Warhammer 40,000: Darktide

Warhammer 40,000: Darktide

Fatshark is terug met de nieuwste toevoeging in de 'Tide'-serie, die spelers meeneemt naar een groezelige en donkere Hive City.

De Zweedse Fatshark is terug met een nieuw coöp-avontuur voor vier spelers. Het bouwt voort op het model in Vermintide en Vermintide 2, die op hun beurt ideeën ontleenden aan Left 4 Dead. Deze keer worden grote mutantenratten, waanzinnig kwijlende monsterbeesten of gespierde boze doodstrijders niet gebruikt in een duistere fantasie-interpretatie van het Warhammer-universum. In Warhammer 40,000: Darktide krijgen we een sombere, vuile, genadeloos gewelddadige en duistere toekomst te zien waar alleen oorlog en totale ellende heersen.

Traditioneel volgen we in deze toekomstige interpretatie meestal de Space Marines-factie met hun genetisch verbeterde supersoldaten. Je eerste ontmoeting met de wereld is een proloog die je naar een soort hub-wereld leidt, waar je hier alles kunt doen wat je nodig hebt voordat je op invallen gaat. Je kunt wapens kopen en verkopen, andere belangrijke gebouwen bezoeken en meer, ik wil niet te veel onthullen, maar je tijd zal hier goed worden besteed tussen missies.

Het beste aan Darktide als een compleet pakket als dit zijn in eerste instantie eerder de protagonisten die een beetje loskomen van het patroon van de licentie zelf en de genetisch verbeterde Space Marines-supersoldaten overslaan. Het was een genoegen om meer sterfelijke individuen met verschillende achtergronden te volgen. Je kunt spelen als een gewone soldaat, een persoon met krachtige vaardigheden (ter vervanging van magie uit eerdere titels), een religieuze fanaticus en wat het best kan worden omschreven als een grote trol met een granaatwerper. Deze laatste heet de Ogryn en is een zeer krachtige klasse die bestand is tegen veel schade. De Zealot kan zijn krachten gebruiken om het team te ondersteunen en zijn melee-vermogen om te domineren. Psykers, zoals ze ook wel worden genoemd, zijn een zeer fragiele maar offensieve klasse die "magie" gebruiken om het slagveld te domineren. Tot slot hebben we de Veteraan die zowel goed is in close combat als met wapens om vijanden uit te schakelen. De lessen hebben een grote synergie, iets waar Fatshark in de loop der jaren duidelijk beter in is geworden.

Deze personages, wiens uiterlijk je kunt ontwerpen, worden in de stad gedropt om missies uit te voeren. Dit kan betrekking hebben op het hacken van computers, het doden van belangrijke doelen en soortgelijke dingen - ik vond de quests niet erg verschillen van fatshark's eerdere werken. De klassen werken echter een beetje anders en het landschap verschilt aanzienlijk van eerdere titels. Ik hou van de details in alles, van riolen, treinstations en kerken, en als vier mensen samenwerken, is dit erg leuk.

Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide

De muziek en het geluidsontwerp helpen echt om alle slachtingen te verkopen. Ik heb het gevoel dat Darktide op de meeste gebieden goed is gepolijst en geen grappen maakt met zijn hordes vijanden. Je kunt overrompeld worden door geïnfecteerde, speciale monsters en meer, en net als in Vermintide vereist het team om samen te werken om te overleven, wat nog duidelijker wordt wanneer je iets moeilijkere missies probeert. Hoewel ik heb genoten van mijn wedstrijden met vreemden, begreep ik meteen dat samenwerken met vrienden de juiste keuze is. Het is mogelijk om alleen en met bots als je metgezellen te spelen, maar vergis je niet, bots kunnen mensen niet vervangen en slagen zelden in hun missie. Als je een singleplayer-ervaring wilde, is die er nog niet.

Hoewel ik dol ben op de esthetiek, de muziek, de cutscenes en de framing, ben ik tegen tonnen technische problemen aangelopen. De eerste dagen crashte de game een ton. In de aanloop naar de release is de situatie verbeterd, zelfs als er verschillende crashes en bugs zijn die de gameplay nog steeds teisteren.

Net als in Fatsharks vorige werken begint de herhaling al vrij vroeg en wordt de ervaring al snel eentonig. Hoewel je de moeilijkheidsgraad kunt verhogen (via moeilijkere missies), is het voltooien van uitdagingen om kostuums te ontgrendelen niet genoeg. Over kostuums gesproken, ik vind dat het soms te lang duurt tussen het ontgrendelen van nieuwe outfits, maar je kunt dit omzeilen door echt geld te betalen voor de kleding in een winkel in de hub.

Warhammer 40,000: Darktide
Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide

Het is duidelijk dat Fatshark om het merk geeft. Het is alleen jammer dat de technologie zo ondermaats was. Op dit moment ben ik blij met de aangeboden content. Ik heb gelukkig ook verbetering gezien aan de technische kant. Het is donker, de vijanden grotesk en de wereld is ongelooflijk goed gedaan. Ik denk dat de basiservaring sterker is dan wat zowel Vermintide 1 als 2 op tafel brachten. Ondanks de evolutie van hun concept, kunnen sessies na een tijdje een beetje repetitief en eentonig worden, maar ik zal zeggen dat ik onder de indruk ben dat de ontwikkelaars een gevoel van gewicht achter de wapens hebben ingebouwd. Traditioneel hebben veel ontwikkelaars de neiging om het te missen in het shooter-genre, maar niet hier. Darktide bewijst voor mij dat het concept dat Fatshark in gedachten had beter is in een futuristische setting, dan in het eerdere fantasiescenario.

8 / 10
+
Mooi. Geluid van hoge kwaliteit. Prachtig ontwerp. Geweldige mechanica. Goede lessen. Fantastische soundtrack.