Below

Below

We kunnen eindelijk ontdekken wat er daarbeneden is te vinden...

• Berichten: Kieran Harris

Below is een project dat vijf jaar in ontwikkeling is geweest en een afstraffende 'roguelike' waarin spelers de duistere dieptes van een uitgebreid grottenstelsel verkennen. Het bevat 'permadeath', een willekeurige gegenereerde opzet en alle gebruikelijke toeters en bellen, Het omvat ook 'crafting' en survivalelementen die nog meer uitdaging toevoegen en de nadruk op gevechten wegneemt. Below is door diens overdadige 'backtracken' en gebrek aan enige instructies ook niet voor alle spelers weggelegd, maar houdt genoeg vermaak verborgen als je er voor kiest om door te zetten en de dieptes te verkennen.

Je avontuur in Below begint als je schip op de regenachtige klippen loopt van een mysterieus eiland. Hier vindt je al snel beschutting van de razende donderbui en begin je aan je afdaling in het schimmige grottensysteem dat zich onder je bevindt. Het is hier nog onduidelijk wie je bent, wat je doel is en waar je heen gaat. Ontwikkelaar Capybara houdt deze elementen bewust dubbelzinnig en het is volledig aan de speler om gameplayelementen zoals craften, survival en vechten te ontdekken. De eerste paar uur leer je deze basisgameplay onder de knie te krijgen en maak je veel dodelijke fouten die je helpen je speelstijl vorm te geven, zodat je je tocht verder kan zetten.

De formule van Below heeft een vleugje charme van The Legend of Zelda dankzij het vogelperspectief, het verkennen van kerkers en zwaardvechten, maar kent ook een eigen griezelige aantrekkingskracht. De grootste focus ligt op het verkennen van de spelwereld. Niets wordt namelijk uitgestippeld en de belangrijkste drijfveer zijn de mysteries die je tijdens je afdaling vindt. Elke 'playthrough' wordt bovendien willekeurig gegenereerd, waardoor de indeling van iedere verdieping verandert. Het helpt Below verfrissend te houden en voegt het gevoel van verwondering toe aan ieder avontuur. Dit is belangrijk omdat er sprake is van permadeath en je helemaal opnieuw moet beginnen als je een onvermijdelijk foutje maakt en doodgaat.

Below

Het vechten in Below kan afstraffend voelen doordat één slag er voor kan zorgen dat je doodbloedt als je geen voorraad aan verband bij je hebt. Het wordt ook aan je opgedrongen omdat vijanden lichtscherven achterlaten die van levensbelang zijn om te 'fast-travelen' en om pikzwarte ruimtes te verlichten. Gevechten vinden meestal plaats op nauwe plekken en dwingen je echt om vijanden te 'lezen' en goed te timen wanneer je slaat en ontwijkt. Survival speelt ook een belangrijke rol en je moet elementen als voedsel en water bijhouden, evenals verband bij je hebben om verse wonden te stelpen. Ook moet je een lichtbron onderhouden, zij het door het gebruiken van een lantaarn of het craften van fakkels. De grotten zijn namelijk akelig donker en als je niet ziet wat er je staat te wachten dan kun je zomaar in een dodelijke valstrik terechtkomen.

Het gevaar wordt groter hoe dieper je komt doordat de indeling van de verdiepingen ingewikkelder worden; je lastigere elementen voor je kiezen krijgt, zoals de kou; en tegenstanders vereisen meer oplettendheid. Hierdoor ben je in Below aangewezen op enkele behulpzame elementen. Net als in Dark Souls kun je shortcuts vinden om makkelijker bij een specifieke verdiepging te komen. Ook zijn er kampvuurtjes te vinden die je door met 25 lichtscherven kunt activeren en dienst doen als fast-travel punt. Deze werken echter maar éénmalig en zijn dus na gebruik niet bij je volgende playthrough te gebruiken.

BelowBelow