Sniper Elite V2 Remastered

Sniper Elite V2 Remastered

Rebellion heeft het tweede deel in de Sniper Elite-reeks afgestoft voor een tweede schietkans.

We zijn door de jaren heen vrij verzot geraakt op de Sniper Elite-reeks. Hoewel we de eerste game hebben gemist, hebben we ze stuk voor stuk gespeeld vanaf V2 en iedere keer dat er een nieuwe verschijnt staat dat vrijwel zeker aan een goede tijd, waar je door over de slagvelden van de Tweede Wereldoorlog sluipt met je trouwe scherpschuttersgeweer in je handen.

In 2012 hebben we het originele Sniper Elite V2 gerecenseerd en genoten toen van de diepgewortelde gevechten en lange afstandsactie, maar de matige kunstmatige intelligentie van vijanden en lompe gevechten van dichtbij hielden het terug. Sindsdien zijn we getrakteerd op nog twee hoofddelen in de franchise, waarvan elk de gameplay op meerdere manieren wist te verfijnen. Om te beginnen hebben de gevechten van dichtbij over de afgelopen zeven jaar een stap vooruit genomen en, hoewel het zeker niet de optimale speelwijze is, is er veel gedaan om de ervaring te verbeteren als je je vuurwapen moet wegleggen voor een meer directe aanval.

Een ander vlak waar de reeks is veranderd zijn de 'maps' die je verkent. In de Noord-Afrikaanse setting van de derde game, en in Italië in de vierde, zijn de maps significant groter dan ze in V2 waren, en die games waren veel beter dankzij de schaalverschuiving. Zodoende maakt het terugkeren naar de vervallen straten van Berlijn in 1945 duidelijk hoe ver Rebellion is gekomen met het bouwen van 'sandbox'-levels voor Sniper Elite. Het is geenszins een mankement dat de game verpest, maar de verdraaiende doch lineaire stad als setting is minder interessant om te verkennen.

Dat wil echter niet zeggen dat het niet de moeite is om terug te keren. De upgrade op de pc is enorm scherp geprijsd en we hadden er geen probleem mee om geld neer te leggen voor een upgrade die zoveel extra content biedt naast de hoofdcampaign. Op de console is het echter een minder markant en is het lastig om te pleiten voor het duurdere V2 Remastered als je Sniper Elite 4 voor minder kan krijgen. Aan de andere kant, als je het origineel nooit gespeeld hebt, maar van de meer recente games genoten hebt, dan is dit het overwegen waard.

Sniper Elite V2 RemasteredSniper Elite V2 Remastered

Hoewel de kloof tussen de eerste game en V2 op meerdere manieren gigantisch was, liggen navolgende delen veel dichterbij elkaar qua releasedatum en kwaliteit. Het is fijn om de volledige trilogie eindelijk op volgorde te kunnen spelen op hetzelfde platform en Rebellion heeft in bepaalde vlakken in deze remaster prima werk afgeleverd. Sluiperschutter en hoofdpersoon Karl Fairburn heeft nog steeds een gehaaid kapsel, de animaties zijn niet altijd de meest natuurgetrouwe en het is nooit echt heel indrukwekkend, zelfs met Ultra-instellingen op de pc. Dat gezegd hebbende, de studio heeft veel van de 'textures' vervangen en veel verbeteringen doorgevoerd; het ziet er oké uit en op zijn plek op de huidige consolegeneratie.

Iets wat geen update vereiste was het vernuftige audiogebruik. Als bommen vallen en klokken luiden kan je die luide klanken gebruiken om het geluid van je schoten te verhullen. Dit vaardigheids- en geduldsspel is in 2019 nog even meeslepend als zeven jaar geleden. Of je nu de 'campaign' of een van de Challenge-maps speelt, er zijn meestal overvloedige mogelijkheden om je schoten perfect te timen in overeenstemming met de achtergrondgeluiden. Als het allemaal samenkomt grenst het aan euforie, vooral als je de drang kunt weerstaan om de 'aim-assists' te gebruiken en je schot een organische is die rekening houdt met dingen als 'bullet drop'. Er is genoeg ruimte voor flair en vaardigheid, en de 'physics' van de kogels zijn rotsvast.
Natuurlijk staat de reeks nu synoniem aan de X-ray kill-cam die sinds het originele V2 in de game zit. We waren er de eerste keer dol op, maar uit de uitgebreide blootstelling van dit kernmechanisme heeft diens impact ietwat afgezwakt. Je krijgt nog steeds de kans om schedels te zien exploderen en botten te zien verbrijzelen, als je daar van houdt, maar het is vooral een bruikbare functie die jou aan je acties verbindt, de puntjes verbindt tussen het overhalen van de trekker en het sterven van een soldaat op de straten onder je verstopplek.

Sniper Elite V2 Remastered

Wederom zijn deze soldaten qua kunstmatige intelligentie beperkt, wat je acties ietwat dicteert, alhoewel we merkten dat andere sluipschutters zich vaker lijken te verplaatsen. Dat kan natuurlijk onze verbeelding zijn of het werk van Rebellion, maar hebben meer genoten om het op te nemen tegen andere sluiperschutters, dan het in vizier nemen van grote groepen soldaten.

Het verplaatsen tussen sluipschutternesten betekent de sluipmechanismen van de game gebruiken en dit gedeelte van de game is zeker functioneel. De meer memorabele momenten bestaan uit het sluipen door drukke gebieden, uitschakelen van patrouilleerde bewakers en proberen niemand alarm te laten slaan voordat je klaar bent. Er zijn middelen om je hiermee te helpen, zoals stenen om te gooien en bewakers mee af te leiden, en Karl heeft een aantal vallen die hij kan gebruiken om zichzelf te beschermen als hij zich ergens nestelt om een situatie te overzien vanaf een handig uitkijkpunt.

Lange afstandsschoten en rondsluipen door de puin van Berlijn is de kern van de ervaring. Er is een verhaal over raketgeleerden dat het bij elkaar houdt, maar dat is niet echt interessant en ook niet goed vertelt. Het is eerder een rechtvaardiging voor de verschillende dingen die je achter vijandelijke linies krijgt te doen. Er is een briefing voor iedere missie, maar vaak weet je alles wat je moet weten van de kaartmarkering en de missie die op het scherm staat geschreven.

Naast de verhalende campaign zijn er een aantal extra Challenge-maps om jezelf bezig te houden, waaronder de Assassinate the Fuhrer-bonsumissie, waar je door een treinstation sluipt en vervolgens een heuvel op trekt om Hitler en zijn volgelingen uit te schakelen. Deze missies complimenteren de hoofdcampaign uitstekend en voegen veel toe aan de sluipschutterservaring, alhoewel Rebellion enkele van deze maps al vaker heeft hergebruikt en dat sommige spelers een overweldigend déjà vu zal opleveren.

Als laatste is de toevoeging van de multiplayer een goede optie voor spelers die bepaalde missies in co-op willen spelen of elkaar willen uitschakelen in spannende lange afstandsgevechten. Het is lastig te voorspelen hoe lang deze remaster gespeeld blijft worden, maar in het algeheel en qua content moet gezegd worden dat het een geslaagd en evenwichtig pakket vormt.

Er zijn enkele extra opties, zoals een nieuwe fotomodus en een aantal extra speelbare personages (afkomstig uit de Zombie Army Trilogy en het wordt beter als je er echt in duikt, dankzij enkele interessante uitdagingen die zowel binnen als buiten de 'campaign' zijn te vinden. Sniper Elite V2 Remastered is een acceptabele update van een goede game. Er is echter veel gebeurd in de afgelopen zeven jaar en, ook al zijn we ervan overtuigd dat veel mensen genieten van het (her)bezoeken van het Berlijn in 1945, zijn wij veel enthousiaster over een vijfde deel dat verder gaat waar Sniper Elite 4 ons achterliet.

7 / 10
+
Veel missies; co-op en multiplayer; 'physics' van de kogels en het 'snipen' voelt geweldig; sommige visuele verbeteringen zijn enorm.