Smite 2

Smite 2 Preview: Meer League of Legends, minder Smite-achtig

Na een tweede alfaweekend met het MOBA-vervolg, hebben we enkele gedachten over wat we hebben meegemaakt.

Iedereen heeft dat ene spel dat ze belachelijk veel hebben gespeeld. Voor mij, terwijl Destiny 2 gestaag naar de top van die lijst kruipt, is het verrassend genoeg de MOBA Smite waar ik verreweg de meeste uren op heb geklokt. In meer dan tien jaar ben ik erin geslaagd om ongeveer 3.000 uur in een game te steken die je eerlijk gezegd nooit zou hebben overtuigd dat de 13-jarige Ben het zelfs maar zou proberen. Maar gelukkig slaagde ik erin om de Call of Duty en Grand Theft Auto allure die de meeste jonge jongens aantrekt al vroeg in mijn tienerjaren van me af te schudden en begon ik verschillende soorten games uit te proberen, waarvan er toevallig één Smite was toen het ongeveer negen jaar geleden zijn debuut maakte op Xbox.

Sindsdien is Smite het go-to-spel geworden voor mij en mijn beste vrienden. Ondanks de afstand die de tijd tussen mensen schept, zijn we er altijd in geslaagd om Smite te houden als een manier om opnieuw contact te maken, dus je zou kunnen zeggen dat ik in veel opzichten emotioneel geïnvesteerd ben in deze third-person MOBA. Dit is ook de reden waarom ik erg geïntrigeerd ben geraakt door het idee van een vervolg. De originele en huidige game werkt goed en blijft bloeien, maar ontwikkelaar Titan Forge wil dingen toekomstbestendig maken door over te stappen op een krachtigere engine en verschillende verbeteringen en veranderingen aan te brengen die ervoor zorgen dat deze game het komende decennium kan blijven gedijen. Hoewel we eind juli onbeperkt Smite 2 kunnen spelen, wanneer de servers 24/7 aan staan, hebben we voorlopig massaal naar alfaweekenden moeten gaan om een snuifje van dit vervolg te krijgen, en dat is precies wat ik de afgelopen dagen heb gedaan.

Voordat ik verder ga, wil ik eerst iets verduidelijken. Smite 2 is nog vroeg in ontwikkeling. Dit is geen afgewerkt en gepolijst product zoals Smite, het is een alfa, wat betekent dat er veel work-in-progress assets zijn, meer robuuste en onhandige mechanica en systemen, en over het algemeen minder opties en keuzes. Ik heb preview-builds gespeeld van niet-uitgebrachte games die oneindig veel meer gepolijst en strakker aanvoelen dan Smite 2 op dit moment, maar nogmaals, het is een vroege build, dus ik zal enkele van de ruwe randjes vergeven.

Wat ik wel kan zeggen is dat het me na een paar uur gameplay duidelijk is dat Titan Forge een stap weg wil nemen van de bijna actie-MOBA-achtige gevechten van Smite en zich in plaats daarvan meer richt op de strategische, impactvolle en snellere gameplay van League of Legends. Bondgenoten lijken sneller te sterven, vijanden sterven sneller, structuren worden gemakkelijker verslagen, stealth- en jungle-mechanica zijn prominent aanwezig en de gameplay zelf voelt rigider aan, alsof het eerst voor muis en toetsenbord is gemaakt en daarna voor controller. Nogmaals, het is een gevoel dat overkomt als meer League of Legends dan Smite, en dat vertaalt zich ook naar de presentatie en de manier waarop de items worden aangeboden.

Smite 2Smite 2

Over de items en buildcrafting gesproken, Titan Forge heeft een aantal grote veranderingen aangebracht die op papier de ontwikkeling van het team en de build enorm stimuleren, maar schijnbaar ten koste gaan van de eenvoud. Er zijn geen fysieke of magische goden meer, er zijn ook geen godenklassen, je kiest gewoon een personage en bouwt ze op de manier die past bij de rol die ze in dat spel spelen. Met deze mentaliteit zijn items gereviseerd zodat elke god elk item kan bouwen, en items bieden nu statistieken en attributen die niet alleen schade, aanvalssnelheid, gezondheid en de reguliere dingen verhogen, maar ook intelligentie en kracht. De grootste vijand die Titan Forge tot nu toe aan dit systeem heeft, is zichzelf, omdat er in principe geen structuren zijn om uit te leggen hoe deze in de praktijk werken, wat betekent dat buildcrafting vanaf nu een hoofdpijn is - een die ongetwijfeld gemakkelijker zal worden met oefenen.

Wat betreft de presentatie, deze bouwt ook voort op mijn laatste punt. Smite had een van de beste gebruikersinterfaces en HUD's die ik ooit in een consolegame heb gezien. Titan Forge deed hier wonderen en maakte een opstelling die moeiteloos alle relevante informatie op een aangename en efficiënte manier weergeeft zonder dat het voelt alsof het te veel van je scherm in beslag neemt. De itemwinkel, de menu's, vrijwel elke interface die je maar kunt bedenken, past ook bij deze rekening, en dat is wat me een beetje van streek maakt dat niets van dit alles terugkeert in Smite 2... Althans, nog niet. De nieuwe UI/HUD is complexer dan nodig is en voelt nog steeds alsof het niet de informatie weergeeft die ik nodig heb. Bovendien maakt de manier waarop de itemwinkel is ontworpen me aan het huilen, omdat het een absolute nachtmerrie is om te navigeren.

Smite 2Smite 2

De beelden van het spel hebben ook een paar knikken met betrekking tot hoe zuivering en immuniteit voor crowd-control wordt weergegeven, omdat het voelt alsof het superheldere ontwerp van Smite tot nu toe verloren is gegaan in de vertaling bij de sprong naar Smite 2. Dit is misschien te danken aan de betere graphics, belichting en presentatie overal elders, want met meer gedetailleerde vaardigheden, kaartontwerp, personagemodellen, enzovoort, wordt het veel uitdagender om te onderscheiden wat er gebeurt in de chaos voor je.

Maar nogmaals, dit is een alpha-build en ik kan zien dat Titan Forge alle verzamelde feedback gebruikt om serieuze wijzigingen in het spel aan te brengen voordat het ooit zijn 1.0 'launch'-release ziet. Er zijn al veel zeer indrukwekkende verbeteringen in deze build, of het nu gaat om de betere animaties, de meer gedetailleerde gameplay-systemen en -mechanica, de betere netcode die betekent dat je games laadt in een fractie van de tijd die nodig is om in een Smite -wedstrijd te komen. Het kernchassis van deze game is veelbelovend, maar ik ben er nog steeds vast van overtuigd dat Titan Forge meer tijd moet besteden aan het kijken naar wat Smite in de eerste plaats zo uitstekend maakt om ervoor te zorgen dat dit vervolg op de juiste manier doorgaat en uitblinkt. Aan het eind van de dag, als ik League of Legends wilde spelen, zou ik League of Legends spelen. Ik kwam naar Smite vanwege de unieke third-person actie-draai aan een MOBA, en tot nu toe voelt het alsof Smite 2 een deel van die identiteit verliest.