God Eater 3

God Eater 3

Met God Eater 3 serveert Bandai Namco een gameconcept met ingrediënten die elkaar kannibaliseren.

De terminologie in God Eater 3 bevindt zich in een eigen wereld en het is zelfs een beetje ingewikkeld om de games in onze eigen woorden uit te leggen. De reeks portretteert een oneerlijk conflict tussen het zwakkere mensenras en een superieure biologische levensvorm. Onafhankelijk functionerende cellen, die alles waarmee zich in aanraking komen afbreken, hebben de Aarde aangevallen en giftige as losgelaten, die nu de overblijfselen van onze stervende wereld bedekken.

Deze cellen kunnen zichzelf ook samenvoegen om enorme wezens te vormen die veel te sterk zijn voor ons om het tegen op te nemen - hoe kun je in hemelsnaam iets verslaan dat je geeneens kunt aanraken? Diegenen die over zijn gebleven hebben echter een antwoord op dit raadsel verzonnen en betalen een hoge prijs om het gevaar te bestrijden. De zogeheten AGE - Adaptive God Eaters - zijn zelf het resultaat van een reeks onmenselijke experimenten, en wij spelen één van de leden van deze speciale eenheid in de nieuwste actiegame van Bandai Namco.

God Eater 3God Eater 3

Vanaf het allereerste begin maakt de game ons erg duidelijk wat we zijn in de ogen van de overgebleven mensen, ondanks de grote offers die AGE moet maken. In dat opzicht vertelt God Eater 3 het klassieke heldenverhaal van een personage dat de vaardigheden van zijn eigen soort overstijgt en de hoop van de mensheid wordt. Jammer genoeg, lijkt de titel niet teveel te geven om zijn eigen verhaal te vertellen, wat ook de reden is dat er zo weinig verhalende gebeurtenissen zijn te vinden in een game die tussen de 25 en 30 uur aan gameplay biedt.

Heel veel uit het verhaal wordt in de gameplay volledig genegeerd. De reden hiervoor is dat ouderwetse missieopzet die direct afkomstig is uit de vroege Monster Hunter-games. Er is slechts een missietype die, ondanks een bepaald variatieniveau, alleen in beperkte mate gespeeld kan worden. Hoewel God Eater 3 probeert een spetterend, emotioneel verhaal te veertellen met al te bekende menselijke problemen, blijft de game ons gigantische monsters (Aragami) laten afslachten en er is een duidelijk kloof tussen het verhaal en gameplay.

God Eater 3God Eater 3

Het verhaal wordt op enkele plekken onderbroken door willekeurig geplaatsten jaagmissies en het was frustrerend om door meer opdrachten heen te moeten spelen het verhaal verder te ervaren. Aan de andere kant wordt deze game-ervaring ook gekenmerkt door het feit dat er totaal geen verhalende progressie in zit tot je alle volgende lichtzinnige scenario's hebt voltooid. Het is jammer dat God Eater 3 geen samenhangende ervaring wilt bieden en zo weinig doet met zijn eigen sterke punten. De game slaagt er zelden in om betekenisvolle spanning over te brengen en als het dat doet zijn deze momenten vaak van korte duur. De veel te gefragmenteerde mix van gameplay en verhaal is onherstelbaar opgesplitst, wat misschien zelfs doorgewinterde fans ontevreden achterlaat.

Liefhebbers van de reeks zijn hier vast al van op de hoogte, aangezien het verhaal altijd een masker is geweest om nieuwkomers naar de meeslepende gamespiraal te lokken. Dit werkt echter nog steeds, daar we worden losgelaten in een van de slechts tien 'maps' en willekeurig toegewezen beesten moeten vermoorden. Er zijn vooraf bepaalde plekken voor hulpmiddelen, een timer die richting een Game Over-scherm wegtikt en een aantal missiebeloningen voor als je slaagt, die op hun beurt weer terugkomen in het maken of uitbreiden van je arsenaal.

God Eater 3God Eater 3
God Eater 3God Eater 3