Team Sonic Racing

Team Sonic Racing

Sonic en zijn vrienden zijn terug op de asfalt in Sumo Digital's op teamgerichte kartracer.

• Kieran HarrisKieran Harris

Het is bijna zeven jaar sinds we Sonic en zijn vrienden voor het laatst achter het stuur zagen in het voortreffelijke Sonic & All-Stars Racing Transformed uit 2012. Met Team Sonic Racing stoft Sumo Digital de franchise af voor een derde deel en dit keer neemt de ontwikkelaar een voorbeeld aan Mario Kart: Double Dash's nadruk op samenspel en het winnen van races als een team. Het is ook ietwat anders dan zijn voorgangers, aangezien het zich exclusief richt op de blauwe egel en daarbij alle racecircuits en personages afkomstig zijn uit diens laatste avonturen.

Team Adventure is de verhalende hoofdmodus in Team Sonic Racing en begint als Sonic en zijn maatjes worden uitgenodigd door de snode DoDon Pa om mee te doen aan enkele races. Daar zit overduidelijk een luchtje aan en zelfs Team Sonic heeft zijn twijfels, maar schrijft zichzelf uiteindelijk wel in, aangetrokken door de 'supercars' en natuurlijk de behoefte om hun eigen ego's te strelen. De lachwekkende opzet zien we door de vingers, aangezien we direct in de actie terecht komen. Het enige minpunt is dat het verhaal wordt verteld via enkele geanimeerde afbeeldingen. Volledig geanimeerde tussenfilmpjes leek teveel gevraagd voor de budgetprijs die aan de game hangt, maar het is jammer dat zelfs de monden van de personages niet meebewegen.

De Adventure-modus bestaat uit zeven hoofdstukken en laat je evenementen voltooien via een klassiek Mario-achtige overzichtskaart. Je voltooit hoofdstukken door het vereiste aan gouden sterren te behalen en beweegt je van de ene kant van de kaart naar de andere. De meeste evenementen, bestaan uit standaard teamraces en Grand Prix-races, maar er zijn ook een handjevol Challenge-modi die exclusief te spelen zijn in Team Adventure. Deze bestaan uit een Destruction-modus, waarin je een circuit vol met doelwitten moet vernietigen en een Ring Challenge-modus, waarin je 'drifts' moet uitvoeren en zoveel mogelijk ringen moet verzamelen. Ieder evenement bestaat uit meerdere doelstellingen om te volbrengen, wat zorgt voor extra uitdaging en meestal vereisen dat je sleutels vrijspeelt voor meer verborgen evenementen.

Het racen zelf vereist in Team Sonic Racing dat je coöperatief samenspeelt. Je succes is gebaseerd op je teamprestaties en niet alleen die van jezelf. Teamleden kunnen voorwerpen uitwisselen, elkaar weer op de been helpen na 'crashes' en elkaar een snelheidsboost geven door achter elkaar te rijden. Deze acties vullen een balkje, genaamd de Ultimate Meter, wat teamleden tijdelijk onsterfelijk maakt en een snelheidsboost geeft (vergelijkbaar met de gouden ster in Mario Kart). Het aan elkaar rijgen van deze acties is essentieel, aangezien de andere teams dit ook doen en je kunt zorgen dat teamleden verder komen.

Team Sonic Racing

Er zijn vier teams en deze deden ons denken aan Sonic Heroes, aangezien ieder teamlid zijn eigen specifieke klasse heeft. Racers zijn een Speed-, Power- of Technique-type en elk heeft zijn eigen specifieke voordeel. Speed is bijvoorbeeld beter voor tijdraces en Technique beter voor drift-uitdagingen. We hebben enorm genoten van de nadruk op teamwork, want dit dwingt je om tactischer na te denken over de race en niet alleen om als eerste over de finish te komen of de snelste tijd neer te zetten. Het maakt alles ook veel intenser, aangezien je overwinning gevaar loopt als er één teamlid achterblijft.

Om er niet omheen te draaien: het aantal interessante personages in All-Stars Racing is vele maten beter dan in deze game. Alle Sega-mascottes, zoals B.D Joe (Crazy Taxi), Ai Ai (Super Monkey Ball) en Beat (Jet Set Radio), zijn verdwenen en in plaatst daarvan worden we blijven we achter met vergeetbare onbeduidende personages uit het Sonic-universum. Personages zoals Zavok uit Sonic: Lost World voelen als opvulling en we voelden ons nooit aangetrokken om deze te kiezen om mee te racen. De line-up voelt echter wel meer gefocust en we begrijpen dat deze racegame volledig losstaat van All-Stars Racing, maar we hebben nooit met alle 15 verschillende personages gespeeld, doordat sommige zo zoutloos aanvoelden.

Team Sonic Racing
Team Sonic Racing