genre en een prachtige map heeft om te verkennen. In de verhaalmodus zien we hoe de personages slaven worden van slechterik Galeem, nadat ze door een horde aan Master Hands gevangen worden genomen. Kirby weet als enige te ontsnappen en daar begin je het avontuur, waarin je de diverse personages bevrijdt, dan ook mee.

Super Smash Bros. Ultimate

Op de kaart van World of Light kom je constant nieuwe Spirits tegen waar je tegen kunt vechten om orbs en snacks te verdienen om in level mee omhoog te gaan. Je gebruikt de orbs om in een skilltree te stoppen, waarmee je diverse elementen zoals de sterkte van je schild kunt verbeteren. Deze veranderingen worden doorgevoerd naar al je speelbare personages. Je ontgrendelt ook andere leuke elementen op de map, zoals grotten en dojos waar je je spirits heen kunt sturen voor verborgen extra's en trainingen. Dankzij het open karakter van de speelkaart hoef je nooit lang vast te zitten.

Spirits zijn de hart en ziet van World of Light en geven een extra laagje diepgang aan de game. Elke Spirit heeft zijn eigen perks en mogelijkheden. Er zijn maar liefst 1297 verschillende Spirits om te verzamelen die uit uiteenlopende franchises komen, van Shovel Knight tot F-Zero. Het zijn personages die normaliter niet in de game hadden gezeten. Er zijn ook nog eens twee verschillende types Spirits: primary Spirits en support Spirits. Eerstgenoemden helpen je met je aanvallen en verdediging, terwijl laatstgenoemden aan primary Spirits gekoppeld kunnen worden voor extra mogelijkheden. Zo laat Wrinkly Kong je bijvoorbeeld beginnen met dertig procent schade op je meter, maar met meer verdediging. Mite vergroot daarentegen je sprongkracht en Blaze the Cat geeft je een curry-adem.

Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate

Het is behoorlijk verslavend om deze Spirits te ontgrendelen en daarbij voelt elke Spirit op de kaart als een speciaal evenement. Toen we tegen de Pidgey Spirit moesten vechten deden we dat in een arena met extreem veel wind. Natuurlijk zijn de Spirits ook in de multiplayer beschikbaar en kun je diverse combinaties opslaan, zodat je tijdens een potje snel je favorieten kunt kiezen. Het enige probleem is dat veel Spirits dezelfde mogelijkheden met elkaar delen, waardoor sommigen een beetje overbodig voelen, al is het natuurlijk wel leuk om al die bekende en minder bekende gezichten te zien.

De Spirit Board-modus is de toegankelijkere versie van World of Light, waarmee je sneller Spirits kunt ontgrendelen zonder een kaart te hoeven verkennen. Hier krijg je een grid voor je neus met diverse Spirits die om de paar minuten worden vervangen door andere Spirits, zodat je altijd even snel tussendoor ten strijde kunt trekken om er een paar te ontgrendelen.

Super Smash Bros. Ultimate