series
The Acolyte

Star Wars: The Acolyte - Recensie van de eerste 2 afleveringen: we wachten op een grote wending

Zou Leslye HeadlandThe Acolyte nodig kunnen zijn voor wat velen als een religie zien?

Terwijl 'the Filoniverse' zich op verschillende fronten voorbereidt op zijn eigen Endgame met The Mandalorian & Grogu film, komen andere Star Wars projecten eindelijk op de voorgrond om naam te maken. Toen ik onlangs naar de première van The Acolyte in de Callao Cinema in Madrid ging, vroeg ik me af of het idee van Leslye Headland de verademing zou zijn die het belooft te zijn en, vooral, hoeveel het zou kunnen vertellen als elke aflevering maar een half uur duurt. Nu ik de eerste twee afleveringen heb gezien, kan ik een aantal van deze vragen beantwoorden en andere stellen.

The Acolyte

Het meest geroemde aan de show is dat het in de eerste plaats gaat over een seriemoordmysterie. En dat het zich afspeelt in de tijd van de High Republic, een eeuw voor The Phantom Menace. En dat het zogenaamd wat donkerder zal zijn, zowel wat betreft het moordthema als de opkomst van de donkere kant van de Force.

Ik ga de gebeurtenissen van deze afleveringen hier niet uithollen, maar ik moet mijn belangrijkste indruk al delen: The Acolyte moet zijn kaarten dicht bij zich houden om me tegen het einde van het seizoen echt te verrassen. Ik zeg dit omdat, hoewel het mysterieus begint, veel van het mysterie al in deze eerste twee bedrijven is opgelost of afgezwakt, dus ik stel me voor dat het een spel van misleiding speelt om me later te verrassen. Sterker nog, als je nog geen van de series hebt gelezen, raad ik je aan om zo door te gaan, want het mysterie dat het vanaf het begin probeert op te werpen, is al gestript in de synopsis zelf.

In ieder geval heeft iemand opdracht gegeven tot een reeks moorden onder de hoogste rangen van de Jedi Order, en het is aan de Order zelf, met Lee Jung-jae's Sun Master aan het roer om persoonlijke redenen, om het onderzoekswerk in de zuiverste CSI-stijl te doen. Het wie en hoe van de eerste twee moorden wordt schijnbaar onmiddellijk opgelost, dus het meest interessante voor nu zal zijn om het waarom te achterhalen. Dat is de echte intrige van deze serie: de Jedi deden iets heel ergs toen de hoofdpersoon een kind was, en de echte nieuwsgierigheid ligt in het ontdekken wat er toen gebeurde en hoe die daden alles in toom hielden waar de befaamde Order in deze tijden voor stond.

The Acolyte

Ik hou van het verteltempo, vooral in de eerste aflevering, en het contrast tussen de rollen van de verschillende personages. Meester Indara (Carrie-Anne Moss) komt voor mij een beetje te "Trinity with a lightsaber" over, hoewel dat precies is wat de showrunner en regisseur van deze twee afleveringen wilde, maar op een gegeven moment dacht ik: "als zij de schorpioentrap doet, sta ik op en ga ik weg". Dat gezegd hebbende, geeft ze wel een goed voorbeeld van haar kracht en meer een vechtsportstijl.

Mijn favoriet is echter Dafne Keen's Padawan Jecki Lon, een zeer jonge leerling die even sluw als wijs is, ergens tussen de jongere Ahsoka uit The Clone Wars en Omega uit The Bad Batch, maar met haar eigen charme en nauwkeurigere observaties. Bovendien weet ze altijd hoe ze Charlie Barnett's Yord Fandar in bedwang moet houden, haar overvloedige, door regels geobsedeerde Jedi-sidekick, die begint als een clown maar al snel ook werkt met het gevoel voor humor van deze show (ik geef het toe: ik giechelde om het "wie is hij?" beetje).

In feite begint de cast in deze twee afleveringen heel goed samen te komen, geleid door een kameleonachtige Amandla Stenberg die, zo te zien, een grote rol moet hebben gespeeld bij het oplossen van haar dubbele optreden en als beste uit de bus komen. We zullen zien naarmate de afleveringen vorderen.

Een andere opmerking die het begin van The Acolyte ons achterlaat, is dat het goed gemaakt is. Het is niet weer een Obi-Wan Kenobi geval, althans voorlopig. Het decor, de shots, de belichting, de choreografie en zelfs de ietwat repetitieve muziek, die ook in elk gevecht van The Matrix wordt geleend, zijn overtuigend in zijn meer beperkte schaal. Natuurlijk lijden ze ook op de bredere schaal, vooral op Coruscant, dat een beetje te CGI is.

The Acolyte

De serie doet ook een poging om vanaf het begin nieuwe of andere dingen te laten zien, ook al is het soms op een ietwat vreemde manier. In amper een uur tijd heeft het de tijd om rond planeten als Ueda, Olega, Brendok of Khofar te reizen, en om (bijna) nooit eerder vertoonde figuranten te tonen, zoals het werk van de meknek of de Wookie-jedi Kelnacca. Sommige, zo krijg ik de indruk, zullen overkomen als pastiche. Er wordt nu ook een eigenaardige technologie gebruikt in deze stijl van misdaad, hoewel sommige gadgets opnieuw moderner lijken dan die honderd jaar later beschikbaar zijn, een typische temporele paradox in dit universum.

En hoe zit het met de donkere kant? Disney belooft een harder, volwassener plot, terwijl Headland eraan toevoegt dat het veel passie en liefde zal hebben. Van dit alles hebben we weinig gezien. Het is waar dat dit tenslotte moorden zijn en dat de verschijningen die Osha in het donker ziet kwaad bloed zetten, maar tot nu toe is er, afgezien van de temporele en dus sociaal-culturele en politieke sprong, niets dat niet is gezien in sommige van de subplots van The Clone Wars.

Dit brengt me bij de grote vraag: zal dit moordmysterie op zichzelf al intrigerend genoeg zijn gezien het compacte formaat, of zal het vertrouwen op de bredere Star Wars overlevering? En als dat zo is, zullen we dan Darth Plagueis the Wise zien omgaan met de dood, of zelfs Yoda? Zal dit de rest 'opeten' zoals het soms doet in het Filoniversum?

Het liet me in ieder geval achter met een goede smaak in mijn mond en een verlangen naar meer, vooral voor die meer verfrissende accenten. Als het uiteindelijk meer een "whodunnit in een Russische pop" wordt dan een dure, op zichzelf staande boog van The Clone Wars, en als het die grote draai vastlegt, zal de Force met The Acolyte zijn.

The AcolyteThe Acolyte
8 / 10