Samurai Shodown

Samurai Shodown

Na meer dan een decennium buiten de ring is Samurai Shodown nog steeds vlijmscherp en klaar voor het gevecht.

Na een winterslaap van meer dan een decennium heeft de Samurai Shodown-franchise een tweede adem gevonden in de vorm van een onverwachte 'reboot'. Een prachtige vechtgame, geworteld in het Tenmei-tijdperk van Japan, die zorgvuldige strategie vereist en waarbij het belangrijkste verschil met de concurrentie is dat je hier vecht met een assortiment van vlijmscherpe wapens en niet met je vuisten. De blinkende nieuwe reboot bevat drie nieuwe speelbare personages, Special Moves en een gloednieuwe dojo waar je het kunt opnemen tegen computergestuurde 'ghosts' die gebruikmaken van de data van spelers.

Samurai Shodown
Samurai ShodownSamurai Shodown

We hebben verscheidende sessies in de trainingsdojo doorgebracht voordat we echt het ritme van het blokkeren, anticiperen en counteren van aanvallen onder de knie hadden. Het is een gewiekste dans om te meesteren, vooral doordat het erg verleidelijk is om de meeste krachtige aanval te 'spammen' en op het beste te hopen. Je drie hoofdaanvallen zijn Light, Medium en Heavy, en veel van de uitdaging ligt bij het weten wanneer je de juiste aanval moet gebruiken. Heavy-aanvallen kunnen een flinke hoeveelheid levenskracht wegnemen van de tegenstander, maar kunnen je kwetsbaar maken als ze correct worden gecounterd. Terwijl de andere aanvallen veiligere alternatieven bieden, maar wellicht niet zijn wat je nodig hebt voor een snelle uitschakeling.

De brandende balk aan de onderkant van het scherm staat bekend als de Rage Gauge en deze kan gebruikt worden voor een krachtige comeback. Als je de nodige klappen krijgt van je tegenstander vult deze meter zich en eenmaal gevuld kan deze gebruikt worden voor een tijdelijke 'boost' voor je aanval en verdediging. In deze kortstondige woedestaat kun je ook een speciale aanval activeren (vergelijkbaar met de Final Smash uit Super Smash Bros.) om de levensbalk van je tegenstander in tweeën te scheuren. Een ding waar je rekening mee moet houden is dat je de Rage Gauge slechts één keer per gevecht kunt activeren, dus je moet goed nadenken wanneer je deze inzet.

Samurai Shodown
Samurai ShodownSamurai ShodownSamurai Shodown

Het klinkt wellicht cliché, maar vaak is de verdediging je beste aanval tijdens een gevecht. Een perfect getimede 'dodge' kan je Rage Gauge aanvullen zonder schade op te lopen en je kunt zelfs je tegenstanders ontwapenen als je een aanval op het juiste moment countert. Het ontwapenen van je tegenstander zorgt er voor dat ze in de gevechtsarena rondgrabbelen op zoek naar hun wapen, waarbij jij de kans krijgt ze af te straffen met een of twee aanvallen. Bovendien vermijdt je hiermee de nodige schade en heb je meer ruimte om foutjes te maken als je zelf probeert enkele aanvallen te laten aankomen.

Fans die terugkeren naar de reboot zullen beslist enkele bekende gezichten treffen, aangezien 13 van de 16 personages afkomstig zijn uit voorgaande delen. De enorme Earthquake keert samen met andere originele personages, zoals Galford en zijn husky Poppy. Hoewel drie nieuwkomers jammer genoeg niet erg veel is, voelen alle personages uniek, met hun eigen persoonlijkheid en bijpassende wapens. Onze favoriet is waarschijnlijk de pijnlijk onhandige Wu-Ruixiang die een vuurspuwende draak kan oproepen en haar vijanden afranselt met een bronzen schild. Het vechtersaanbod wordt geleidelijk wel uitgebreid en Season 1 staat gepland voor komende augustus (en is gratis als je de game voor 30 juni aanschaft of hebt gepre-ordered).

Samurai Shodown

Naast een arcade-achtige Story-modus voor ieder personage, bevat Samurai Shodown ook een handjevol andere modi waar spelers hun tanden in kunnen zetten. Er zijn Time Trial-, Gauntlet-, Versus- en Survival-modi om offline te spelen, evenals een reeks handige trainingtutorials. Voor diegene die online willen vechten zijn er Casual- en Ranked-matches, evenals de eerder genoemde dojo om het op te nemen tegen 'ghosts' die gebruik maken van de spelerdata. Op het moment van schrijven konden we nog niet uitgebreid aan de slag met de hoofdonlinemodus, maar de dojo wist weinig indruk op ons te maken. De ghosts reageerden slechts op ons en zeker niet als een echte speler - vaak sprong deze gewoon op en neer in een hoekje. We hopen dat dit iets is waar de ontwikkelaar nog naar gaat kijken.

Een andere klacht die we hebben is dat veel van de Battle-modi neerkomen op dezelfde repetitieve opzet, waarin je het opneemt tegen golven aan vijanden met een zeldzame twist voor de goede orde. Time Trial was de enige modus die voor wat variatie zorgde door het toevoegen van een 'timer' en Gauntlet verschilt alleen van Survival doordat je het opneemt tegen de hoofdpersonages in plaats van een eindeloos aantal tegenstanders. Dit zorgde er voor dat we verlangden naar iets anders, zoals een Challenge-modus waarin je het bijvoorbeeld alleen met je vuisten opneemt tegen bewapende vijanden. We kunnen ons echter goed voorstellen dat de Versus-modus, zowel online als offline, hetgene is waar spelers het meeste tijd in zullen stoppen en we deze staat garant voor ontelbare uren aan gameplay dankzij het afgewerkte gevechtssysteem.

Samurai Shodown
Samurai ShodownSamurai Shodown

De presentatie hier is magnifiek met een tekenfilmachtige stijl die trouw blijft aan het origineel uit 1993. Alles hier knalt uit het scherm en is verpakt in een levendig spectrum van kleuren, waarmee het een van de mooiste vechtgame is die we gespeeld hebben en we zijn blij dat deze kwaliteit zich ook doortrekt naar het ontwerp van de gevechtsarena's. In een van de 'stages' vecht je een herfstbos gehuld in gouden bladeren met bosdieren, zoals beren en wolven, die het middelpunt vormen. In een andere duelleren we voor een eeuwenoude Japanse tempel tussen glooiende heuvels en bomen waar de kersenbloesem van neerdwarrelt.

Samurai Shodown brengt de klassieke vechtreeks in voortreffelijke vorm terug en introduceert een nieuwe generatie aan vechtfans aan de unieke op zwaardgerichte gameplay. Deze reboot heeft enkele van de meest effectieve 'visuals' die in het genre tot nu toe hebben gezien en iedere nieuwe toevoeging aan het vechtersaanbod is een memorabele. Veel van de singleplayermodi vervagen echter na een tijdje samen in één en de onlinedojo behandelt computergestuurde spelerdata niet zoals we graag hadden gezien. Dit is echter een geweldige fundering die SNK heeft neergelegd en we verwachten dat dit alleen maar beter wordt met de komst van de aankomende Season Pass-content en patches.

8 / 10
+
Nieuwe vechters zijn goede toevoeging; ziet er geweldig uit; meeslepende tactische gevechten.