Trüberbrook

Trüberbrook

Er gaat een mysterie schuil achter de miniatuurfiguren van het prachtige Duitse Kickstarter-avontuur.

Het verhaal begint als een jonge Amerikaanse natuurkundestudent genaamd Hans Tannhauser een vakantie wint naar Trüberbrook, een kleine Duitse provinciestad in de jaren '60. Op het eerste gezicht nodigt het idyllische stadje met zijn bergen en glinsterende meer je uit om te ontspannen, maar na een nachtelijk bezoek van een dief verdwijnt die rustige sfeer enigszins. Wie steelt er immers een paper over kwantumfysica? Dat (en veel meer) ligt te wachten om met de hulp van de bewoners van Trüberbrook ontdekt te worden.

Het is het beste om van tevoren zo weinig mogelijk van het verhaal te weten om er het beste van te kunnen genieten. Ondanks een vrij korte vier tot vijf uur aan speeltijd, heeft Trüberbrook veel in petto voor nieuwsgierige spelers. Dit is allerminst een doorsnee stadje, iets dat ons duidelijk wordt na het lezen de beschrijving van de game (het is een scifi mysterie-avontuur, iets wat je op het eerste gezicht niet meteen ziet). Een combinatie van Twin Peaks en Oxenfree: dat is het enige wat we kunnen vertellen zonder iets over het verhaal te verklappen.

Meteen vanaf het begin van de game maakt de visuele stijl indruk. De omgevingen zien er vaak uit als de landschap van een modelspoor dankzij een combinatie van levendige kleuren en realisme. Er zitten ongelofelijk veel details in deze miniatuursets en de hele wereld van Trüberbrook is duidelijk zorgvuldig met de handgemaakt. De verschillende scènes zijn gedigitaliseerd en bewerkt met behulp van fotogrammetrie, wat de game een sterke visuele identiteit geeft en een karaktervolle stijl.

TrüberbrookTrüberbrook

Er zijn in totaal 30 unieke omgevingen gemaakt en dankzij de gedetailleerde spelwereld is ontwikkelaar btf er in geslaagd een betoverende sfeer te creëren. Ook de eigenaardige bewoners blijven in je hoofd rondspoken nadat je de game voltooit. Van Trude, de onbehouwen eigenaar van de herberg waar we verblijven tot de gekke samenzweringstheorist Lessing - Trüberbrook neemt zichzelf zelden serieus en scoort qua een speels gevoel voor humor hoog.

Om verder te komen in het enerverende verhaal en er achter te komen wat er aan de hand is, ben je in Trüberbrook voornamelijk bezig met het oplossen van puzzels. De algehele opzet betekent dat we altijd iets te doen hebben, maar vaak is de oplossing overduidelijk. Je praat ook met de inwoners van het stadje om nieuwe aanwijzingen te vinden. Er zijn echter vaak niet meer dan twee stappen tot je de oplossing hebt. Adventuregames als deze staan bekend om hun lastige, maar vaak leuke ideeën voor de puzzels en het oplossen van problemen. Trüberbrook's humoristische elementen en de personages zorgen veel enorm veel vermaak en meeslepende content, waardoor het jammer is dat deze niet volledig worden benut.

TrüberbrookTrüberbrook

Bovendien had de game ietwat meer afgewerkt kunnen worden op bepaalde vlakken. Voorwerpnamen worden niet in de 'inventory' getoond, waardoor het soms lastig is om precies te zien wat een voorwerp is als je het hebt opgepakt. Halverwege de game kun je naar bepaalde locaties 'fast-travelen', maar ook hier ontbreken naambordjes en moet je op de gok ergens heen om er achter te komen welke plek dit is. Op een ander moment kregen we enkele verkeerde antwoordopties, waardoor we willekeurig moesten gokken. Ook al hadden we het juiste antwoord er voor al gekregen, wat zorgde voor de nodige verwarring.

Met tussen vier en vijf uur aan speeltijd is Trüberbrook een relatief kort avontuur en kan het in één sessie uit gespeeld worden. Het verhaal voelt niet afgekapt, ondanks deze lengte en weet te vermaken met enkele vernuftige plotwendingen. Zelfs al richt de game zich meer op het verhalende aspect, de uitdaging is zo simpel dat het oplossen van een lastige puzzels weinig voldoening oplevert. De handgemaakte wereld wordt tot leven gebracht dankzij een fijne soundtrack en enkele geweldige personages, echter worden die persoonlijkheden te weinig op de voorgrond gezet in een anderzijds meeslepende en op verhaalgerichte titel.

TrüberbrookTrüberbrook
7 / 10
+