Company of Heroes 3

Company of Heroes 3

Een geweldige RTS-game die verbetert wat al goed werkte, zelfs als het zijn nadelen heeft.

Het is veilig om te zeggen dat Company of Heroes 3 een van de meer verwachte RTS-games van 2023 is, vooral voor fans van op de Tweede Wereldoorlog 2 geïnspireerde games. Relic Entertainment schreef videogamegeschiedenis met de eerste Company of Heroes in 2006 en heeft onlangs achter de heropleving van een ander klassiek RTS-spel gezeten, Age of Empires IV. Hoewel ik eigenlijk een beetje teleurgesteld ben geraakt in hun werk aan de laatste game, is mijn ervaring met het spelen van Company of Heroes 3 voor deze review zeer positief.

Terwijl de eerste twee Company of Heroes spelen plaatsvonden aan het westelijk front na respectievelijk de landingen in Normandië en het oostfront van de Tweede Wereldoorlog 2, gaat Company of Heroes 3 over de Noord-Afrikaanse en Italiaanse fronten tussen ongeveer 1942 en 1944. De vier speelbare facties vertegenwoordigen de krachten die betrokken zijn bij dit conflict: US Forces, British Forces, German Wehrmacht en German Afrikakorps. Andere landen die historisch betrokken waren, zijn anders vertegenwoordigd: de Britten kunnen ook vertrouwen op troepen van het Gemenebest, waaronder Gurkha's en Indiase troepen, terwijl de Deutsches Afrikakorps-factie Italiaanse elite-eenheden en pantsers kan oproepen voor ondersteuning.

De game bevat een ouderwetse singleplayer-campagne gespeeld als het Afrikakorps, maar een van de belangrijkste nieuwigheden in deze game is de toevoeging van een 'dynamische' singleplayer-campagne. Met de dynamische campagnekaart speel je als de geallieerden en kun je eenheden verplaatsen en nederzettingen vastleggen op een turn-based campagnekaart die vergelijkbaar is met die van de Total War -games. Wanneer er een gevecht volgt, kun je ervoor kiezen om automatisch op te lossen of het zelf te vechten in een vertrouwd real-time gevecht. Relic heeft duidelijk moeite gedaan om dit een veelzijdige ervaring te maken, die je aan het hoofd plaatst van een geallieerde troepenmacht die in Zuid-Italië landt, met de verovering van Rome als uiteindelijk doel. In essentie controleer je bedrijven, zoals een Brits-Indisch artilleriebedrijf of een Amerikaans luchtlandingsbedrijf, terwijl de verhaallijn van de campagne je een dynamische reeks doelstellingen geeft.

De verhaallijn wordt bepaald door strategische keuzes die je maakt. Aan de ene kant is er een Amerikaanse generaal die voortdurend aandringt op actie en momentum houdt, terwijl er aan de andere kant een Britse generaal is die voorstander is van een voorzichtigere aanpak. Het hangt ervan af welk advies u kiest om te volgen wat uw doelstellingen zullen zijn, bijvoorbeeld het eerst vastleggen van aangrenzende regio's of onmiddellijk toeslaan op een belangrijke haven of vliegveld, waardoor u mogelijk nieuwe bedrijfstypen kunt inschakelen. Na verloop van tijd komen daar verzoeken van het Italiaanse verzet bij voor nog meer strategische keuzes. Het systeem zorgt inderdaad voor een dynamische campagne die bij elke poging anders is, omdat elke keuze ertoe doet. Ze doen er ook toe op het slagveld: op een gegeven moment besloot ik een bombardement af te wachten voordat ik een nederzetting aanviel. De volgende bocht toen ik in de strijd viel, hadden de Duitsers posities voorbereid. Het is meteen duidelijk dat ik een andere strijd had gespeeld als ik meteen had ingeladen.

Hoewel het idee achter de dynamische campagne leuk is, geeft het me soms het gevoel dat ik alleen maar op dingen klik en naar plaatsen ga omdat het hoort. Hoewel Company of Heroes 3 visueel vergelijkbaar is met een Total War-campagnekaart, biedt Company of Heroes 3 niet dezelfde mate van vrijheid om te doen wat u wilt. En net als in Total War-games is de competentie van de AI belangrijk. Helaas heb ik hier wel wat problemen ondervonden. Tijdens een (gescripte) Duitse tegenaanval bij Salerno kreeg ik te horen dat ik me op het ergste moest voorbereiden. Het Duitse panzerbedrijf zat echter gewoon een paar bochten werkeloos naast Salerno. Ik heb het uiteindelijk gedood met marinebombardementen die je kunt oproepen, en heb het gedweild met een snelle automatische oplossingsstrijd. Dit had een enkel incident kunnen zijn, want op andere momenten viel de AI wel aan en trok zich normaal terug.

Company of Heroes 3

Ik zou dan ook niet zeggen dat de dynamische campagne voor mij het hoogtepunt van Company of Heroes 3 is. Omdat de game een stuk sterker is op de gebieden waar de serie goed was om mee te beginnen. En dat zijn de real-time gevechten. In een karakteristiek systeem dat ook wordt gebruikt in de Dawn of War-serie, draaien gevechten om het vastleggen van belangrijke gebieden op de kaart. Deze gebieden bieden mankracht, munitie en brandstof om extra eenheden aan te schaffen. Bovendien wordt een wedstrijd gewonnen door de partij die de meeste overwinningspunten scoort, wat ook afhankelijk is van bepaalde gebieden onder jouw controle. Basisbouw is beperkt tot alleen het bouwen van hoger gelaagde structuren om steeds krachtigere eenheden in te schakelen. Hierdoor kan het tempo van het spel gaan van eerste schermutselingen tot een punt van (gepantserde) aanvallen halverwege het spel en uiteindelijk gespecialiseerde eenheden om de strijd te beslissen.

De overwinning op een van de kaarten 1v1, 2v2, 3v3 of 4v4 vereist een zorgvuldige evenwichtsoefening. Er zijn veel verschillende eenheden tot uw beschikking, en elk tellert of versterkt een specifieke andere eenheid. Je kunt misschien een veroveringspunt innemen met lichte infanterie, maar het hangt dan af van welke eenheden je vijand stuurt om te beslissen welke tegeneenheden je als versterkingen moet produceren. Naast het inschakelen van zaken als machinegeweren, mortieren en vlammenwerpers, is het ook mogelijk om veldverdedigingen te bouwen met behulp van ingenieurs. Er is echter altijd een limiet aan je populatie, dus je wordt constant scherp gehouden over welke eenheid je nodig hebt, welke technologieën je moet onderzoeken en hoe je punten kunt besteden aan Battlegroups, waarbij dit een nieuwe toevoeging is, waarmee je gespecialiseerde eenheden zoals elite-infanterie of tankjagers kunt inschakelen.

Company of Heroes 3Company of Heroes 3
Company of Heroes 3Company of Heroes 3

Spelen tegen de AI in de singleplayer campagnes was voor mij meestal niet al te moeilijk. In de skirmish-modi worstelde ik echter elke keer met de eenvoudigere AI-instelling. Er gebeuren gewoon veel dingen tegelijkertijd, waaronder het beheren van mijn middelen en het vinden van de juiste tellereenheden. Ik roep vaak nog machinegeweren in om vijandelijke infanterie tegen te gaan, terwijl de vijand al pantserwagens binnenbrengt. Ik kan me voorstellen dat het voor de multiplayer van het spel essentieel is dat spelers goed worden geëvenaard op vaardigheidsniveau, anders zullen beginnende spelers geen plezierige tijd hebben.

Met uitzondering van de Battlegroups is geen van de bovenstaande items daadwerkelijk nieuw voor Company of Heroes. Er is echter een lijst met verbeteringen ten opzichte van Company of Heroes 2. Eenheden bewegen zich feilloos over de kaart en springen nu automatisch over obstakels. Gepantserde voertuigen hebben nu ook een zijpantseringsmaatstaf, wat betekent dat positionering belangrijker wordt. Bovendien is het mogelijk om kanonnen te slepen voor snellere herindelingen, en infanterie kan nu tanks berijden om sneller op nieuwe posities te komen. Ook is het milieuvernietigingssysteem verbeterd, wat duidelijk zichtbaar is in het spel. Granaatinslagen, inslagen door tank- of artilleriegranaten en bewegende voertuigen laten zeer realistische sporen achter op het slagveld. Een pistool dat op een raam van een huis schiet, beschadigt bijvoorbeeld alleen dat specifieke raam. Deze dingen brengen Company of Heroes gewoon naar een hoger niveau.

Company of Heroes 3

Voortbouwend op de visuals moet ik opmerken dat er veel detail in de nieuwe game-engine zit en een poging om eenheden historisch accuraat te maken. Er is bijvoorbeeld Indiase infanterie met tulbanden en Italiaanse Bersaglieri-infanterie met hun karakteristieke zwarte veren. Ik word constant vermaakt door de beelden van het spel tijdens het spelen, van het kijken naar geweervuur en explosies tot de details over huizen, voertuigen en eenheden. Een andere nieuwe toevoeging is de mogelijkheid om huizen te doorbreken om vijandelijke infanterie op te ruimen. Deze vaardigheid wordt ook geleverd met een nette animatie van je squad die zich bij de deur van het gebouw positioneert, het forceert en binnenkomt terwijl ze hun geweren afvuren. Het is een traktatie om te zien, echt waar.

Het is een beetje jammer dat je met de camera niet heel dichtbij kunt inzoomen om de actie beter te observeren, of om uit te zoomen trouwens. Vaak zou ik willen dat ik meer kon uitzoomen om overzicht te houden van alles wat er gebeurt. En een laatste kritische noot: de achtergrondmuziek van de game kan soms behoorlijk repetitief worden. Het lijkt stil te zijn, of hetzelfde handjevol spannende deuntjes dat steeds opnieuw speelt.

Company of Heroes 3 is een goed doordachte en visueel plezierige game die erg lijkt op zijn voorgangers, maar veel verbeteringen en een geheel nieuw oorlogstheater met een mediterraan thema toevoegt. Er is meer singleplayer-content dan ooit, met een campagne van acht missies als het Afrikakorps in Noord-Afrika en een dynamische campagne gespeeld terwijl de geallieerden Italië veroveren. Naar mijn mening is de grootste reden om Company of Heroes 3 te spelen echter het grote potentieel voor multiplayer. Het zal ongetwijfeld een uitdaging zijn om online goed te worden in deze game en ik hoop dat multiplayer matchmaking rekening zal houden met verschillende vaardigheidsniveaus. Er zijn echter prachtige eenheden, veel gevechtseffecten en (vernietigbare) omgevingen om te observeren terwijl je werkt aan het verbeteren van je vaardigheden.

8 / 10
+
Geweldige visuals. Betekenisvolle verbeteringen ten opzichte van COH2. Uitstekend en diep vechtsysteem. Veel singleplayer content.