Tetris 99

Tetris 99

Vrijwel uit het niets is er een nieuwe Tetris-game op de Nintendo Switch verschenen.

Voorafgaand aan de release van Tetris 99 wisten we vrijwel niets van de game af, maar inmiddels zijn we blij er meer over te weten zijn gekomen. Dit is een gratis game voor spelers die al beschikken over een Nintendo Online-abonnement en een pure multiplayerervaring die de onderliggende grondbeginselen van het Battle Royale-genre gebruikt en deze fuseert met de eindeloos verslavende Tetris-gameplay. En dus hebben we, met een gloednieuw online account (we zijn ongetwijfeld niet de enige), onze Switch opgepakt en gespeeld tot de batterij leeg was.

De titel bevat een belangrijke aanwijzing. Jij en 99 andere Switch-bezitters spelen tegelijkertijd Tetris en ondertussen worden er 'afval'-blokjes van en naar spelers geworpen, waardoor alleen de snelste en meest behendige duimen in leven kunnen blijven terwijl de blokjes van boven naar beneden blijven vallen en van onderen blijven verschijnen. Het is een razendsnelle hapklare brok Tetris die een paar seconden kan duren of enkele minuten. Het wordt sneller dan je verwacht enorm intens.

Op het moment van schrijven zijn we er nog steeds niet geslaagd om als eerste eindigen, alhoewel wel al enkele keren tweede zijn geworden en nog vaker in de top tien zijn gestrand. Zelfs tijdens die laatste momenten aan het einde van een potje, die slechts een paar minuten duren, blijft het tempo hoog. Als en wanneer je tegenstanders afgaan verhoogt de gamesnelheid zich namelijk. Als bijvoorbeeld de helft van de spelers af is, beginnen de blokjes sneller te vallen en als je eenmaal de top tien bereikt wordt je getrakteerd op een vrijwel eindeloze stroom aan blokjes.

Dit is geen solosprint naar een specifiek totaal aantal er komt ook een vijandig element bij kijken, waar afvalblokjes tussen spelers worden uitgewisseld. Als andere spelers afval naar je toesturen, heb je een aantal seconden om dit te verminderen of te aanval volledig af te slaan. Als je op het juiste moment enkele lijnen weghaalt kun je deze aanval afslaan. Het duurt niet lang voordat deze indirecte aanvallen zich binnen op te hopen en het niet uitgesloten dat je al vroeg in een potje vastloopt. Gelukkig hoef je nooit lang te wachten om weer aan de slag te gaan door de snelle 'matchmaking'.

Tetris 99Tetris 99

Hoe de game besluit waar je afvalblokjes naar toe gaan, daar wordt het pas echt interessant. Een optie is om handmatig te selecteren waar je aanvallen naar toe gaan, maar je moet natuurlijk ook je eigen blokjes in te gaten houden en het is waarschijnlijker dat je een van de vier vooraf ingestelde opties gebruikt. Je kunt kiezen om je blokjes naar willekeurige spelers te sturen, spelers die je aanvallen, spelers met 'badges' (daar zo meer over) of als je in aan agressieve bui bent, spelers die bijna afgaan. De optie die je met een simpel tikje met de rechter analoge stick uitkiest maakt een subtiel verschil, aangezien je specifieke type spelers kunt bestoken.

In het begin kozen we voor willekeurige spelers, maar na een tijdje hadden we het gevoel dat we ons beter vroeg of laat op de betere spelers konden richten. Daarvoor kozen we spelers met badges (als je een speler uitschakelt verdien je badjes, plus je krijgt alle badges die zijn hebben, waardoor je afvalblokjes krachtiger en meer worden - en andersom) of spelers die ons aan het aanvallen waren, en die subtiele verandering leek enorm veel te helpen om vaker in de top tien te belanden.

Ondanks die subtiele aanpassing gingen we ook nog steeds vaak genoeg aan het begin de mist in en soms kan het voelen dat je lot in de handen van de goden ligt en wordt je volledig afgemaakt terwijl je goed bezig was. Als je bij de laatste vijf spelers komt beginnen de milliseconden echt te tellen en is het ook belangrijk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt, daarom is het jammer dat de game zelf niet uitlegt hoe het werkt en je dit zelf moet uitvogelen.

Als je een fan van Tetris bent dan is het nu een prachtige tijd. Minder dan twee jaar geleden kregen we het uitstekende Puyo Puyo Tetris en afgelopen jaar het sublieme Tetris Effect. Nu is Tetris 99 toegevoegd aan de lijst en op een de perfecte tegenhanger van de Puyo Puyo 'mash-up' en de 'VR-chill' van Effect. Het is weliswaar maar een modus en geeft weinig uitleg om spelers te helpen, maar aan de andere kant zijn we dol op de snelle, direct en ietwat agressieve gameplay.

8 / 10
+
Snelle en verslavende actie; snelle matchmaking; uitstekend gebruik van het Battle Royale-concept; interessant AI-systeem.