De Sims 4: Word Beroemd

De Sims 4: Word Beroemd

We breiden ons fantasielevens uit met meer glitter en glamour terwijl De Sims een carrière in de showbizz najagen.

Net als iedere game in De Sims-reeks blijft De Sims 4 (dat meer dan vier jaar geleden verscheen) zich grondig uitbreiden dankzij de vele uitbreidingen die we hebben gekregen. Na vijf van deze - die niet alleen de vaardigheden van je Sim hebben uitgebreid, maar ook de buurten en kleurrijke steden van de game - is het nu tijd voor De Sims 4: Word Beroemd, de nieuwe DLC die je Sims in film- of televisiester laten worden.

Het is geen nieuwe optie om je Sims een carrière in de show business te laten beginnen. Onder de beschikbare carrières in De Sims 3 bevond zich in feite zelfs een filmcarrière, waar spelers een acteur of regisseur konden worden na het bereiken van level 5. Ook was het in de Superster-uitbreiding in de allereerste De Sims mogelijk om sterren als Marilyn Monroe en Christina Aguilera te ontmoeten.

De Sims 4: Word Beroemd
De Sims 4: Word BeroemdDe Sims 4: Word Beroemd

In Word Beroemd worden we losgelaten in een wereld die bestaat uit audities, filmwerk op de set, belangrijke rollen én moeten we onze populariteitsniveau op een bepaalde hoogte houden middels de kracht van sociale netwerken en essentiële relaties. Je statistieken zijn veel meer dan voorheen gebonden aan je reputatie, een aspect dat je kunt voeden door continue selfies en regelmatige updates op je social media te plaatsen. Zo verzeker je een hoog aantal volgers en fans die je voortgang kunnen volgen terwijl je steeds beroemder wordt.

In deze uitbreiding, net als voorheen, is het duidelijk dat er overduidelijke sprake is van de nodige ironie zoals in De Sims 4 - een game die deel uitmaakt van een reeks die de evolutie van de hedendaagse maatschappij nauwlettend heeft gevolgd. Daarbij horen dan ook de nodige grappen en grollen. Deze lichtzinnigheid die de Sims altijd heeft gekenmerkt is in Word Beroemd nog duidelijker, waarbij bepaalde vluchtige gebruiken die onze huidige levens beheersen op de hak worden genomen. Dat doet het weliswaar altijd op een leuke en vriendelijke manier, zonder zichzelf ooit te serieus te nemen. Met andere woorden: het is zeker geen felle kritiek op rijkdom en roem.

Zoals eerder gezegd draait Word Beroemd om de toevoeging van een nieuw beroep, maar ook een nieuw gebied: Del Sol Valley, een digitale herinterpretatie van Hollywood, met al diens voor- en nadelen. Als spelers besluiten deze carrière na te jagen krijgen ze te maken met steeds 'casting calls' die steeds uitdagender worden en waarvoor je Sims bepaalde vaardigheden moeten leren of kwaliteiten moeten verbeteren. Dat kan het beter beheersen van dialecten, gevoel voor humor en zelfs fysieke bekwaamheid zijn om de beoogde rol te strikken.

De Sims 4: Word Beroemd
De Sims 4: Word Beroemd