Steel Rats

Steel Rats

Er moet een wereld gered wordt en dat kan soms een beetje lastig zijn.

Tate Multimedia is een behoorlijke groot fan van motors, want na ons Urban Trial Freestyle gebracht te hebben zijn ze terug met Steel Rats, alhoewel dit geen motoractie is zoals we dat kennen. Deze nieuwe titel combineert Trials-achtige gameplay met destructieve elementen en gevechten in een post-apocalyptische setting die behoorlijk onvergeeflijk blijkt.

In feite hebben we het al na het tweede level van Steel Rats zwaar, aangezien we onszelf moeten dwingen om door een tergend lastige 'tutorial' te ploeteren waar - om het nog erger te maken - de hints en tips op een erg ongenaakbare manier worden gegeven. Desondanks hebben we doorgezet en onszelf getroost met de gedachte dat alles vast wel beter zou worden, en dat was zeker het geval.

Vergis je echter niet, de tutorials is de moeite ondanks de frustratie. De game begint pas echt af te straffen tijdens de derde 'stage', waar het echt aftrapt. Het verhaal - alhoewel aan het begin verwarrend en onbeduidend - wordt ook steeds interessanter. Het is weliswaar verre van perfect, maar het wist ons dusdanig te intrigeren dat we deze tot het einde wilden ervaren.

De volledige game komt neer op het snel doorkruizen van verschillende routes op een motor, terwijl je robots uitschakelt die je onderweg tegenkomt. Tenminste in theorie. In de praktijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Alleen rijden zou niet zo leuk zijn, als was het niet voor de verscheidenheid aan acties in Steel Rats. We beginnen als een jong bendelid van de gelijknamige motorbende en proberen onze handlangers te vinden. Echter blijkt als snel dat de beweegredenen van onze waaghals veel ingewikkelder zijn en met de tijd speelt de groep een belangrijke rol in het redden van de stad, of zelfs de hele wereld. We kunnen het niet helpen om constant aan het iconische Biker Mice from Mars te moeten denken en als je destijds dol was op de tekenfilm dan zal je zeker genieten van de sfeer van de game.

Steel Rats

De sfeer is niet alleen maar opgebouwd uit de sensationeel ontworpen stad, maar ook te danken aan de heerlijke soundtrack. We durven te zeggen dat deze het meest bevredigende en complete werk van componist Arkadiusz Reikowski tot nu toe is. Eerder was zijn werk al te horen in Observer en Layers of Fear. Het titelnummer die je vergezelt bij het managen van je Rats is prachtig en Reikowski's reputatie voor sfeervolle muziek die perfect bij een verhaal past wordt hier wederom bewezen.

Het visuele aspect weet ook indruk te maken. De 'models' - alhoewel klein - laten een goede indruk achter tijdens het rijden en zijn behoorlijk gedetailleerd. Als je onderweg bent is er ook veel te zien, zoals de metro en wolkenkrabbers, alhoewel de 'textures' af en toe wellicht iets sneller hadden mogen inladen. Het voelt echt aan als een gebroken wereld en het is een genut om te zien wat hierin te vinden is.

De game is razendsnel, alhoewel het meestal de speler niet dwingt om te haasten. Iedere missie heeft extra uitdagingen, maar in slechts in enkele gevallen vereist het om dit in een bepaalde tijd te voltooien. In plaats van snelheid richt je je waarschijnlijk meer op het kapot slaan van dingen voor punten en dit helpt bij het verwerven van nieuwe vaardigheden voor je helden. Er zijn ook 'skins' beschikbaar en met vier speelbare personages doet verandering van spijs eten.

Ieder bendelid heeft unieke vaardigheden die de stijl waarop je speelt definieert. Toshi is bijvoorbeeld bedreven met gadgets en gebruikt een gevechtsdrone die voor veel verwarring zorgt bij zijn tegenstanders, terwijl bendeleider James het meeste leven heeft en een enorm krachtige motor. Randar, onze favoriet, kan zijn harpoen gebruiken om vijanden naar zich toe trekken.

Steel RatsSteel Rats

Helaas kan zelfs de beste motor na een tijdje gaan roesten en een ongelofelijk ongebalanceerde tutorial is letterlijk het begin daarvan. De grootste problemen van Steel Rats hebben betrekking tot de besturing en het feit dat we niet zelf de knoppen kunnen herverdelen. Er zijn ook geen beschrijvingen voor het gebruik van de afzonderlijke vaardigheden. Daardoor wordt waarschijnlijk een groot deel helemaal gebruikt of moeten we deze spelenderwijze zelf maar ontdekken. Het helpt ook niet dat de game helemaal niet makkelijk is en het gebrek aan standaardinformatie betekent dat we keer op keer te maken krijgen met de nodige frustraties, die vaak het bevredigende gevoel bij het ontdekken van iets nieuws overschaduwen.

Sommige van de levels zijn echt filmisch, maar het probleem bij deze stijl van platformgameplay is dat we vaak niet kunnen zien wat er ons staat op te wachten. Een slecht gepositioneerde camera kan je net zo makkelijk doden als de grote eindbazen waarmee je aan het einde van iedere eiland mee te maken krijgt. In veel gevallen doet het in- en uitzoomen meer kwaad dan goed. Alleen door het uit je hoofd te leren van de route kun je echt plezier halen uit de snelheid en zelfs dan zijn we veelvuldig in de diepte gestort.

De doordachte en sfeervolle wereld slaat in Steel Rats echt de spijker op de kop, waardoor je zelfs na het uitspelen van de game deze opnieuw wilt bezoeken. Niet alleen om de records van vrienden te verbreken, maar vooral om de wind weer door je haren te voelen. Het is alleen jammer dat de gameplay in Steel Rats van moment tot moment vaak iets te wensen overlaat, doordat de actie vaker dan nodig frustrerend is.

7 / 10
+
Geweldige sfeer; veel manieren om vijanden af te maken; fantastische soundtrack; goed ontworpen levels.