Wild Hearts

Wild Hearts

Kan koei Tecmo's nieuwe RPG zichzelf kronen tot de nieuwe koning van de monsterjacht?

Stel je voor: je bent op een heerlijke boswandeling als uit het niets een zwijn ter grootte van je lokale supermarkt op je afkomt. In een normale wereld zou je gewoon bidden tot de god waarin je gelooft voordat je wordt verpletterd, maar in de wereld van Wild Hearts ben je meer dan uitgerust om met deze beesten om te gaan, omdat je wapens niet alleen gemakkelijk in hen kunnen snijden, maar je kunt ook gigantische muren oproepen om hun aanvallen te blokkeren en enorme hamers om ze op het hoofd te bonken.

Dit is de kern van Wild Hearts, Koei Tecmo en EA's antwoord op de Monster Hunter-franchise. Je neemt de rol aan van een jager in Wild Hearts, belast met het beschermen van de stad Minato en het algehele land van Azuma tegen de kemono - grote beesten die zichzelf hebben doordrenkt met de krachten van de natuur.

De overeenkomsten tussen Wild Hearts en Monster Hunter zijn duidelijk te zien, vooral in het feit dat Azuma vol zit met grote monsters, en het is grotendeels jouw taak om ze alleen of met een paar vrienden op te jagen. Wild Hearts doet echter zijn best om af te wijken van het feit dat het een Monster Hunter-kloon wordt genoemd, en het biedt meerdere verschillende mechanica om zich te onderscheiden van die andere games waarin je enorme wezens doodt. Karakuri zijn bijvoorbeeld de bouwtools die je aan het begin van het spel krijgt en kunnen op grote verschillende manieren worden gebruikt. In gevechten kunnen ze momenten van respijt bieden door je een veer te geven om weg te springen van vijanden, of een kleine krat om op te staan, en over de hele wereld kunnen ze je toegang geven tot kampen die fungeren als fast travel-punten, vliegende wijnstokken waarmee je naar een kemono kunt ritsen waar je op jaagt, en smeden die je de kans geven om je uitrusting te ruilen en te upgraden. Er zijn een groot aantal opties, zowel in als buiten de jacht met karakuri, en er zijn zelfs combinaties die je kunt maken met de basis builds zoals de eerder genoemde barricades en Pounders, die tot groot voordeel kunnen worden gebruikt tegen de juiste kemono.

Wild Hearts
Wild Hearts

De karakuri-monteur is hier echt een game-changer, en het is een geweldig voorbeeld van een van de beste dingen aan Wild Hearts, en dat is de diepte. Koei Tecmo's Omega Force-divisie heeft een duidelijke toewijding aan Wild Hearts getoond, waardoor het een substantiële eerste stap is in wat een succesvolle serie zou kunnen zijn. De wapens van Wild Hearts zijn een andere manier om gemakkelijk te begrijpen hoe diep het konijnenhol gaat, want als je eenmaal klaar bent om je wapen te upgraden, zie je een enorme boom voor je uitstrekken, vol met verschillende aanpassings- en bouwopties. Deze upgrades zijn meer dan alleen excuses om kemono uit te grinden en hun items te farmen, want afhankelijk van het pad dat je bewandelt, krijg je een heel ander wapen, zelfs in vergelijking met iemand die hetzelfde basiswapen gebruikt. Van vurige mauls tot gifana's, er zijn een heleboel manieren om de manier waarop je kemono neerhaalt aan te passen, en wanneer je dat koppelt aan de extra opties die je krijgt met karakuri, hebben gevechten in Wild Hearts een enorme hoeveelheid variatie die ongelooflijk opwindend zal zijn voor degenen die graag experimenteren met builds. Hoewel het in eerste instantie misschien enigszins overweldigend lijkt, begint het na de eerste paar uur gameplay allemaal briljant samen te vloeien.

Misschien is de belangrijkste attractie van een game als Wild Hearts de monsters, en hoewel er niet een enorme hoeveelheid kemono in het spel zit, komt dit omdat de wezens die door het land van Azuma sluipen veel aandacht hebben gekregen. Ze zijn allemaal uniek, zowel in hun ontwerpen als in hun movesets die je moet leren als je ze wilt neerhalen. Ze variëren in grootte, snelheid en kracht, waarbij sommige zelfs hun eigen regionale varianten hebben, zoals de Icetusk, maar elk voelt alsof ze allemaal ongelooflijk dodelijk zijn en de juiste uitrusting en een goede hoeveelheid vaardigheid vereisen om neer te halen. Dit wordt vooral later het geval wanneer je de "Mighty" -versies van elke kemono ontmoet. Hoewel het vechten tegen kemono je een goed gevoel geeft van de bedreiging die deze wezens vormen voor Azuma en Minato door hoe moeilijk ze zijn om neer te halen, kunnen vooral solojachten enigszins vermoeiend worden, omdat je je doelwit vier of vijf keer over de kaart moet jagen voordat ze uiteindelijk laag worden gebracht. Elk van deze segmenten waar je in feite gewoon naar de volgende gevechtsarena rent, haalt je uit de hartverwarmende onderdompeling die een jacht anders kan bieden, vooral als het wordt aangevuld met de uitstekende soundtrack van Wild Hearts.

Wild Hearts

Later in het spel, als je je build perfectioneert om enorme schade aan te richten, wordt dit minder een probleem, en als je constant twee vrienden hebt om mee te spelen, is dit misschien zelfs helemaal geen probleem. Soms voelt het alsof Wild Hearts meer scheef staat ten opzichte van multiplayer-gameplay dan naar singleplayer. Solo tegen kemono spelen is niet onmogelijk, maar om te zeggen dat de tsukumo - de kleine houten robotassistent die je al vroeg krijgt - net zo handig is als een andere speler zou liegen. De enorme schade die kemono kan aanrichten, betekent dat een volledig team een veel groter voordeel zal hebben wanneer het tegen een solospeler wordt geplaatst, omdat een trio de agressie beter kan splitsen.

Hoewel velen die Wild Hearts oppikken niet per se voor het verhaal gaan, heeft de game wel een hoofdverhaal en het is ook niet half slecht. Er zijn veel interessante elementen in de wereld van Azuma, te vinden terwijl je de ruïnes van een ooit bevolkt kasteel verkent of meer hoort over de politiek van landen ver van Minato. Hoewel het hoofdverhaal redelijk is en een aantal geweldige filmische momenten kan bieden, is het voor het grootste deel weinig meer dan prima en zijn de personages grotendeels tweedimensionaal. Dit maakt ze niet onwaarschijnlijk, maar tegen het einde van mijn tijd met Wild Hearts merkte ik niet dat ik bijzonder gehecht was aan de meeste van hen.

Wild Hearts is een solide eerste stap voor Koei Tecmo's nieuwste uitstapje naar de wereld van monsterjacht, en hoewel dit niet noodzakelijkerwijs degenen die dat nog niet zijn in het genre zal bekeren, biedt het wel geweldige gameplay voor degenen die een alternatief voor Monster Hunter willen oppikken. Het is op dit moment jammer dat het wordt ontsierd door prestatieproblemen, bugs en grafische problemen, vooral op pc, maar hopelijk worden deze snel opgelost, zodat Wild Hearts kan worden genoten als het spel dat het moest zijn.

Wild Hearts
Wild Hearts
7 / 10