The Council

The Council - seizoensreview

Waar zou de mens zonder zijn demonen zijn?

The Council begint als een adventure, verandert dan een korte poos in een moordmysterie en wordt uiteindelijk een game over wereldverovering en het occulte. Daarbij verwerkt het naadloos elementen als geschiedenis, kunst, cultuur en religie in het narratief. In tegenstelling tot een bekende adventure als Fahrenheit blijft het gedurende heel de game de juiste focus houden.

Je kunt The Council als twee verschillende games zien. Een narratief avontuur met RPG-elementen die je je personage laten ontwikkelen, of een RPG zonder gevechten met een complete focus op het verhaal. Voor welke manier van spelen je ook kiest, The Council heeft iets aantrekkelijks en weet op enkele vlakken zelfs te innoveren.

Inmiddels hebben we alle episodes van de game doorspeelt en vinden we eerstgenoemde beschrijving het beste kloppen, zeker wanneer we kijken naar hoe het verhaal zich ontwikkeld. The Council vernieuwt in manieren waarop het inmiddels uitgekauwde mechanieken zoals quick-time events negeert. In plaats daarvan ligt de focus op betekenisvolle puzzels en hoe verschillende onderdelen van een personage voor een ander pad door de game kunnen zorgen.

In The Council spelen gamers met Louis de Richet, die wordt verzocht om Lord Mortimer op zijn privé-eiland te bezoeken. De moeder van Louis, Sarah, is daar namelijk spoorloos verdwenen. Het hoofddoel van de game is de zoektocht naar Louis' moeder, maar al snel blijkt het dat er meer aan de hand is. Je moeder is zeker onderdeel van de grotere puzzel, maar ook Lord Mortimer en zijn co-gastheer Sir Gregory Holm, en zelfs Napoleon Bonaparte en George Washington spelen een rol.

The CouncilThe Council
The CouncilThe Council

In tegenstelling tot de gemiddelde game van Telltale, leunt The Council niet alleen op de keuzes die je maakt tijdens gesprekken. Je kunt 'effort punten' verdelen, vergelijkbaar met Torment: Tides of Numenera. De sleutel tot succes is inschatten wanneer je deze punten het beste kunt spenderen of beter kunt bewaren. Zeker tegen het einde van de game zijn er enkele dure opties die je kunnen redden. In elke episode is er wel een punt waar je voor een tweesprong staat waar je uit moet kiezen. Je gaat dus sowieso een gedeelte van het verhaal achterhalen, en een ander gedeelte missen.

The Council heeft enkele geweldige puzzels die allen logisch zijn ontworpen. Puzzels die je aan het denken zetten, maar niet zo frustrerend zijn dat je het haar uit je hoofd trekt. Je kunt puzzels zowel oplossen als er in falen, waardoor het verhaal een andere wending neemt. De puzzels bevatten daarnaast lessen over geschiedenis en religie, alsmede over de game zelf. Puzzels bestaan niet uit zomaar wat random codes of acties; ze zijn onderdeel van het verhaal en de fictie rondom het narratief. Zo is er een puzzel die ons meer leerde over de mythe van de Minotaur dan Assasin's Creed Odyssey ons ooit deed, en dat is maar een van de vele voorbeelden. Er is ook genoeg te vinden over Jezus Christus en het Christendom, maar met een occulte inslag dat het een stuk interessanter maakt.

The CouncilThe Council
The Council
The Council