Metroid Prime Remastered

Metroid Prime Remastered

Twee decennia zijn verstreken sinds we voor het eerst op Tallon IV landden, maar het eerste 3D-avontuur van Samus Aran is nog nooit zo goed geweest als nu.

Toen Nintendo ervoor koos om woensdagavond een remaster van het Gamecube-meesterwerk Metroid Prime aan te kondigen, en in het proceslancering, zal ik toegeven dat ik in mijn eenzaamheid een beetje geeky overwinningsdans heb gedaan. We hebben het over extreme offbeat en veel ongecontroleerde bewegingen met ledematen die overal naartoe gaan, en het was waarschijnlijk een geluk dat het zo laat in de nacht en donker buiten was, omdat ik me voorstel dat mijn buren zowel de politie als exorcistisch presterende priesters zouden hebben gebeld.

Want ik was erg blij om te horen dat Metroid Prime weer in de schijnwerpers staat, en het is bovendien belangrijk om u, de lezer, te vertellen dat ik extreem sterke gevoelens heb voor dit Gamecube-juweeltje. Het 3D-debuut van Samus Aran is naar mijn mening immers een van de beste games aller tijden en het is eigenlijk alleen Dark Souls en The Legend of Zelda: Ocarina of Time waarvan ik denk dat dit meesterwerk overtreft tussen alle honderden avonturen die ik in de loop der jaren heb gespeeld.

Metroid Prime Remastered
20 jaar zijn verstreken, maar de magie blijft.

Met andere woorden, ik hou van Metroid Prime, en nu ik veel tijd met Metroid Prime Remastered heb doorgebracht, is er niets waardoor ik die mening helemaal wil veranderen. Omdat dit 20 jaar later nog steeds een belachelijk goed avonturenspel is, en alles wat het origineel zo briljant maakte in de vroege jaren 2000 intact is in deze heruitgave, terwijl de beelden zijn gepolijst om de ervaring nog meer tot leven te laten komen. Nee, we hebben het hier zeker niet over een regelrechte remake in dezelfde geest als Resident Evil 2 of Final Fantasy VII, maar op de een of andere manier maakt dat niet zoveel uit, omdat het bronmateriaal vandaag de dag nog steeds van zo'n ongelooflijk hoge kwaliteit is.

Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar geleden de Gamecube-versie gespeeld en wat Prime naar mijn mening altijd zo onsterfelijk heeft gemaakt, is dat het altijd op een solide basis heeft gestaan van uitstekend en tijdloos ontwerp in zowel de esthetiek als de gameplay-mechanica. Omdat de levels en pacing van begin tot eind bijna perfect zijn en je altijd je eigen pad mag banen terwijl de ontwikkelaars je als speler langzaam naar je hoofddoel leiden. Voeg daarbij de harde sfeer en het sluipende gevoel van alleen zijn (zonder je zwak en kwetsbaar te voelen trouwens) op een buitenaardse planeet en er is geen beter driedimensionaal Metroidvania-avontuur als ik het zelf zeg, en Retro Studio's maiden effort is in veel opzichten nog steeds de marktleider in dit genre, ondanks dat het inmiddels twee decennia voorbij zijn tijd is.

Metroid Prime Remastered
Veel kleine toevoegingen zoals bijgewerkte modellen, meer gedetailleerde texturen en nieuw gecreëerde effecten brengen de wereld tot leven.

Maar als het origineel nog steeds zo waanzinnig goed is, waarom zou je dan geïnteresseerd zijn in een remaster?

Het is een legitieme vraag om te stellen wanneer je £ 35 moet betalen, en in alle eerlijkheid denk ik nog steeds dat je je oude Gamecube-console kunt oppakken en het origineel kunt spelen zonder iets van de algehele schittering te missen. Dat gezegd hebbende, Metroid Prime Remastered is een fenomenale heruitgave van een toch al meesterlijke game, en het is ongetwijfeld ook de beste manier om dit meesterwerk vandaag te ervaren. De meest voor de hand liggende upgrade is dan natuurlijk de visuals, en hier Retro heeft echt geweldig werk geleverd om de oude Gamecube-modellen weer levend en modern te laten aanvoelen.

Voor het ongetrainde oog lijken de veranderingen natuurlijk triviaal, maar voor degenen die deze klassieker talloze keren hebben gespeeld, vallen de tweaks echt op met extra duidelijkheid, en overal zijn er nieuwe kleine details te ontdekken. Net zoiets als het feit dat je nu duidelijke inscripties langs de muren van Chozo Ruins kunt zien, of dat al het schroot in het ruimtestation er eigenlijk uitziet als individuele objecten in plaats van blokkerige vierkanten, voegt ongelooflijk veel toe aan de ervaring. De versterkte texturen in alles, van omgevingen tot vijanden en fauna, zorgen er ook voor dat je meerdere keren stopt om van dichterbij te kijken, en ik weet niet hoe vaak ik een monster mijn virtuele zelf heb laten grijpen, alleen maar omdat ik zijn anatomie een beetje dichterbij wilde onderzoeken.

Metroid Prime Remastered
Vertrouwd maar tegelijkertijd nieuw.

Ook de verlichting heeft een grote update gekregen en wederom fleuren deze kleine verfijnde details de hele ervaring op een uitstekende manier op. Kijken naar de lichtstralen die zich een weg banen door de kolommen in de bovengenoemde Chozo Temple is een lust voor het oog, en het is net zo aangenaam als je voor het eerst voet zet tussen de met regen doordrenkte kliffen van Tallon IV of de hitte van de lava binnen voelt Magmoor Caverns .

Qua prestaties stroomt het avontuur bovendien erg goed met 60 frames per seconde, en hoewel ik af en toe een dip ervoer tijdens de drukste gevechten, is het over het algemeen een zeer goed gepolijste game die we krijgen aangeboden voor de Nintendo Switch. Bij het spelen in handheld-modus ziet overigens alles, van modellen tot texturen, er iets scherper uit dankzij het kleinere scherm, maar zelfs wanneer het op een groter tv-scherm Retro Studios wordt weergegeven, slaagt het erin om voldoende stroom uit de oude Switch-console te forceren om Tallon IV netjes en stijlvol te laten aanvoelen, althans gezien het feit dat dit nog steeds een gerehashte Gamecube-game is waar we het hier over hebben.

Metroid Prime Remastered
De bazen zijn vandaag de dag net zo angstaanjagend als in de vroege jaren 2000.

Je kunt niet over Metroid Prime praten zonder de fantastische muziek te noemen, en de originele soundtrack is in 2023 net zo meesterlijk als in 2003. Ik heb geen feitelijk bewijs voor mijn volgende verklaring, maar het voelt wel alsof de muziek en geluiden in deze versie met nog meer "oomph" worden geleverd dan hoe het in het verleden heeft geklonken. Want net als de graphics voelt de soundscape scherper en helderder aan, en de eerste keer dat ik de lift naar de Magmoor Caverns nam, was ik echt getroffen door hoe groots de doomsday-koren op ware God of War manier uit de luidsprekers trilden. Het maakt niet uit hoe je het draait, kenji Yamamoto's soundtrack klinkt beter dan ooit, en in combinatie met de geweldige soundscape in alles, van effecten tot de emotioneel geladen informatieve stem van het ruimtepak, komt dit epische ruimteavontuur tot leven net als in de vroege jaren 2000.

Metroid Prime Remastered
Hallo Duisternis, mijn oude vriend.

Aan de positieve kant krijgen we deze keer ook verschillende nieuwe besturingsopties aangeboden, en naast de klassieke bedieningsschema's uit de Gamecube-dagen, vinden we ook motion control-opties, hybride versies en een meer standaard FPS-suite waar je het doel met de rechterstick bestuurt. De besturing van het origineel is waarschijnlijk het grootste nadeel voor velen die hebben geprobeerd het spel achteraf op te pakken, en het is leuk om te zien dat ze tegemoetkomen aan zowel de nostalgische puristen die op zoek zijn naar maximale herverbinding met hun geliefde herinneringen, terwijl ze nieuwe spelers een gemakkelijkere toegangspoort geven om te beheersen. Twee duimen omhoog!

Metroid Prime Remastered
Veel sfeervol licht en sfeerverhogende details.

Als ik Metroid Prime Remastered alleen zou beoordelen op de toevoegingen die het heeft toegevoegd en hoe uiterst respectvol het bronmateriaal is benaderd, zou ik waarschijnlijk zonder aarzeling een topbeoordeling weggooien. Metroid Prime is, zoals gezegd, een meesterwerk, en met de bijgewerkte graphics en verlichting, evenals verbeterde bedieningselementen, is dit de ultieme versie van een van 's werelds beste actieavonturen. Er zit echter een addertje onder het gras.

Want hoe briljant de game ook is, en hoe goed de updates ook zijn, uiteindelijk is het een 20 jaar oude game in hart en nieren. We hebben het niet over een remake, zoals ik al zei, waarbij alles helemaal opnieuw is opgebouwd, maar de algehele ervaring is, ten goede of ten kwade, dezelfde als die we genoten op Nintendo's paarse gamingkubus in de vroege jaren 2000. Om vervolgens £ 35 te eisen om deel te nemen aan deze nieuwigheden, vooral wanneer de meesten van ons het spel in kwestie al bezitten, zet een kleine barst in het pantser. Het is zeker geen rip-off, en £ 35 voor een meesterwerk kan zeker worden gezien als een geschenk voor velen, maar als je ook bedenkt dat je alleen toegang krijgt tot deel één van een trilogie, is het moeilijk om je toch niet een beetje gierig te voelen.

Metroid Prime is zeker veruit het beste spel in vergelijking met de runner-up Echoes en de afsluitende aflevering Corruption, maar een compleet pakket waarbij alle drie de titels dezelfde liefde en zorg kregen, zou duidelijk de voorkeur hebben gehad, en een vergelijkbare collectie als die we in 2007 voor de Wii kregen ( Metroid Prime Trilogy) zou een hoger prijskaartje (en zelfs een forse volle prijs) op een veel acceptabeler manier hebben gerechtvaardigd.

Metroid Prime Remastered
Samus Aran bewijst nog maar eens wie het coolste gamepersonage ter wereld is.

Als je echter niet wordt afgeschrikt door een paar extra kilo's weg te gooien als het gaat om de aankoop, is dit een absolute MUST voor je gamecollectie. Want zelfs als je, zoals ik, al twintig jaar Metroid Prime aan stukken speelt, doet Remastered genoeg nieuwe dingen om het avontuur weer fris te laten aanvoelen.

Als je dan een van degenen bent die dit juweeltje nog nooit heeft meegemaakt, is dit echt een uitstekende gelegenheid om aan de slag te gaan. Want Metroid Prime is nog steeds een van de beste games ter wereld, en je bent het echt aan jezelf verplicht om het op zijn best te ervaren in Metroid Prime Remastered.

Metroid Prime Remastered
Metroid Prime Remastered is een must-have voor alle Nintendo Switch-bezitters.
9 / 10