Dread Templar

Dread Templar

Krijg je Doom-fix met T19 Games retro FPS nu Dread Templar Early Access heeft verlaten.

Als je denkt aan snelle retro FPS-games met een dreunende heavy metal-soundtrack, is het meestal Doom of Wolfenstein dat zich in het centrum van je geest bevindt. De door id Software ontwikkelde serie inspireerde een heel subgenre van videogames, en sindsdien hebben we allerlei klonen gehad, evenals een verzameling mooie reboots van de maakstudio zelf. Maar de reden dat ik dit ter sprake breng, is omdat ik me de afgelopen dagen weer heb verdiept in Dread Templar, omdat de game zich voorbereidt om officieel te lanceren en Early Access achter me te laten. Met dit in gedachten wordt de duidelijk op Doom geïnspireerde titel binnenkort versterkt met een reeks nieuwe levels, wapens, vijanden en meer, en ik heb het allemaal in actie gezien.

Hoewel er een verhaal centraal staat in dit spel, is het enige dat je echt moet weten dat Dread Templar de speler vraagt om door hordes vervelende demonen te schieten en te knallen om het einde van een level te bereiken. In tegenstelling tot Doom en Doom Eternal, ruilt deze titel fancy hi-res graphics in voor gepixelde 3D-elementen, om het beter te laten lijken op een product uit de jaren 90, en als het niet was voor het feit dat je het spel absurd soepel kunt laten draaien met de juiste hardware, zou je waarschijnlijk denken dat ontwikkelaar T19 Games dit net heeft afgerukt van een stoffige gamecartridge die de afgelopen 30 jaar in een doos in iemands garage heeft gezeten.

De gameplay zelf is ongelooflijk eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is je munitie te beheren en je schoten te raken met de first-person aiming suite, terwijl je tegelijkertijd schade door het aanvallen van monsters vermijdt. Er zijn verzamelobjecten en geheimen om hieraan toe te voegen, evenals deuren die je moet ontgrendelen door de juiste sleutel te vinden, maar voor het grootste deel draait dit spel allemaal om het blazen van hellspawn in duizenden kleine stukjes.

In deze geest spijkert het het concept. Dit is een echt bevredigende en snelle shooter die iedereen die van dit soort videogames houdt, kan uitdagen en vermaken. Het heeft ook een aangename selectie van wapens om te vinden en te gebruiken, evenals een breed scala aan vijanden om te begrijpen en te overwinnen, die allemaal combineren voor een echte spannende rit. En het beste deel is dat het niet zomaar al deze dingen tegelijk naar je gooit. Nee, je zult nieuwe wapens moeten verwerven en nieuwe vijanden in nieuwe biomen moeten confronteren, allemaal naarmate de verhaallijn vordert, hoewel je gezien het feit dat je een vliegende start kunt maken op sommige van deze gebieden door de geheimzinnige (maar toegegeven saaie) zijgebieden te verkennen die in levels te vinden zijn voor een kans om vroeg een wapenarchetype te krijgen.

Dread TemplarDread Templar

Omdat dit een retro 3D-game is, kunnen de beelden over de hele linie een beetje saai en monotoon zijn, vooral omdat dit een spel is met demonen en hellspawn meestal - Doom heeft bijvoorbeeld een langdurige haat/liefde-relatie gehad met de kleur rood. Dus hoewel het grafische aanbod nooit echt iets is dat uw aandacht trekt, zijn de prestaties die beelden met een lagere resolutie mogelijk maken, absoluut.

Ik heb Dread Templar geprobeerd op zowel een Intel i9-11900KF, RTX 3090, 64 GB RAM-aangedreven desktop, en ook op een MSI Pulse GL76, en beide apparaten kunnen dit spel op zulke hoge framesnelheden laten draaien dat de aangesloten schermen gewoon geen kans hebben om in te halen - vaak meer dan 700 frames per seconde. Dit betekent dat Dread Templar absurd soepel moet spelen, ongeacht de componenten in je computer, wat een enorme zegen is voor een titel die trots is op het tempo van zijn gevechten.

Maar alleen omdat de prestaties fantastisch zijn, betekent niet dat er niet een paar scheuren in het pantser van de game zitten. Dread Templar ondersteunt controller play, maar sommige menu's zijn duidelijk niet gebouwd voor controllerinvoer. Sommige levels zijn zo druilerig gekleurd dat het moeilijk kan zijn om te zeggen waar je naartoe moet. En het verhaal is zo losjes verwerkt dat het vooral wordt overgebracht door stilstaande beelden met voice-overed dialogen aan het einde van elk van de vijf hoofdstukken. Maar nogmaals, je komt naar Dread Templar om monsters neer te schieten, en alleen al in deze geest blinkt het uit.

Dread TemplarDread TemplarDread Templar

En dat is het belangrijkste om mee te nemen: Dread Templar is een waanzinnig leuke retro FPS. Het is eenvoudig, eenvoudig, spannend, actievol en opwindend, en is het perfecte soort spel voor iedereen die alleen op zoek is naar een old-school Doom-achtige titel - uitgerust met een bloedpompende metalen soundtrack - om in te duiken.

7 / 10
+
FPS-mechanica is strak. Grote vijandelijke variëteit. Schandalige wapens. Geweldige soundtrack.