series
The Mandalorian

The Mandalorian Seizoen 3 Aflevering 1 Review

Dit is de weg.

Terwijl de meeste mensen de vermoeidheid voelen terwijl de gigantische Marvel-trein voortkabbelt, zou je bijna, bijna, kunnen beweren dat Star Wars sinds het einde van de nieuwste filmtrilogie enigszins is achtergebleven. Er lijkt geen plan te zijn om snel een coherent filmisch universum op te zetten, en dat laat ons achter met Dave Filoni en Jon Favreau.

In feite hebben ze de ruimte gekregen om met hun eigen kleine microkosmos te spelen, waarbij The Mandalorian de weg vrijmaakt voor Ahsoka Tano en tal van andere projecten. Het is hun eigen kleine afgelegen speeltuin, waar de twee nostalgie, spannende nieuwe genrecombinaties en een consistent tempo hebben gebruikt om een deel van de magie te herscheppen die verloren lijkt te zijn gegaan. Nu zitten we in het derde seizoen van The Mandalorian, dat het onderwerp en het speelveld opnieuw uitbreidt.

The Mandalorian

Mando, of Din Djarin, zit in de problemen en moet zich opnieuw verbinden met zijn eigen mensen op Mandalore. Dit komt in het midden van een kloof op de planeet, als de rebel Bo Katan ook probeert de wrakstukken van Mandalore's volk te verzamelen, maar wie zal hen leiden? Er zijn genoeg intrigerende vragen, maar de eerste aflevering blijft fantastisch beperkt in zijn verlangen om ze te beantwoorden. Tot op heden is dat een van de beste vaardigheden van de serie geweest, namelijk het uitdijen van het universum.

Het lijkt er echter op dat de Mandalore-gebruiken, hun wederzijdse behoefte om trouw te blijven aan hun krijgersmanieren en de mogelijkheid van vernieuwing een centraal aandachtspunt worden, en dat lijkt slim, omdat iconografie, mystiek en een voldoende afstand tot de bredere mythos hier allemaal aanwezig lijken te zijn.

Het helpt ongetwijfeld dat The Mandalorian een behoorlijk goede tv-show blijft, ook al vertoont een scène met een groot monster aan het begin enkele enigszins twijfelachtige CG-effecten. In de belichting, Joseph Shirley's muziek en oerdegelijke decorontwerp vindt de serie de grootste azen in petto. Bovendien moet opnieuw gezegd worden dat Pedro Pascal voortdurend bewijst dat hij bereik, gravitas en diepte heeft. Of het nu is als Joel in The Last of Us, of hier onder de helm, hij is een uitstekende frontman.

The Mandalorian

Hij wordt ook weer geflankeerd door uitstekende bijrollen in de vorm van Emily Swallow's The Armorer en Carl Weathers' Greef Karga, en dan is er natuurlijk Grogu. De eerste aflevering zorgt ervoor dat de zaken in de pas lopen, maar het werkt omdat de show nogal zorgvuldig spanning heeft opgebouwd en zijn universum op een zinvolle manier heeft uitgebreid.

The Mandalorian blijft een solide Star Wars-serie en een solide basis waar Favreau en Filoni gemakkelijk op kunnen voortbouwen. Het algemene oordeel over dit derde seizoen zal uiteindelijk afhangen van hoe het opbouwt naar een bevredigende climax, maar voor nu kunnen we allemaal rustig ademhalen - we zijn op de goede weg.

8 / 10