Disney Dreamlight Valley

Disney Dreamlight Vallei

Disney maakt zich klaar om het razend populaire Animal Crossing: New Horizons en Stardew Valley uit te dagen met zijn nieuwste gigantische weddenschap.

Als je een aantal van mijn teksten hebt gelezen tijdens mijn 20 jaar bij Gamereactor, zou het geen verrassing moeten zijn dat ik dol ben op Animal Crossing. Dus toen ik hoorde dat Disney een eigen uitdager in de maak had, in dezelfde geest als Animal Crossing en Stardew Valley, werd meteen de interessevlag gehesen.

Voordat je überhaupt iets in het spel kunt doen, moet je je hoofdpersonage in het avontuur creëren. De tools zijn redelijk gedetailleerd en al snel heb ik een personage, klaar om verschillende Disney-uitdagingen aan te gaan. Het uitgangspunt van Disney Dreamlight Valley is dat deze magische plek leed aan iets dat een beetje vaag The Forgetting werd genoemd, waardoor alle inwoners alles vergaten en de wereld dus slechts een tragisch overblijfsel is van zijn vroegere zelf. Natuurlijk is dit waar je binnenkomt, want het zal jouw taak zijn om de Night Thorns te verwijderen die bijdragen aan de voortzetting van het geheugenverlies. In feite is het The Sword in the Stone-tovenaar Merlijn die je kennis laat maken met de wereld en zijn lot voordat je in het spel wordt gegooid.

Disney Dreamlight Valley

De set-up voelt misschien een beetje ruw aan de randen, en hoewel het niet 's werelds diepste of meest gecompliceerde spel is (verre van dat, eigenlijk), zou een soepelere stroom van duidelijkere instructies op prijs zijn gesteld. In de kern gaat Disney Dreamlight Valley echter over het zorgen voor Dreamlight Valley en in het bijzonder over het opruimen van de Night Thorns die wereldamnesie veroorzaken - maar bovenal gaat het erom gewoon voor jezelf te zorgen en aardig te zijn voor mensen.

Voor degenen die de eerder genoemde Animal Crossing en Stardew Valley hebben gespeeld, zal veel vertrouwd aanvoelen als je met mensen praat, voor je planten zorgt, het huis opknapt, vist en rotsen vernietigt. Hoewel Disney ervoor heeft gekozen om de wereld te kaderen in termen van Disney-geheugenverlies, lijdt het geen enkele twijfel waar de inspiratie vandaan komt. Dat betekent niet dat originele ideeën ontbreken, integendeel.

Disney Dreamlight Valley

Het meest opvallende is dat er regelmatig missies zijn in Disney's Dreamlight Valley. In Animal Crossing wordt het zelden spannender dan een boek terug te geven aan een dorpeling die het kwijt is of iemand een langverwachte vlinder te geven, maar in Stardew Valley hadden we natuurlijk de licht Zelda-geïnspireerde delen van de mijn, zelfs als ze niet gebonden waren aan specifieke quests. Hier hebben de bewoners vaak een taak voor je die interactiever en uitdagender is dan in de andere twee titels. Kortom, het zijn nog steeds voornamelijk zogenaamde "fetch quests", maar de variatie en presentatie doet me nog steeds denken dat het iets vlezigers biedt.

Het moet echter gezegd worden dat dit een Early Access/Game Preview titel is, en dus geen afgewerkte game. In veel opzichten voelt dit echter meer als een bèta, omdat het op dit moment helaas behoorlijk buggy is. Ik heb zelden een royale auto-save zo gewaardeerd als in dit spel. Niet alleen hangt het zichzelf bijna dagelijks op, het heeft ook andere vervelende elementen zoals karakterbugs en dergelijke. De laatste wordt zelden game-breaking en de eerste is "slechts" vervelend dankzij goede auto-saves, maar het is duidelijk nog steeds een punt dat het vermelden waard is.

Disney Dreamlight ValleyDisney Dreamlight Valley

Anders is het een genot om door de serene Disney Dreamlight Valley en zijn vele kleinere gebieden te wandelen. Ze zijn prachtig ontworpen op zo'n manier dat fans het snel zullen herkennen bij een bezoek aan Frozen of Moana.

Ik hou vooral van hoe de prachtige personages van Disney rondlopen en een soort van zichzelf zijn. Al vroeg in het avontuur ontmoet je onder andere Mickey Mouse en Goofy en kun je vrij met hen communiceren. Ze zijn zichzelf en bijvoorbeeld Wall-E (die je ook als een van de eersten ontmoet) gaat eva zoeken en zijn plant bij zich hebben. Alle personages reageren op wat je doet (rondhangen met Moana laat je haar themalied horen, om maar een voorbeeld te nemen), hebben dialogen tussen elkaar en leven op een natuurlijke manier waar ze zijn, waardoor het voelt als een echte wereld, bewoond door personages die ik van tevoren al als oude bekenden beschouw. En hoe beter je vrienden wordt met de Disney-personages, hoe betere objecten je van hen krijgt.

Disney Dreamlight Valley

Door Night Thorns te wissen en quests te voltooien, krijg je toegang tot steeds meer gebieden, wat op zijn beurt meer mogelijkheden biedt om verschillende materialen, items en andere dingen te pakken die dienen als stimulansen om te blijven spelen. Je krijgt ook de Dreamlight-valuta (denk aan Nook Miles in Animal Crossing: New Horizons), waarmee je dingen kunt kopen die je nodig hebt om vooruit te komen. Je hebt ook een gewone valuta die je kunt uitgeven in de winkel van oom Scrooge, waar natuurlijk dagelijks nieuwe items worden toegevoegd.

In veel opzichten is Disney Dreamlight Valley een typische zogenaamde non-game. Ik hang rond, doe eentonige dingen en er wordt van me verwacht dat ik regelmatig terugkom om de procedure over te doen. Het is echter niets dat ooit negatief aanvoelt, omdat de ontwikkelaars perfect hebben genageld wat dit type game zo goed maakt. Het is rustgevend en lonend tegelijkertijd, en ik vind het niet erg om items op te graven, foto's van spullen te maken en meubels te plaatsen - hoewel er in alle eerlijkheid niet veel aan de gameplay is. De game is ook veel gebruiksvriendelijker dan Animal Crossing: New Horizons, en de enorme menu-tutorial is hier volledig afwezig, net als kunstmatige beperkingen, en je tools breken ook niet.

Disney Dreamlight Valley

Disney Dreamlight Valley zal free-to-play zijn, maar tijdens de Early Access/Game Preview fase kost het eigenlijk geld om dit te spelen. Ik neem aan dat dit de reden is waarom de energiemeter die je hebt zo royaal is ingesteld. Het is er, maar dient geen echt doel en als mijn personage moe wordt, kan ik altijd rusten of iets eten om het te verhelpen. Ik gok dat dit veel erger zal zijn wanneer het spel er daadwerkelijk is om ons echt geld te laten uitgeven, en misschien betekent dit dat Disney Dreamlight Valley nooit zo leuk zal zijn om te spelen als het nu is?

Hoe het ook zij, het is een beetje kort op inhoud. Er komt natuurlijk continu meer bij, maar uiteindelijk ben ik nog steeds erg blij met wat ik hier krijg. Het heeft een haak die het leuk maakt om steeds weer dezelfde dingen te doen, en het heeft zoveel Disney-magie ingebakken dat ik glimlach als een dwaas terwijl ik speel. Het maakt niet uit dat het af en toe crasht, de auto-save beschermt me en het is een bewijs van hoeveel plezier ik had dat ik door zal gaan met dit spel, zelfs nadat de recensie nu is geschreven en voltooid.

8 / 10
+
Heerlijk charmant. Veel Disney-magie. Rustgevende omgeving. Veel te ontdekken. Alle personages hebben een echte persoonlijkheid gekregen. Mooie graphics. Mooie muziek.