filmreviews
The Super Mario Bros. Movie

The Super Mario Bros. Movie

Eindelijk ziet Miyamoto-san zijn 40 jaar oude creatie met succes gerealiseerd op het grote scherm met een geanimeerde film vol plezier en nostalgie, maar die slaagt er vreemd genoeg in om tegelijkertijd te krap en te leeg te zijn voor de weinigen die onbekend zijn met de franchise.

Dat is-A-zo-leuk om mario eindelijk in de bioscoop de behandeling te zien krijgen die het verdient. Nintendo was al te lang terughoudend om zijn 'mascotte' uit de comfortzone van videogames te lenen na de getroebleerde, beruchte mislukte live-action poging dertig jaar geleden, en het kostte tijd, ervaring en een nieuwe zakelijke aanpak samen met een belangrijke partner (als nieuwe Super Nintendo World parken openen en breiden zich op dit moment parallel uit) om iets te maken dat de franchise en de impact ervan op verschillende generaties spelers waardig is. Het kostte in feite dat Shigeru Miyamoto zelf een top-tier animatiefilm co-produceerde met Illumination's Christopher Meledandri, en het resultaat is een absolute must-watch voor degenen die ooit verliefd zijn geworden op de besnorde loodgieter, zelfs als het misschien een beetje ongemakkelijk is voor degenen die dat niet deden.

Ik vond de kans heel fascinerend omdat, eerlijk gezegd, de Mario-fantasie zelf altijd die rare, trippy touch heeft behouden die het introduceerde met de eerste volledige side-scrolling, wereldbepalende platformgame, Super Mario Bros. Na verloop van tijd was die fantasie meer visueel dan verhalend weergegeven en ontwikkeld (RPG-spin-offs terzijde), dus deze film had de altijd riskante verantwoordelijkheid om een leuk, sluitend verhaal te vertellen door die altijd onderontwikkelde personages tegen de unieke achtergrond te plaatsen die fans kennen en liefhebben. Het had heel verkeerd kunnen gaan, van Mario goed laten spreken zoals het hoofdpersonage dat hij is, tot het verpesten van enkele van de regels of persoonlijkheden waaraan we gewend zijn geraakt. Maar voor het grootste deel werkt het echt.

In dit verhaal vind ik het erg leuk hoe de oorsprong van Mario en Luigi in Brooklyn als nieuwe, precair zelfstandige loodgieters teruggrijpt naar de allerbeste vibes uit de jaren 80, toen zowel Nintendo zelf als videogames in het algemeen de harten van de massa moesten boeien om in principe het hoofd boven water te houden. Ik hou van het contrast dat uit die meer geaarde, maar nog steeds cartooneske wereld komt, naar het psychedelische Mushroom Kingdom en de andere omgevingen die deze film zo mooi weergeeft, op een adembenemende manier.

The Super Mario Bros. Movie

Vanaf het moment dat de broers hun wereld verlaten, kun je echter beter ontspannen, jezelf toestaan om met de stroom mee te gaan en het veel snellere tempo, de bijna non-stop actie en natuurlijk de overdosis nostalgie, vol referenties en grappen voor de fans, accepteren. Doe niet te hard je best om sommige beslissingen te begrijpen, hoe personages het ineens goed of slecht met elkaar kunnen vinden, want zelfs als ze zichzelf vanaf het begin definiëren, kan het de film zelf echt niet schelen. Er zijn een paar goede interacties, maar we zijn hier voor de volgende knik of catch phrase terwijl een nieuwe reeks Mario-elementen goed worden gebruikt. Heh, je zult niet eens in het kleine drama erin trappen.

Dus ja, het is al met al een beetje gek, maar het kon me ook echt niet schelen, want de ventilator in mij was te druk met verwondering. Dat is ten goede en ten kwade, want degenen die volledig onbekend zijn met het Mario-universum zien misschien echt niet het plezier in sommige grappen, krijgen misschien geen goede verzameling van de meer obscure verwijzingen. En zelfs als er niet zoiets bestaat als een canon voor de altijd flexibele 'lore' van de serie, vond ik ook een paar dingen een beetje misplaatst als meer geforceerde bronnen voor het filmformaat, zoals de griezelige Luma of de Mad Max-achtige oorsprong van de karts.

Dat gezegd hebbende, denk ik ook dat het goed is dat dit in de eerste plaats een absoluut geschenk is voor de fans, een krap, maar zorgvuldig en uiterst prachtig pakket gemaakt met respect en liefde voor een creatie die al meer dan 40 jaar in de maak is. Toen The Last of Us me verraste met een verhaal dat het bekijken waard was, anders dan spelen, toen Sonic een behoorlijke inspanning leverde toen niemand dacht dat het zou kunnen werken in een live-action omgeving, is dit kleurrijke avontuur meer een ongekend eerbetoon dat de mogelijkheid heeft om tegelijkertijd tegemoet te komen aan de kinderen, de ouders en de jonge grootouders, maar om zeer specifieke redenen die ze door de jaren heen hebben gedeeld, niet omdat het de beste gezinsvriendelijke animatiefilm is voor alle doelgroepen.

The Super Mario Bros. Movie

En hoewel er, net als de bovengenoemde elementen, anderen zijn die hier net opnieuw zijn uitgevonden (meestal alles met betrekking tot de verschillende kijk voor de Kongs, hoewel het eert hoe de DK / Mario-tandem het allemaal begon), zijn de nietjes gewoon fantastisch als fanservice. Je zult dol zijn op elke Blooper, Dry Bones, Cheep-Cheep, Koopa of Spiney op het scherm (ja, Bowser, ze worden Spinies genoemd), en ook van elk blok, heuvel, pijp of item. De manier waarop ze worden geïntroduceerd voelt soms als een pretpark op zich, ironisch genoeg.

Over Bowser gesproken, het personage van Jack Black steelt gewoon de show. Het is net zo respectvol als de rest van de hoofdcast, maar het is degene die je echt kunt zien dat de acteur zichzelf is in elk facet en elke uitdrukking. Ik zal enkele van de beste momenten van de film niet bederven die bijna uitsluitend werden gedreven en zelfs geschreven door Black zelf, maar laten we zeggen dat het de allerbeste castingbeslissing was en het is duidelijk dat hem enige speelvrijheid werd geboden.

De tweede is Anya Taylor-Joy's fantastische Peach, en voor degenen die beledigd zijn door haar kracht en persoonlijkheid, laat me je vertellen dat het lang geleden begon en vooral met Super Mario Odyssey, een spel dat de sleutel is tot veel dingen hier die ik ook niet zal spoilen, en dat als je je niet realiseerde met die vele oversharing trailers vrijwel tweederde van de film bederven, dit ging altijd over het redden van Luigi, niet de jonkvrouw in nood.

Ten slotte, rode petten af voor de soundtrack, inclusief de originele score die herinneringen oproept aan misschien 20+ games (soms is het zo subtiel als drie elegant geplaatste noten aan het einde van een reeks), en het geluidseffectwerk zorgt ervoor dat fans zich thuis voelen.

Toen de aftiteling was gerold en de lichten weer aangingen, keek ik om me heen en zag de helft van de critici nog steeds met hun ogen wijd open en een grote glimlach op hun gezichten. De andere helft had net een kinderfilm gezien die misschien te dom, onzinnig of gewoon overweldigend was. Het is waar dat ze hier zoveel elementen in hebben gestopt dat het onvermijdelijke vervolg veel minder te gebruiken heeft en het dieper en langzamer zal moeten doen, maar ik heb persoonlijk genoten van het bob-bombardement en zal het opnieuw bekijken. Ik weet zeker dat het een van de beste films is die had kunnen worden gemaakt met het vreemde, enorme bronmateriaal, en dat het op het punt staat om de favoriete film van mijn zevenjarige kind te worden voor de komende jaren.

The Super Mario Bros. Movie
The Super Mario Bros. Movie
8 / 10