logo hd live | No Rest for the Wicked

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Two Point Hospital

Two Point Hospital

We bezochten Two Point County voor een snelle dokterscontrole.

We hebben de afgelopen jaar meer dan genoeg tijd doorgebracht in de wachtkamers van ziekenhuizen (we zullen je niet vervelen met de redenen hiervoor) en tijdens die ellenlange wachttijden is het makkelijk om je te verwonderen aan de toewijding van de medewerkers die druk in de weer zijn. Ze doen hun best om mensen in leven te houden, ze zich meer comfortabel laten voelen en zorgen dat ze weer naar huis kunnen. Meer dan eens hebben we ons aangevraagd wat er voor logistiek en coördinatie is vereist voor zo een grote en belangrijke operatie. En door het spelen van de openingslevels van Two Point Hospital kregen we de kans om daar zelf achter te komen.

Gamers van een bepaalde leeftijd hebben misschien weleens Theme Hospital gespeeld, de ziekenhuissim van Bullfrog die meer dan 20 jaar geleden op pc en PlayStation verscheen. Het behoorde tot een periode die door veel gezien wordt als de gouden eeuwen voor simulatiegames, waarin dezelfde studio ook klassiekers als Theme Park en Dungeon Keeper uitbracht. Two Point Hospital is grotendeels uit hetzelfde hout gesneden, met designer Mark Webley die wederom zijn stethoscoop er bij pakt en terugkeert naar het subgenre dat hij al die tijd geleden onderzocht. Sinds die eerste games is er veel tijd verstreken, dus we beperken de vergelijkingen tot een minimum. Het moet echter gezegd worden dat Two Point Hospital zowel qua stijl en sfeer een spiritueel vervolg is op het populaire origineel.

De simulatiegames van Bulldog werden gekarakteriseerd door hun innemende persoonlijkheid. Of je nu achtbanen aan het bouwen was of helse onderdanen bestuurde, de studio werd uiteindelijk gekenmerkt door diens speelse aanpak. Dat gold eveneens voor Theme Hospital en die speelsheid is overgedragen naar Two Point Hospital. Om eerlijk te zijn is dit een van die games die er baat bij heeft een beetje maf te zijn, aangezien niemand (tenminste, niet veel mensen) er op zitten te wachten om een sombere game te spelen met realistische leven-en-dood-situaties op de ziekenboeg. In plaatst van kommer en kwel worden we hier getrakteerd om ziektes met een knipoog, zoals "lichthoofdigheid", een verschrikkelijke aandoening waarbij patiënten je ziekenhuis binnenlopen met gigantische gloeilampen op de plek van hun hoofd.

Two Point Hospital

Deze eigenzinnige ziektes en kwaaltjes spelen allemaal in op de komische toon van de game. Alles, van de humoristische en vermakelijke vertelstem en zwierige soundtrack tot de kleurrijke graphics, verzekeren een game die het onderwerp luchtig behandeld. De graphics zijn, met name, tekenfilmachtig en karaktervol, en zelfs als (niet als) een personage doodgaat in de game verandert deze in een spook. In plaats van grauwe scènes met bloed en verdriet moet je een conciërge in dienst nemen die met de achtergelaten ectoplasma kan opruimen.

De komische invalshoek slaat, volgens ons, de spijker op zijn kop en we moeten zeggen dat we enorm gecharmeerd waren van onze korte introductie met de game. De demo die we van uitgever Sega kregen bevatte drie verschillende scenario's, waarvan elk je de basis leert om een succesvol ziekenhuis op te bouwen en te managen. Dat is niet zo simpel als je wellicht denkt door het schattige uiterlijk en er komt veel balans kijken bij de rol van een succesvol ziekenhuisbeheerder.

Veel van de mensen die dit lezen zijn waarschijnlijk gratis gezondheidszorg gewend tot op zekere hoogte, maar de bewoners van Two Point County hebben niet het geluk om van dezelfde privileges te genieten. Daarom moeten ze direct betalen voor zorg en ze gezond te houden. Dat lijken ze echter niet heel erg te vinden en als je ze tijdig voorziet van de nodige hulp en faciliteiten dan hoesten ze genoeg geld op om je ziekenhuisimperium uit te breiden.

Two Point HospitalTwo Point Hospital
      Two Point HospitalTwo Point Hospital

De ziekenhuiskamers zijn overal in het ziekenhuis te vinden en deze zijn in de openingslevels voor je neergezet. Je hebt een receptie nodig om patiënten te ontvangen en ze vervolgens naar een dokterskantoor te sturen om een diagnose vast te stellen. Elders helpt een psychiatriekantoor mensen met hun geestelijke gezondheidsproblemen en als je genoeg patiënten krijgt heb je misschien een ziekenboeg nodig, waar sommige terecht kunnen om te slapen. Gooi er nog een paar bankjes bij om op te zitten en een automaat met snacks om ze te voeden. Je hebt genoeg om aan je ziekenhuis toe te voegen en, eerlijk gezegd, hebben wij slechts het puntje van de ijsberg gezien. Er lijkt ook veel ruimte voor flexibiliteit en je kunt de verschillende kamers aanpassen door het toevoegen van meubels enzovoorts.

Als je eenmaal verschillende kamers hebt gebouwd kun je deze voorzien van medewerkers. Je moet de juiste mensen aan de juiste faciliteiten koppelen om je patiënten blij en in leven te houden. Het kwam tijdens onze speelsessie meerdere keren voor dat er enkele te overlijden kwamen, aangezien we niet wisten hoe we hun ziektes moesten behandelen. We hopen dat dit echter duidelijk wordt door de game langer te spelen en dat we begrijpen wat er allemaal aan de hand is. Dat lijkt vooral belangrijk als het ziekenhuis groter wordt; als er zoveel tegelijkertijd gebeurt, moeten spelers nauwgezet alles in de gaten houden om (bijna) iedereen in leven te houden.

Laat je niet misleiden door het speelse uiterlijk van Two Point Hospital. Het is een diepgaande en veeleisende simulatiegame die staat te wachten om verkend te worden. We hebben alleen het begin van de game gespeeld en de tijd zal leren of de titel genoeg te bieden heeft voor de lange termijn. We zijn echter hoopvol en na onze tijd met de demo lijkt de eerste prognose positief.