Monster Boy and the Cursed Kingdom

Monster Boy and the Cursed Kingdom

The Monster World-serie keert terug met het eerste echte nieuwe deel sinds 1994.

De remake van Wonder Boy: The Dragon's Trap was nog maar het voorproefje. Het hoofdgerecht is natuurlijk Monster Boy and the Cursed Kingdom, een compleet nieuw, vijfde deel in de Wonderboy/Monster World-franchise. De game bouwt door op de fundering van de voorgangers en maakt gebruik van de moderne technologie, zeke rop het gebied van graphics en animatie.

Ryuichi Nishizawa, de maker van de originele reeks, heeft heel dit project overzien, om er zeker van te zijn dat de game speelt zoals zijn voorgangers. De game voelt dan ook als een ode aan de franchise. Ontwikkelaar Game Atelier heeft een simpel doch effectief verhaal gecreëerd rondom held Jin. Zijn oom verkrijgt een magisch wapen die hem gek maakt, en hij heeft de complete bevolking in verschillende dieren veranderd.

Gelukkig is Jin een een varkentje veranderd. Met zijn doorontwikkelde snuit kan hij bijvoorbeeld gemakkelijk geheimen in de spelwereld vinden. Zo geven vijf verschillende truffels hem vijf verschillende wapens. De orbs die Jin moet vinden om de wereldbevolking weer in mensen te veranderen, veranderen hem zelf in verschillende wezens. Zo kan hij veranderen in een slang die gif spuwt en door kleine kieren en gaten kan kruipen, een kikker die met zijn tong aan hoger gelegen platforms kan hangen en niet kan verdrinken, een leeuw die krachtige aanvallen kan doen en zo muren kapot kan rammen en een draak die natuurlijk vuur spuwt en kan vliegen.

Monster Boy and the Cursed Kingdom

De in totaal zes gedaanteveranderingen vergen dat je de spelwereld tot in de kleinste details verkent, een hoop vijanden verslaat en platformlevels uitspeelt. De game is zo'n vijf à zes keer zo groot als de Dragon's Trap-remake van vorig jaar en het spel uitspelen is uitdagender dan op het eerste gezicht lijkt. De game daagt je constant uit en voordat je het weet sta je weer voor een puzzel, een lastige platformsectie of een gevecht waarin de vijanden geen genade kennen. Game Atelier heeft er voor gezorgd dat je je nooit verveelt, en moeilijke gedeeltes worden vaak afgewisseld met leuke momenten om je nooit te veel te frustreren.

Wonder Boy biedt side-scrolling platformactie in een open wereld met afgesloten gebieden die door krachten te verkrijgen ontgrendeld worden. Niet alleen de verschillende dieren waar je in kunt veranderen zorgen er voor dat je nieuwe gebieden kunt betreden; er zijn ook ontgrendelbare moves en items zoals speciale laarzen die je verder brengen in je avontuur.

Monster Boy and the Cursed KingdomMonster Boy and the Cursed Kingdom

Net als in Monster Boy and the Cursed Kingdom ben je regelmatig eerder bezochte gebieden aan het bezoeken om een nieuwe manier te vinden om verder te geraken. De ontwikkelaar heeft teveel backtracking echter vermeden door meerdere manieren te bieden om achter je volgende actie komen. NPCs geven advies en de map die je krijgt als je in het menu zit geeft ook meer duidelijkheid. Deze hulp is meer dan welkom, maar het betekent niet dat je nooit vast komt te zitten, want er is nog genoeg uitdaging te vinden.

Elke 'zone' van de wereld heeft een eigen stijl en je hebt dan ook nooit het gevoel dat je verdwaald bent. De game vindt zichzelf constant opnieuw uit en levert intussen nieuwe uitdagingen. Het belangrijkste element van de game is zonder twijfel het veranderen in andere wezens en als je wat verder in de game komt, zijn er puzzels die je niet met maar één wezen op kunt lossen. Met de kikker kun je bijvoorbeeld richting een muur springen, maar je moet tijdens de sprong in een slang veranderen om verder op de muur te kruipen.