Conan Unconquered

Conan Unconquered

We hebben de barbaarse nieuwe real-time strategiegame van Petroglyph gespeeld.

Het werd weer de hoogste tijd voor een nieuwe Conan-game. Funcom heeft de rechten in handen om games gebaseerd op het populaire personage uit te brengen en ze geven dan ook de nieuwe strategiegame van Petroglyph uit, Conan Unconquered. Funcom gaf pas geleden nog de prima Mutant Year Zero: Road to Eden uit en daarvoor een van onze favoriete adventuregames aller tijden in de vorm van The Longest Journey. Veel van hun releases draaien echter om de gespierde barbaar. Conan Unconquered's verhaal draait om bloed, seks en, zoals de ontwikkelaar het zelf omschrijft, "de geur van zweet, paarden en pis" - verrukkelijk! Ontwikkelaar Petroglyph heeft werknemers die eerder al aan de Command & Conquer-reeks en Star Wars: Empire of War hebben gewerkt, dus het is een geschikte kandidaat voor het project, aangezien het hier om een real-time strategiegame gaat.

Het eerste dat opvalt aan Conan Unconquered is dat het verhaal volledig losstaat van de rest van de game. Het verhaal wordt namelijk verteld via een stripverhaal dat spelers via het hoofdverhaal kunnen bekijken. Terwijl je je een weg baant door de zes scenario's van de game worden er meer pagina's van dit stripverhaal ontgrendeld. Vat scenario's echter niet te zwaar op, want de gameplay heeft eigenlijk maar weinig te maken met het overkoepelende verhaal, behalve dan dat je tegen vijanden vecht die ook in het stripverhaal voorkomen. Sowieso is het lastig om het verhaal bij te houden, aangezien je terug moet naar het hoofdmenu om er meer te weten over te komen. Het had logischer geweest als je tussen de scenario's een aantal pagina's voorgeschoteld kreeg, of op zijn minst een samenvatting van het verhaal. Ook de interface is niet erg gebruiksvriendelijk. Wanneer je het stripverhaal leest kun je wel inzoomen en zo het beeld tot drie keer vergroten, maar als je per ongeluk met de cursor van de pagina afgaat, zoomt hij automatisch weer uit. Dat kan frustrerend werken.

De game draait om Conan die zich mengt in een oorlog tussen twee facties. Uiteindelijk beslecht hij het gevecht voor commandant Almaric. Na het gevecht biedt Conan zijn skills aan. De commandant accepteert hem, met de voorwaarde dat Conan zichzelf nog meer bewijst in gevechten. Ondertussen reist Natohk door de woestijn met zijn leger aan schorpioenen en laat dat nou net de eerste groept vijanden zijn waar Conan zijn vaardigheden op moet botvieren. Qua narratief is de game niet echt gefocussed en ook vrij kort, maar het is wel prachtig getekend. Het had fijn geweest als het verhaal automatisch in beeld kwam tussen missies en het lijkt er op dat Petroglyph en Funcom het budget vooral voor andere elementen hebben gebruikt. Kortom: koop Conan Unconquered niet voor het verhaal.

Conan Unconquered
Conan UnconqueredConan Unconquered

Conan Unconquered schittert echter in de gameplaymechanieken en balans. Deze RTS lijkt veel inspiratie hebben opgedaan van Dota en allerlei Horde-modi uit andere games. Het spel combineert deze elementen om met iets vrij unieks op de proppen te komen. Voordat je op missie gaat, moet je één van de drie helden kiezen, elk met hun eigen mogelijkheden die op verschillende manieren voordelen bieden. Je kunt kiezen tussen Conan, Valeria en Kalanthes - al zitten die laatste twee wel achter een betaalmuur en moeten ze dus ontgrendeld worden. We vinden het nogal frappant dat twee van de drie personages gekocht moeten worden en het is zeker niet het enige element dat apart gekocht moet worden.

Elke missie begin je in het midden van een random gegenereerde map, waar je vervolgens je basis moet verdedigen terwijl golven aan vijanden je het leven zuur maken. De sleutel tot succes is er voor zorgen dat je je al vroeg tijdens de missie op resourches richt, in plaats van louter jezelf bezig houden met de golven aan vijanden. Zo is het mogelijk dat je bij de derde of vierde golf genoeg materialen en verdiensten hebt om goede verdediging op te zetten. Door op de map rond te lopen en allerlei monsters en dieren te doden ontvang je meer resources, terwijl het doden van bazen je nieuwe skills geeft. Toch is het vaak moeilijk om tijd te vinden om de map te verkennen, zeker wanneer de latere golven aan vijanden arriveren. We hadden nooit het gevoel genoeg tijd te hebben om naar hartenlust de map te verkennen, aangezien de volgende golf aan vijanden al weer richting onze basis reisde. Waar in de eerste golf alleen wat zwaardvechters en speerdragers zitten, worden er bij daarop volgende golven ook gigantische schorpioenen en andere typen vijanden toegevoegd. Bovenin het scherm kun je zien wat voor units er in aankomende golven zitten, wat zowel goed als slecht is. Je kunt op deze manier alvast plannen wat voor verdediging je nodig hebt, maar het haalt wel het verrassingselement weg.

Conan Unconquered
Conan Unconquered

Van groot belang is dus om flink wat resources te sparen, waaronder voedsel, hout, goud en 'command points'. Deze kunnen allemaal verkregen worden door allerlei gebouwen neer te zetten. Deze gebouwen moeten natuurlijk beschermd worden tegen vijanden en ze moeten regelmatig van een upgrade worden voorzien, zodat ze nog meer resources prodcueren. Ook moet je diverse guilds openen. Elke guild geeft je een nieuwe technologie en betere units. Deze guilds zijn een belangrijk element van je succes. Er zijn vier guilds: engineers, craftsmen, academics en warriors. Zoals de namen al weergeven versterken ze de diverse elementen in je kamp. Het is een prima idee, maar in de praktijk zorgde het er vooral voor dat we aan het wachten waren tot de guilds klaar waren met hun onderzoek. Wanneer ze niet op tijd klaar waren, verloren we de gevechten. Je kunt door op de spatiebalk te drukken wel het spel pauzeren om zo even op adem te komen en een blik te krijgen op alles wat er aan de hand is.

Het grootste probleem is echter dat de game niet lang genoeg spannend en interessant blijft. De maps zijn random generated, dus altijd uniek, maar bij elke golf aan vijanden sloop de routine er steeds meer in. Elk potje voelt min of meer hetzelfde aan als de vorige, en elke keer ga je door dezelfde routine om je voor te bereiken op de volgende golf. De eerste vijf golven aan vijanden zijn redelijk makkelijk, maar vanaf golf zes heb je meer muren en betere verdediging nodig. Waves 11 tot en met 15 vereisen guilds, en ga zo maar door. Na verloop van tijd wordt het allemaal nogal eentonig, en dat is jammer, want het is in feite het enige dat Conan Unconquered heeft te bieden, op een co-op modus die je met een vriend kunt spelen na. Het voelt allemaal een beetje gehaast aan. Als Funcom en Petroglyph wat meer tijd in de ontwikkeling van het spel hadden gestoken, had dit de kwaliteit ten goede gekomen. In plaats daarvan is Conan Unconquered een middelmatige ervaring, ondanks de aanwezige potentie. Misschien dat er op een later moment DLC uitkomt die de boel wat gevarieerder maakt. We kunnen het alleen maar hopen.

6 / 10
+
Mooie graphics, goede upgrade-menu's, intense gameplay, gevechten kunnen gepauzeerd worden.