Katamari Damacy Reroll

Katamari Damacy Reroll

Alle sterren zijn verdwenen en er is maar één prins die de hemel weer op kan bouwen.

Het heeft even geduurd, maar Katamari is terug van weggeweest. Op zich was het wachten geen grote ramp, aangezien de oudere games in de franchise nog altijd prima speelbaar zijn. Het is dan ook geen verrassing dat Bandai Namco een remaster heeft gemaakt van de originele Katamari Damacy, een game die in 2004 op de PlayStation 2 verscheen. Veertien jaar later is het spel nog altijd even charmant.

Het (absurde) verhaal van Katamari Damacy draait om de King of All Cosmos, die per ongeluk alle sterren in de hemel heeft vernietigd. Het is aan de kleine prins om zijn plakkerige Katamari (een soort bal) rond te rollen en daarmee allerlei items van de Aarde op te pikken om daarmee de sterren te vervangen. Logisch, toch?

Met elk item groeit je Katamari. Hoe groter hij wordt, hoe groter de items zijn die je op kunt pikken. Obstakels in levels worden zo vanzelf spullen die op je steeds maar groeiende bal kunt plaatsen. De eerste levels zijn qua schaal nog vrij klein, maar na verloop van tijd rol je met een gigantische Katamari rond waarmee je trucks, olifanten en zelfs huizen op kunt pikken. Je hebt wel altijd een tijdslimiet, dus het is constant een race tegen de klok om een zo groot mogelijke Katamari samen te stellen en de koning tevreden te houden.

Katamari Damacy RerollKatamari Damacy Reroll

De gameplay is even simpel als geniaal en geeft veel voldoening. Het is ook erg verslavend, dus als je er eenmaal aan begint op je Switch, is het maar moeilijk om er mee te stoppen. Naast de standaard levels waarin je een 'ster' samenstelt, zijn er ook levels waar je specifieke objecten moet verzamelen om de koning tevreden te stellen. Deze levels zijn iets ontspannender, maar om ze perfect uit te spelen moet je veel skills hebben en proberen er voor te zorgen dat je op de juiste volgorde spullen oppikt. Uiteindelijk komt het er echter bijna altijd op neer dat je je Katamari zo groot mogelijk maakt, en dat dus zo snel mogelijk.

Katamari Damacy Reroll is beschikbaar op zowel PC als Switch en laatstgenoemde is een geweldig platform voor deze ervaring, zeker gezien de korte levels. Het spel is perfect om even tussendoor in de trein of op werk een leveltje te spelen. Het is echter niet probleemloos op dit platform. De analoge sticks op de Joy-Cons zijn niet zo precies als die op de DualShock 4 of Xbox One-controller, al kun je dit wel oplossen door een Pro Controller mee te nemen en de Switch bijvoorbeeld op een tafel te plaatsen. Hoewel de game om precieze skills draait, is het aan de andere kant ook redelijk vergevingsgezind.

Katamari Damacy Reroll
Katamari Damacy RerollKatamari Damacy RerollKatamari Damacy Reroll