Resident Evil 2

Resident Evil 2

De horrorklassieker van Capcom heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Een virus houdt de straten van Raccoon City in de greep - een plek die spelers 21 jaar geleden voor eerst tot in hun nachtmerries achtervolgde. Hier volgende we twee bekende gezichten die proberen zo snel mogelijk uit de stad weg te komen door zich een baan te vechten door hordes aan zombies.

Dit is, zoals je waarschijnlijk al weet geen remaster en geen standaard remake. Capcom heeft ons een remake die de game uitbreidt met nieuwe gebieden, personages en interacties. Het is weliswaar geen volledige 'reboot', zoals Doom, maar net als id Software's demonische shooter is Resident Evil 2, een iconische game voor zijn tijdperk, volledig geüpdatet dankzij de hedendaagse technologie.

Nemen we dat in ogenschouw dan hebben we hier misschien wel te maken met een vrijwel perfecte remake. Er zijn genoeg overeenkomsten tussen het origineel en deze nieuwe versie om het nostalgische hart sneller te doen kloppen, terwijl Resident Evil 2 er afgewerkt en hedendaags genoeg uitziet om een volledig nieuwe generatie fans aan te spreken. Bovendien zijn er enkele nieuwe verrassingen toegevoegd om terugkerende spelers het hele avontuur te prikkelen.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2

Het verhaal van Resident Evil 2 is vrijwel gelijk aan het origineel, met onderweg enkele plotwendingen. Wederom krijg je de controle over twee personages, Leon en Claire, die verschillende paden volgen in de Raccoon City. Een kleine irritatie vooraf: Capcom heeft wel heel veel details voor de release van de game publieke gemaakt. Tenzij je onder een steen hebt gelegen of doelbewust alles hebt vermeden, is de kans groot dat je al enkele gebeurtenissen van het verhaal voorbij hebt zien komen.

Heb je de spoilers in video's en interviews wel vakkundig vermeden, en het origineel niet gespeeld dan en wil je dat absoluut vermijden, sla dan de volgende drie alinea's even over. Na enkele zombies tegen het lijf te zijn gelopen komen Leon, een beginnend politieagent, en Claire, die op zoek is naar haar broer Chris uit de eerste game, bij elkaar terecht en besluiten ze het lokale politiebureau te bezoeken om antwoorden te vinden.

Je favoriete personages en (de meeste) vijanden uit Resident Evil 2 zijn terug, maar deze zijn nu iets meer uitgewerkt. De man in de wapenwinkel heeft nu een emotioneel verhaal te vertellen en dient niet alleen maar simpel zombievoer. Marvin voelt echt en iemand waarvan je oprecht wilt dat deze het overleeft, alhoewel fans die de game 21 jaar geleden hebben gespeeld al weten wat hem te wachten staat. Zelfs een zeker reptiel in het riool maakt een korte comeback.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2Resident Evil 2

De personages in Resident Evil 2 komen echt tot leven dankzij geweldige voice-acting. Dat, en de verbluffende graphics. Doordat alles in de RE Engine is gemaakt zijn de omgevingen fotorealistisch. Het vaste cameraperspectief uit het origineel is verdwenen, maar in plaats van een 'first-person' perspectief zoals in Resident Evil 7: Biohazard, wordt het over-de-schouder perspectief gebruikt dat we kennen uit Resident Evil 4 - en dat werkt hier enorm goed.

De besturing en het richten van de wapens voelt natuurlijk en intuïtief. Er zijn drie modi: Standard, Hardcore (waar je inktlinten nodig hebt om met de typemachines te 'saven') en Assisted. Assisted helpt je met het richten en om meer te raken, en aangezien er een duidelijk tekort aan ammunitie is om alles te doden, is het een fijnere, meer relaxte manier om te spelen - vooral als je in vrijwel totale duisternis speelt. De belichtingseffecten helpen in feite perfect de sfeer neer te zetten. Er zijn gedeeltes waar het erg donker is en de zaklamp tevoorschijn moet worden gehaald, en deze gedeeltes van de game zijn met name zenuwslopend aangezien je gezichtsveld beperkt is, vooral als je het gekreun van zombies al om de hoek hoort echoën.

Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2
Resident Evil 2