Resident Evil 2

Resident Evil 2

De horrorklassieker van Capcom heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Een virus houdt de straten van Raccoon City in de greep - een plek die spelers 21 jaar geleden voor eerst tot in hun nachtmerries achtervolgde. Hier volgende we twee bekende gezichten die proberen zo snel mogelijk uit de stad weg te komen door zich een baan te vechten door hordes aan zombies.

Dit is, zoals je waarschijnlijk al weet geen remaster en geen standaard remake. Capcom heeft ons een remake die de game uitbreidt met nieuwe gebieden, personages en interacties. Het is weliswaar geen volledige 'reboot', zoals Doom, maar net als id Software's demonische shooter is Resident Evil 2, een iconische game voor zijn tijdperk, volledig geüpdatet dankzij de hedendaagse technologie.

Nemen we dat in ogenschouw dan hebben we hier misschien wel te maken met een vrijwel perfecte remake. Er zijn genoeg overeenkomsten tussen het origineel en deze nieuwe versie om het nostalgische hart sneller te doen kloppen, terwijl Resident Evil 2 er afgewerkt en hedendaags genoeg uitziet om een volledig nieuwe generatie fans aan te spreken. Bovendien zijn er enkele nieuwe verrassingen toegevoegd om terugkerende spelers het hele avontuur te prikkelen.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2

Het verhaal van Resident Evil 2 is vrijwel gelijk aan het origineel, met onderweg enkele plotwendingen. Wederom krijg je de controle over twee personages, Leon en Claire, die verschillende paden volgen in de Raccoon City. Een kleine irritatie vooraf: Capcom heeft wel heel veel details voor de release van de game publieke gemaakt. Tenzij je onder een steen hebt gelegen of doelbewust alles hebt vermeden, is de kans groot dat je al enkele gebeurtenissen van het verhaal voorbij hebt zien komen.

Heb je de spoilers in video's en interviews wel vakkundig vermeden, en het origineel niet gespeeld dan en wil je dat absoluut vermijden, sla dan de volgende drie alinea's even over. Na enkele zombies tegen het lijf te zijn gelopen komen Leon, een beginnend politieagent, en Claire, die op zoek is naar haar broer Chris uit de eerste game, bij elkaar terecht en besluiten ze het lokale politiebureau te bezoeken om antwoorden te vinden.

Je favoriete personages en (de meeste) vijanden uit Resident Evil 2 zijn terug, maar deze zijn nu iets meer uitgewerkt. De man in de wapenwinkel heeft nu een emotioneel verhaal te vertellen en dient niet alleen maar simpel zombievoer. Marvin voelt echt en iemand waarvan je oprecht wilt dat deze het overleeft, alhoewel fans die de game 21 jaar geleden hebben gespeeld al weten wat hem te wachten staat. Zelfs een zeker reptiel in het riool maakt een korte comeback.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2Resident Evil 2

De personages in Resident Evil 2 komen echt tot leven dankzij geweldige voice-acting. Dat, en de verbluffende graphics. Doordat alles in de RE Engine is gemaakt zijn de omgevingen fotorealistisch. Het vaste cameraperspectief uit het origineel is verdwenen, maar in plaats van een 'first-person' perspectief zoals in Resident Evil 7: Biohazard, wordt het over-de-schouder perspectief gebruikt dat we kennen uit Resident Evil 4 - en dat werkt hier enorm goed.

De besturing en het richten van de wapens voelt natuurlijk en intuïtief. Er zijn drie modi: Standard, Hardcore (waar je inktlinten nodig hebt om met de typemachines te 'saven') en Assisted. Assisted helpt je met het richten en om meer te raken, en aangezien er een duidelijk tekort aan ammunitie is om alles te doden, is het een fijnere, meer relaxte manier om te spelen - vooral als je in vrijwel totale duisternis speelt. De belichtingseffecten helpen in feite perfect de sfeer neer te zetten. Er zijn gedeeltes waar het erg donker is en de zaklamp tevoorschijn moet worden gehaald, en deze gedeeltes van de game zijn met name zenuwslopend aangezien je gezichtsveld beperkt is, vooral als je het gekreun van zombies al om de hoek hoort echoën.

De zombies zelf zien er eveneens fantastisch uit. Ze blijven opstaan totdat ze dat niet meer doen... Als je hun benen er af schiet blijven ze zichzelf onverbiddelijk over de vloer voortslepen. Ze breken door deuren heen en slaan ramen stuk. Je voelt je daarom nooit veilig. De enige onfeilbare manier om ze uit te schakelen is door ze door hun hoofd te schieten. Zelfs dan bestaat er een kans dat ze weer op staan. Wij hielden er van, omdat je hierdoor nooit kunt ontspannen, aangezien de zombies op ieder moment weer op kunnen staan.

Als ze eenmaal dood zijn blijven de lichamen het hele avontuur precies waar je ze achter hebt gelaten. Soms dachten we dat de lichamen verdwenen waren, om er vervolgens achter te komen dat ze waren opgestaan om weer een hapje van je te nemen.

Een andere favoriet uit Resident Evil 2, die zijn terugkeer maakt, is de 'licker'. Een wezen zonder huid met een lange tong die over muren en plafonds loopt en kruipt. Uit een van de vele documenten die overal zijn te vinden blijkt dat ze blind zijn. En als ls je erg langzaam en stilletjes voorbij schuifelt kun je voorbij ze glippen. Dit is werkelijk waar angstaanjagend, aangezien ze je volgen zonder aan te vallen.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2

Resident Evil 2 bevat enorm veel 'jump scares' en schrikmomenten, zoals lichamen die uit kasten vallen en zombies die uit het niets verschijnen. Capcom heeft dit goed aangepakt, aangezien het origineel vaste cameraperspectieven gebruikte om 'jump scares' te verstoppen. Ze hebben de camera goed aangepast voor deze schrikmomenten. Evenzo helpt de audiokwaliteit hier enorm bij en het gekreun van de zombies lijkt in Resident Evil 2 overal vandaan te komen en dat kan voor de nodige paniek zorgen. Het gegrom van honden of het gesnauw van 'lickers' laat je in pure paniek de camera in het rond bewegen.

Als de hoofdcampaign voorbij is, wordt het avontuur voor het andere personage vrijgespeeld. Dat betekent in principe dat je vier versies van hetzelfde verhaal hebt om doorheen te spelen (twee voor ieder personage). De voorwerpen voor de puzzels bevinden zich op andere plekken en het beginpunt is anders. De tiran, Mr X, verschijnt ook veel sneller samen met vijanden die op verschillende plekken opduiken. Daarnaast heeft Capcom ook bevestigd dat Hunk (een Umbrella-soldaat) en Tofu (voedsel met een mes) terug zijn als bonuspersonages.

Als we eerlijk zijn hebben we iets meer genoten van de campaign met Claire dan die van Leon. Dit komt vooral door de locaties die ze bezoekt, het verhaal dat verteld wordt en het eindbaasgevecht. Leon's campaign is nog steeds enorm vermakelijk. Echter werd Claire's verhaal en Leon's tweede 'playthrough' in het origineel in het algemeen gezien als 'canon', en dat zou hier ook weleens het geval kunnen zijn.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2Resident Evil 2Resident Evil 2

Onze enige kritiekpuntjes op de game zijn enkele minimale. Zoals het feit dat je niet door glas op zombies kunt schieten of bepaalde plekken niet kunt verkennen (je kan bijvoorbeeld de centrale hal niet in). Het deed weinig af aan de ervaring, maar het zou wellicht een kleine moeite zijn om dit mogelijk te maken. Het enige andere is dat het einde vrij abrupt komt en deze wel iets langer had mogen zijn met meer dialoog.

Als laatste willen we de 'easter eggs' aanstippen. Resident Evil-games zitten er meestal vol mee en dat is in deze remake niet anders. Een van onze favoriete *SPOILER* was dat in de originele versie "Welcome Leon" verkeerd was gespeld met twee L'en. Dit keer klopt het spandoek, maar als je naar een van de bureaus kijkt zie je een extra L, en daarnaast ook een open ruimte op het spandoek waar deze is weggehaald. Daarnaast hebben we ook genoten van de Elza Walker-outfit en hoedje op de tiran, wat beide knipogen zijn naar het onuitgebrachte Resident Evil 1.5.

We hebben hier met een geweldige game te maken voor nieuwe fans en veteranen die op zoek zijn naar de nodige nostalgie. De bevredigende besturing en het fantastische verhaal is verpakt in een geweldig audiovisueel pakketje. Resident Evil 2 is een tijdloze klassieker die op briljante wijze weer tot leven is gewekt en terug is voor een volledig nieuwe generatie gamers. Het is een must-play voor iedereen die van het survival-horrorgenre houdt, ongeacht of je het origineel wel of niet kent.

9 / 10
+
Visueel verbluffend; zombies zien er geweldig uit; heerlijk verhaal; enkele verrassingen voor terugkerende spelers; sfeervol.