Children of Silentown

Children of Silentown

We nemen een kijkje in een point-and-click-avontuur dat zich afspeelt in een donkere en verontrustende wereld.

Daedalic Entertainment is vrij synoniem geworden met point-and-click games. In de loop der jaren heeft de uitgever allerlei titels in dit subgenre van games naar fans gebracht, en in januari zal het die trend voortzetten. Vanaf morgen, 11 januari, brengen Elf Games en Luna2 Studio hun donkere en sfeervolle avonturengame Children of Silentown uit, en voor die datum heb ik de kans gehad om de game te bekijken om te zien hoe het zich opstapelt.

Maar voordat je daarop ingaat, wat is deze titel precies die je vraagt? Children of Silentown is een grimmig avonturenspel dat spelers in de schoenen plaatst van een jong meisje genaamd Lucy, terwijl ze een diep verontrustend mysterie ontrafelt dat draait om de verdwijnende stedelingen van Silentown. In tegenstelling tot een gewone gemeenschap, is deze stad omgeven door een verontrustend bos dat schijnbaar de thuisbasis is van allerlei vervelende beesten en wezens, en er wordt gedacht dat juist deze monsters de boosdoener zijn van de vele verdwijningen. Tenminste, tot lucy's moeder verdwijnt, waardoor het jonge meisje vragen stelt die niemand wil beantwoorden, en op een gevaarlijke reis om de waarheid te ontdekken in het hart van de opvallende maar zenuwslopende stad.

Het kernconcept van Children of Silentown is om door de stad te dwalen en stedelingen vragen te stellen, items op te halen en ze vervolgens met anderen te combineren om nieuwe gebieden te kunnen bereiken, allemaal om nieuwe aanwijzingen en leads te ontdekken. Het is een point-and-click mysterieverhaal, wat betekent dat je niet veel anders zult doen dan proberen het volgende kleine plotpunt te achterhalen, dat soms duidelijk en recht voor je neus is, en andere keren zo obscuur is ontworpen en verborgen achter logische puzzels dat je gewoon doelloos ronddwaalt en op absoluut alles klikt wat je kunt totdat de oplossing is ontdekt. Het kan zowel spannend als frustrerend zijn, afhankelijk van de situatie.

Om dit te helpen en het niveau van complicatie te verminderen, geeft Children of Silentown Lucy zowel een dagboek als een inventarisbalk, die u kunt gebruiken om de huidige fase van uw onderzoek in de gaten te houden. De inventaris is waar u verworven items kunt vinden en waar u items kunt combineren om nieuwe tools te maken. Het is hier dat je waarschijnlijk ook een quest-item zult vinden dat betrekking heeft op het hoofdstuk van het verhaal (d.w.z. een notitie gekrabbeld met bevindingen of een boodschappenlijstje) dat helpt bij te houden wat je zou moeten doen. Het dagboek aan de andere kant helpt bij het bijhouden van muzieknoten die je hebt ontdekt, waarbij dit een belangrijke gameplay-toevoeging is, omdat je nummers moet leren die kunnen worden gebruikt om verder met de wereld te communiceren. Dit kan zijn om verbrijzelde herinneringen aan stedelingen te ontgrendelen, die je moet repareren door een minigame te spelen, of om te zien welke belangrijke verbinding een item heeft met de wereld, waarbij dit ook wordt ontgrendeld via een andere stijl minigame.

Children of SilentownChildren of Silentown

Al deze dingen creëren een gameplay-omgeving die vol zit met mysterie en intriges, en dit wordt verbeterd door het verhaal en de dialoog, die vol charisma en charme zit. Je wordt ondergedompeld in het verhaal en wilt met elk personage dat je ontmoet praten om te ontdekken wat ze verbergen en of het je onderzoek zal helpen ontwikkelen. Het probleem is echter vaak dat het moeilijk kan worden om te weten wat je moet vinden en doen, omdat meestal een kleine interactie is gekoppeld aan het vooraf voltooien van verschillende dingen, en als je iets mist, is de kans groot dat je doelloos ronddwaalt manisch klikken in een wanhopige poging om letterlijk iets zinvols te vinden.

Voor mij is de pacing hierdoor een beetje een probleem. Je komt delen van het spel zonder problemen door en loopt dan bij andere gelegenheden gewoon voor verschillende tijd vast. Gelukkig is Silentown prettig voor de ogen, waardoor ronddwalen in de 2D-getekende wereld minder een karwei is. De ontwikkelaars hebben geweldig werk geleverd bij het creëren van een wereld die zowel verontrustend als charmant is, en vol met diepte, en dit is zeker een pluspunt.

Maar ondanks de duidelijke positieve punten en plaatsen waar Children of Silentown uitblinkt, kan ik de momenten niet negeren die ervoor zorgen dat ik met mijn hoofd tegen een muur wil bonken. Het verhaal en de dialogen zijn goed geschreven, de stad opvallend getekend, de plot diep en verontrustend, er zijn gewoon te veel momenten waarop je je helemaal uit de opties voelt en stomverbaasd dat het moeilijk is om er voorbij te kijken. Toch, als point-and-click-games met verontrustende mysteries als kern je jam zijn, is Children of Silentown de moeite waard om in de gaten te houden, omdat het spannende verhaal over het algemeen opweegt tegen het ongelijke tempo.

6 / 10
+
Verhaal en dialoog is geweldig. De wereld is opvallend getekend. Minigames zijn leuk.