Telling Lies

Telling Lies

Sam Barlow is terug met een nieuwe FMV-vertelling zoals Her Story en hij maakt het niet makkelijk om antwoorden te vinden in deze thriller.

FMV-games zijn deze zomer grootst terug. Eric kreeg een verrassingsrelease op de Gamescom en afgelopen maand keerde Sam Barlow terug met een nieuwe game, genaamd Telling Lies, dat Her Story uit 2015 opvolgt. Het is overduidelijk dat dit afkomstig is van dezelfde ontwikkelaar, want Barlow's nieuwe game deelt veel overeenkomsten met diens voorganger, hoewel het zich ook op volledig een eigen manier ontrafelt.

Her Story gaf de speler de opdracht om politie-interviews te doorzoeken om de nodige informatie te krijgen, maar Telling Lies is iets anders. Je zit nog steeds voor een desktopcomputer om videobestanden te bekijken, maar dit is een combinatie van bestanden die bestaan uit video-oproepen, in het geheim opgenomen discussies en meer.

Om je hiermee te helpen heb je een computerprogramma dat je kunt gebruiken om woorden op te zoeken in de ondertitels en dit is hoe je de puzzelstukjes samenvoegt. Naar een persoon luisteren kan een woord onthullen waarvan je wellicht vermoed dat het belangrijk is voor het plot en daarnaar zoeken kan steeds meer en meer blootleggen. Gaandeweg worden er steeds meer lagen weggehaald totdat zich een duidelijk beeld vormt van het verhaal. Telling Lies heeft echter meerdere verhalen om te vertellen.

Het is een enorm web waarin de belangrijkste personages in verstrikt zitten. De drijvende kracht van dit allemaal zijn de acties van David, de bebaarde man die je hieronder kunt zien. We gaan niets over het verhaal verklappen, want het ontrafelen hiervan is waar de kracht van Telling Lies ligt. De acties van David beïnvloeden echter iedereen, direct of indirect. Het is een overtuigend optreden van alle betrokken acteurs en het voelt alsof er steeds meer op het spel staat naarmate je dieper in het verhaal induikt. Zelfs al zie je elke keer maar een kant van het gesprek.

Telling Lies
Telling LiesTelling Lies

Op deze manier kun je het verhaal samenvoegen in welke volgorde je dat wilt doen. Je kunt aan het einde er in springen en de rest verzamelen of dit geleidelijk stukje voor stukje doen in een meer chronologische volgorde. Het hangt allemaal of van de zoektermen die je gebruikt en wat dat oplevert. Het is ook noemenswaardig dat je slechts een bepaald aantal in-game uren om video's te bekijken en de informatie die je nodig hebt te vinden, voordat het afkappunt in de game wordt bereikt en de aftiteling voorbij rolt.

Veel van de video's zijn misschien inconsequent, alsof je een slaapverhaaltje vertelt of flirt. Het draait echter allemaal om het onderscheiden en aanstippen van belangrijke hints, net als in een titel als Return of the Obra Dinn. Je trekt je eigen conclusies over het verhaal en wat er is gebeurd, ten goede of ten slechte, en Barlow houdt vrijwel nergens je hand vast wat dit betreft. Als je het niet begrijpt, dan moet je meer beelden vinden tot je door begint te krijgen wat er aan de hand is.

Er is ook een handige bladwijzeroptie om te gebruiken, evenals de mogelijkheid om terug- en vooruit te spoelen en markeerpunten die verschijnen na het bekijken van een video, waarmee je werk een beetje is te organiseren. Je hebt misschien zelfs pen en papier nodig, want er is veel om bij te houden en veel belangrijke spelers in dit mysterie, vooral in het latere gedeelte.

Telling Lies
Telling LiesTelling LiesTelling Lies

Afgezien van al die pluspunten is het verhaal van Telling Lies zelf weinig revolutionair en wist het ons zeker niet weg te blazen toen alle stukjes op hun plaats vielen, en we de volgorde van de gebeurtenissen doorhadden. Er zijn relevanties en het nodige drama, maar uiteindelijk wist alles een beetje teleur te stellen en waren we zeker niet onder de indruk van het samenvoegen van alles stukjes.

Het voelt soms ook als huiswerk om door alle bestanden heen te zoeken om de antwoorden te vinden die je nodig hebt, waarbij onbenullige details overgeslagen kunnen worden om belangrijke details te vinden. Dit was nog een smet op de algehele ervaring. De leuke en interessante stukjes vinden voelde daarom soms als een ploetertocht en de extra content voelde meer als 'filler' dan iets om de personages uit te werken of meer diepgang te geven.

Al met al is Telling Lies een degelijke FMV-game die je hersenen aan het werk zet. Dat is niet makkelijk en zeker niet rechttoe rechtaan, maar Barlow laat genoeg hints achter om te volgen, hoewel er ook genoeg verborgen details inzitten voor echte speurneuzen. Het zal fans van Her Story beslist verblijden en enkele mysteries bieden om op te lossen voor iedereen die een ervaring wilt die je niet bij de hand neemt.

Telling LiesTelling Lies
7 / 10
+