Hades

Hades

Hoeveel doden zijn er nodig om aan de hel te ontsnappen? Het antwoord ligt in Supergiant Games nieuwe release.

Na een lange reis door early access is Hades eindelijk beschikbaar op pc en Switch, waarmee supergiant games' benadering van het roguelite-genre wordt geïntroduceerd. De makers van Bastion, Transistor en Pyre zijn deze keer afgereisd naar de onderwereld van de Griekse mythologie en toveren een rijk verhaal tevoorschijn dat mogelijk wordt gemaakt door de goed ontworpen structuur van het spel.

Zagreus, zoon van Hades, is de hoofdpersoon van dit avontuur en hij is het zat om in de hel van zijn eigen vader te leven. Zagreus is echter geen verloren ziel zoals gewone stervelingen, want hij heeft een fysieke vorm, uitzonderlijke vermogens en woont in een paleis vol luxe. Toch is het Zagreus' verlangen om de oppervlakte te bereiken en de onderwereld achter zich te laten, zelfs tegen de wil van zijn vader in. Het vervullen van deze wens is echter geen gemakkelijke taak, omdat het nodig zal zijn om talloze kamers vol vijanden te doorkruisen.

Gelukkig zal Zagreus de steun hebben van verschillende andere goden en personages uit de Griekse mythologie, waaronder Poseidon, Athena, Aphrodite, Ares en zelfs Zeus zelf. Deze goden kunnen Zagreus niet direct helpen, omdat hun macht beperkt is in het koninkrijk Hades, maar ze kunnen hem speciale vaardigheden en effecten geven. De protagonist zal ook in staat zijn om te communiceren met verschillende personages in het paleis van Hades, zoals de driekoppige hond Cérebrus, de heks Nyx en de plagerige Hypnos.

Hoewel het een roguelite-game is, heeft Hades een sterke verhalende component, die, in ware Supergiant Games-stijl, wordt verrijkt door uitstekende dialogen die tot leven zijn gebracht door een aantal fantastische prestaties van de acteurs. Om het hele verhaal te ontrafelen zul je meerdere keren uit de hel moeten komen, maar we zullen niet meer onthullen, omdat we anders spoilergebied zouden betreden.

Het is onmogelijk om te verbergen dat Hades een Supergiant-game is, omdat het verschillende van de bepalende kenmerken van de eerdere games van de studio bevat. De zeer gedurfde en kleurrijke 2D-kunststijl, het isometrische perspectief, de verfijnde gameplay en de levendige soundtrack zijn elementen die vrijwel alle games in de studio gemeen hebben, en Hades is geen uitzondering.

Hades

Dit is echter de eerste roguelite van de studio, wat met andere woorden betekent dat Hades een permanente dood, willekeurig gegenereerde levels en zachte progressie tussen pogingen heeft. Deze elementen zijn echter zeer goed verbonden met het verhaal en werken op een manier die niet zo frustrerend is voor de speler als in andere roguelites, omdat het gevoel van vooruitgang - zelfs met permanente dood - geweldig is.

Wanneer Zagreus sterft, herrijst hij in het bloederige zwembad in het paleis van Hades, altijd bereid om het opnieuw te proberen, maar dit wordt herkend door het verhaal en de personages, die commentaar geven op zijn voortgang en gebeurtenissen die mogelijk tijdens zijn laatste poging zijn gebeurd - zoals het verslaan van een baas. Zagreus behoudt ook een aantal items die hij in het paleis kan gebruiken, waardoor je sterker wordt voor je volgende poging.

Darkness is een item dat je tijdens het avontuur oppakt en het stelt je in staat om attributen te ontgrendelen die het meest nuttig zijn om te overleven, zoals de mogelijkheid om eenmaal herboren te worden wanneer je sterft of om wat gezondheid te krijgen wanneer je van kamer verandert. Sleutels zijn een ander type item, dat kan worden gebruikt om extra duisternisattributen te ontgrendelen of toegang te krijgen tot verschillende soorten wapens. Er is ook een heel deel van de gebouwen die je kunt bezoeken, om speciale gebieden in de hel en het paleis te ontgrendelen, de kamer van Zagreus in te richten en zelfs van kleurschema te veranderen.

Wat niet bij elke poging wordt bewaard, zijn de krachten van de goden, die moeten worden herwonnen wanneer een nieuwe doorgang door de hel begint. Munten zijn een ander item dat verdwijnt na de dood, maar ze kunnen tijdens elke poging worden gebruikt om items of vaardigheden van de handelaar Charon te verwerven.

Wat gameplay betreft, werkt Hades als een typische actie-RPG. Elk wapen heeft een primaire en speciale aanval, maar je hebt ook toegang tot een dash en een ranged attack. De langeafstandsaanval wordt gebruikt via een speciaal kristal, maar nadat je het kristal hebt gegooid, moet je het herstellen om het opnieuw te gebruiken. Als je een vijand raakt, raakt het kristal 'gevangen' in zijn doelwit en kan het alleen worden opgehaald nadat je ze hebt uitgeschakeld.

Deze vier acties vormen de basis van de gameplay, maar kunnen op verschillende manieren worden gewijzigd. De meest voor de hand liggende is wapens - het zwaard is ideaal voor hand-tot-handgevechten, terwijl de boog ideaal is voor bijvoorbeeld afstandsaanvallen. Dat gezegd hebbende, garanderen de offers van de goden ook bepaalde effecten die de gameplay enigszins kunnen veranderen. Je kunt de directe schade van aanvallen vergroten of na verloop van tijd kun je effecten beschadigen. Je kunt zelfs speciale aanvallen verbeteren of wijzigen en een reflecterend effect toevoegen aan het dashboard, of extra schade eraan toebrengen, en zelfs de langeafstandsaanval kan worden versterkt of volledig worden gewijzigd.

Elk offer van de goden komt in drie opties en het is aan de speler om te kiezen welke het beste bij hun speelstijl past. Je kunt ervoor kiezen om meer offensief of defensief te zijn, te gaan voor frontale of flankerende aanvallen en zelfs wendbaarder of veerkrachtiger te worden. Er zijn veel mogelijkheden en er zullen tal van mogelijkheden zijn om te verkennen terwijl je je reis door de hel herhaalt.

Dit is misschien wel het grootste probleem van Hades - de herhaling die inherent is aan het roguelite-genre. Hoewel de kamers veranderen, maakt het feit dat de gameplay zo gericht is op gevechten de ervaring een beetje repetitief. We denken dat enige variatie in de gameplay zou hebben geholpen om de ervaring minder repetitief te maken, zoals af en toe een puzzel, geheimen of zelfs platformsecties, maar de game draait allemaal om gevechten.

Gelukkig is het een zeer goed vechtsysteem, met een verfijnde gameplay, verschillende soorten vijanden en prachtige landschappen. Als je van het roguelite-genre houdt, is Hades een uitstekende propositie, en natuurlijk, als je een fan bent van Supergiant Games, is het verplicht - zolang je maar voorbereid bent op de repetitieve structuur van het genre.

8 / 10
+
Prachtige visuele stijl. Compacte gameplay met felle actie. Een van de beste roguelite structuren. Boeiende personages. Enorme diepte en replay waarde.