Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Een van de meest gevierde Tales of-titels maakt een triomfantelijke terugkeer.

Tales of Vesperia verscheen voor het eerst in 2008 op de Xbox 360, wist snel de harten te veroveren van fans en wordt gezien als de allerbeste in de reeks. Een jaar was het ook tijd voor PlayStation 3-spelers - alhoewel, in tegenstelling tot de originele aankondiging, deze alleen in Japan verscheen. En zo geschiedde dat één van de beste games uit de Tales of-reeks hier door een ietwat beperkte doelgroep is gespeeld. Nu tien jaar later wil Bandai Namco dit goed maken en heeft het de game geremastered voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Wat blijkt? Zelfs een opnieuw opgewarmde maaltijd kan uitstekend smaken.

De verstreken tijd daar genomen lijkt de titel helemaal niet verouderd op het eerste gezicht. Als we echter iets beter kijken dan zien we dat enkele elementen een stuk minder indruk zijn dan destijds. In vergelijking met het origineel is er eigenlijk vrij weinig toegevoegd. Gelukkig is de Definitive Edition voor veel spelers de eerste kennismaking met de wereld van Vesperia en zelfs na al die jaren is dit een wonderlijke en prachtige game. Heb je wel de Xbox 360-versie gespeeld, dan valt het verschil ongetwijfeld op en het toevoegen van twee nieuwe personages is een fijne verrassing. Deze maken de enorme game nog groter samen met nieuwe kerkers, uitdagingen en aanpassingsopties. Inderdaad, dit is een van die lange games die je vele, vele avonden bezighoudt. Dat betekent veel ijverig speurwerk door vele omgevingen en vele uren om je team te 'levelen', de game maakt het je namelijk niet makkelijk en biedt vaak een behoorlijk uitdaging.

Fijnproevers van het rpg-genre zullen blij zijn met de optie om te wisselen tussen Engelse en Japanse stemmen. Alhoewel het originele stemwerk onze voorkeur geniet zijn de Engelse stemmen van verrassend goede kwaliteit en zelfs beter dan in sommige latere Tales of-titels - als je Tales of Xillia hebt gespeeld weet je waar we het over hebben. De soundtrack van Tales of-componist Motoi Sakuraba valt ook geen slecht woord te zeggen. Zijn muziek wordt door fans gezien als één van de steunpilaren van de reeks en wederom worden we getrakteerd op pakkende melodieën die perfect bij iedere scène passen. Veel belangrijker: de soundtrack verveelt niet, zelfs na vele uren gespeeld te hebben.

Tales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia weet visueel nog steeds indruk te maken en is goed opgedroogd. Het is minder gedetailleerd dan nieuwe titel met minder realistische 'models', alhoewel het enkele prachtige achtergronden en geanimeerde tussenfilmpjes bevat. Het voelt daardoor als een goede tijdloze animé. Tijdens ons avontuur krijg je te maken met enkele korte, maar volledig ingesproken dialogen. Deze zijn niet geanimeerd en minimalistisch weergegeven, maar dat voldoet en introduceert vaak zijverhalen of zorgt voor het nodige vermaak.

Het overhevelen van de titel is echter niet helemaal zonder problemen. Tijdens het verkennen van de spelwereld kom je zo nu en dan een 'glitch' tegen in de animatie als gevolg van het inladen van nieuwe vijanden, die constant rondom je personage verschijnen. Met deze 'textures' en eenvoudige graphics zou niet moeten gebeuren. De animaties hebben ook last van de nodige 'lag' als er veel vijanden tegelijkertijd op het scherm te vinden zijn en het duurt af en toe even om bepaalde omgevingen in te laden. Dat laatste is verrassend, aangezien Tales of Vesperia weinig echt uitgebreide steden of kerkers bevat; de meeste locaties hebben een simpele opzet die makkelijk is om te onthouden. Laten we hopen dat deze problemen nog met een update worden verholpen.

Tales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive Edition
Tales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive EditionTales of Vesperia: Definitive Edition