Steelrising

Staalbouw

Spiders probeert een actie-RPG uit te maken, in deze alternatieve kijk op de Franse Revolutie.

Over het algemeen heb ik het actie-RPG-subgenre van games altijd een beetje overal in de winkel gevonden. Aan de ene kant begrijp en waardeer ik hoe de uitdaging die ze bieden een reeks mensen aanspreekt, en het is ook meer dan duidelijk dat veel van dit soort games zijn gebaseerd op zeer creatieve en interessante werelden. Maar tegelijkertijd, de manier waarop het verhaal wordt overgebracht (die vaak draait om de speler die letterlijk alles voor zichzelf uitzoekt), de gebruikersinterface, itemsuite en aanpassingselementen, en zelfs de zeer, zeer straffe gameplay die voelt alsof je een stap vooruit en twee stappen terug doet, nou ... laten we zeggen dat ik het wonder rond deze delen van actie-RPG's nooit heb begrepen. Toch review ik hier Steelrising, een actie-RPG-game van het getalenteerde Franse team dat GreedFall, Spiders, heeft ontwikkeld.

En waarom ik deze game deze keer review, is om twee belangrijke redenen: ten eerste en vooral vind ik het concept en de setting van een alternatieve Franse Revolutie (waarin dodelijke mechanische automaten de opstand van vertrapte mensen uitroeien) echt ongebruikelijk en intrigerend, en ten tweede omdat de preview-build die ik een paar maanden geleden heb bekeken, duidelijk maakte dat Steelrising niet dezelfde valkuilen heeft van het actie-RPG-subgenre. Wat ik hiermee bedoel is dat de RPG-elementen gestroomlijnder en minder complex aanvoelen, de gebruikersinterface beter beheersbaar en intuïtief en de gameplay minder overweldigend leek te zijn. Een deel hiervan heeft zich niet helemaal vertaald naar de review-build van de game mag ik toevoegen - vooral de laatste omdat Steelrising soms een serieuze uitdaging kan zijn - maar over het algemeen gaat dit allemaal door en zorgt het voor een game die toegankelijker en toegankelijker is, zelfs als het nog steeds erg veeleisend is.

Iedereen die wel eens een actie-RPG heeft gespeeld, zal Steelrising meteen bekend voorkomen. De gameplay gaat over het doorlopen van een locatie, terwijl je geconfronteerd wordt met allerlei krachtige wezens, en moet beslissen of je ze wilt bestrijden of vluchten en wat broodnodige gezondheid moet redden. De lus evolueert hier omdat je alleen de middelen krijgt die nodig zijn (Anima Essence) voor het upgraden van uitrusting door vijanden te verslaan, maar tegelijkertijd, op een typische A-RPG-manier, als je sterft in gevechten, spawnt je bij de laatste Vestal (denk aan een Dark Souls-kampvuur), waarbij je al je Anima Essence op je lijk achterlaat. De overeenkomsten met Dark Souls stoppen ook niet bij alleen deze lus, want items die over de hele wereld worden gevonden, worden weergegeven als een soort gloeiende blauwe vlam, om ervoor te zorgen dat je ze niet mist op hun vaak lastige schuilplaatsen.

De combat speelt ook op dezelfde manier, maar is merkbaar vloeiender. Aegis, de hoofdpersoon van dit verhaal, is een automaat die gelijk is aan de machines die ze bestrijdt, maar is wendbaar wendbaarder en schijnbaar gebouwd met meer geavanceerde technologie, en kan daarom de enorme mechanische wezens in de strijd confronteren door haar behendigheid en vermogen om te ontwijken te gebruiken om inkomende hits te voorkomen. Het is een systeem dat veel lonender en leuker aanvoelt om te spelen dan de meer trage FromSoftware-games, omdat wendbaarheid hier de sleutel is, zowel in horizontale als verticale zin.

Steelrising
SteelrisingSteelrisingSteelrising

Het verticale element is ook vrij uniek voor Steelrising, omdat het ook een beetje replayabiliteit geeft aan elk van de locaties die je kunt bezoeken. Naarmate je verder komt in de verhaallijn, blijf je items en uitrusting vinden die de vaardigheden van Aegis verbeteren, zoals een grappling hook of een manier om bepaalde muren / deuren te breken. Zodra je deze moves hebt, kun je nieuwe hoogten bereiken rond de Skyline van Parijs en nieuwe manieren ontdekken om door een level te bewegen of een zorgvuldig verborgen buit te vinden. De verkenning voelt niet zo bevredigend als een typische open-wereld RPG en is meer een product van van de ene plaats naar de andere gaan, maar je kunt zien dat Spiders heeft gewerkt om spelers aan te moedigen terug te keren naar eerdere locaties, zelfs als er weinig reden is om dit in narratieve zin te doen.

En over het verhaal gesproken, dit is een gebied waar ik nogal tegenstrijdig over ben, omdat ik aan de ene kant het concept van de verhaallijn leuk vind en hoe het een nieuwe benadering van de Franse Revolutie geeft, terwijl belangrijke historische elementen zoals iconische namen (zoals Robospierre en Marie-Antoinette) nog steeds sterk betrokken blijven. Maar tegelijkertijd wordt het grootste deel van de verhaallijn overgebracht door het vinden van overleveringspassages of door het ontdekken van vreemd geanimeerde flashback-sequenties met betrekking tot elk personage. Bovendien zijn de interacties tussen personages en Aegis een beetje gebrek aan emotie - grotendeels omdat Aegis een automaat is en geen menselijke natuur vertoont - wat veel van de verantwoordelijkheid bij de ondersteunende personages en hun soms eigenaardig uitziende gezichtsanimaties legt. Het is een combinatie die niet altijd helemaal werkt.

De aanpassings- en RPG-suite is ook interessant, want hoewel er opties zijn om wapens, bepantsering, items, enzovoort te vinden / veranderen, heb ik ontdekt dat je gemakkelijk gewoon bij je wapens kunt blijven, je startuitrusting kunt upgraden (ervan uitgaande dat het overeenkomt met je speelstijl) en het komt goed. Het roept de vraag op waarom je ooit van wapentype zou veranderen, vooral als je begint als een Alchemist (die uitblinkt in elementaire wapens) en besluit om wapens met een slechte elementaire affiniteit te gaan gebruiken - je schiet jezelf letterlijk in de voet vanaf minuut één, en het voelt als een vreemde ontwerpstijl om zo gesneden en droog te zijn.

Maar hoewel het zijn knikken heeft, is een deel van Steelrising dat ik echt waardeer en verwelkom de toegankelijkheidssuite die de uitdaging van het spel toegankelijker maakt. Je kunt dit volledig negeren en het spel onder ogen zien zoals Spiders het bedoeld heeft of liever de functie verwijderen waarmee je al je Anima Essence verliest bij de dood, vijanden minder schade laat aanrichten, enzovoort. Het stelt een breder publiek in staat om van het spel te genieten met behoud van de integriteit ervan, en ik kan dat niet zien als iets minder dan een positieve functie.

SteelrisingSteelrising
SteelrisingSteelrising

Hoewel ik denk dat Steelrising een deel van het wonder en de ambitie mist die bijvoorbeeld Elden Ring belichaamt, is dit nog steeds een formidabele en vermakelijke actie-RPG. Het is uitdagend, speelt zich af in een prachtig gerealiseerde wereld vol kansen en bedreigingen, en speelt vloeiend en soepel. Het is helemaal geen perfecte game, maar het heeft genoeg karakter en individualiteit om op zichzelf te kunnen staan in een verder zeer competitief subgenre.

7 / 10
+
Vloeiende en soepele gameplay. Uitdagingen genoeg. Interessante premisse. Valt niet in alle valkuilen van het A-RPG-subgenre. Toegankelijkheidsopties zijn een hoogtepunt.