Valkyria Revolution

Valkyria Revolution

Soms is een evolutie beter dan een revolutie.

Valkyria Chronicles is een game die misschien niet de aandacht heeft gekregen die het verdiende toen hij in 2008 op PlayStation 3 verscheen. De game bood sterke turn-based strategie voor op de console, gecombineerd met een alternatieve blik op het Europa van 1935, vol met technologische ontwikkelingen en oorlogen. De unieke grafische engine, genaamd Canvas, maakte het plaatje af. De prachtige met de hand getekende animaties pasten goed bij de diepgang van het verhaal en de aanwezige content.

Valkyria Chronicles ontving twee vervolgen op de PSP, waarbij de beste game, Valkyria Chronicles 3, nooit in het westen verscheen. Sega claimde dat er te weinig westerse interesse in de PSP was, een probleem waar de PlayStation 4 en Xbox One geen last van hebben. Vandaar dat we nu aan de slag kunnen met een nieuwe game in de reeks.

Valkyria Revolution is een spin-off van de hoofdreeks, maar is wel duidelijk geïnspireerd door Valkyria Chronicles. Nieuw is de periode waarin de game zich afspeelt: een alternatieve versie van 1850. Waar in de vorige games het bronmateriaal ragnite als alternatief op olie werd gebruikt, bevat deze stof nu ook magische krachten, wat terugkomt in de gameplay. En die gameplay is behoorlijk op de schop genomen. Waar de voorgaande games turn-based strategie boden met een knipoog naar de Fire Emblem-games, daar is Revolution een actie-rpg die eerder doet denken aan Dynasty Warriors of spin-off Hyrule Warriors.

Het is natuurlijk niet perse negatief dat de game iets nieuws probeert. Niets is zo dodelijk voor een reeks die elk jaar maar precies hetzelfde kunstje doet. Innovatie moet echter wel resulteren in een kwaliteitsproduct en een game die, als het even kan, zichzelf verbetert ten opzichte van voorgaande delen. Daar faalt Valkyria Revolution helaas in.

Valkyria RevolutionValkyria Revolution

Het verhaal van de game wordt verteld vanuit het oogpunt van twee historici die terugkijken op gebeurtenissen van honderd jaar geleden. Ze proberen te achterhalen wat er echt is gebeurd, in plaats van wat er in de geschiedenisboeken staat. We worden naar een alternatief Europa in 1850 getransporteerd, waar ragnite de bron is van zowel conflicten als nieuwe wapens, alsmede de industriële revolutie. Het kleine land Jutland, dat tussen vier Europese supermachten gelegen is, trekt ten oorlog tegen het oosterse imperium Ruz na een verlammende economische blokkade. In feite wordt de oorlog opgezet door vijf Jutlanders die wraak willen nemen op Ruz. We volgen een van deze Jutlanders, Amleth Grønkjær, de leider van de Anti-Valkyrian Squad.

Het is geen slechte insteek voor een strategisch avontuur, en het alternatieve Europa is behoorlijk interessant, vooral esthetisch gezien. De game heeft momenten waarop het verhaal of de muziek de boventoon voeren en dan blijkt het dat er wel degelijk een drang naar kwaliteit in deze game zit. Het duurt echter niet lang voordat het hele kaartenhuis instort. De personages en het verhaal zijn niet goed genoeg uitgewerkt om de game te redden.

Valkyria Revolution laat je eigenlijk vrij weinig zelf spelen. Meestal ben je naar tussenfilmpjes en dialogen aan het kijken. We hebben het hier niet over een paar tussenfilmpjes: sommige missies hebben een hoeveelheid filmpjes waar zelfs Hideo Kojima voor zou bedanken. Gedurende het eerste uur ben je zo'n vijftig minuten aan het kijken met de controller op je schoot en maar tien minuten aan een simpele tutorial aan het spelen. De balans wordt daarna niet veel beter. Een vreemde keuze die te accepteren zou zijn als het verhaal niet zo verschrikkelijk was uitgewerkt. De dialogen doen zich veel belangrijker voor dan dat ze zijn en kunnen nooit verbergen dat er van diepgang of originaliteit nauwelijks sprake is. De personages zijn vlak uitgewerkt en missen charisma. De stemacteurs doen hun best met het flauwe script dat ze hebben gekregen, maar uiteindelijk kunnen zij het geheel ook niet redden. Gezichtsuitdrukkingen ontbreken en personages bewegen stijfjes. Een voorbeeld: alle personages draaien zich 180 graden en kijken een paar seconden in de verte voordat ze weg beginnen te lopen. Als je dacht dat Mass Effect: Andromeda problemen had met animatie, dan gaat Valkyria Revolution je verrassen.

Het verhaal en de tussenfilmpjes worden de nek omgedraaid door het slechte camerawerk, de lelijke animaties en het gebrek aan gezichtsuitdrukkingen. De camera staat regelmatig compleet stil gedurende filmpjes en richt zich maar op één personage, hoewel veel scenes meerdere personages met elkaar laten praten. In intense gesprekken ontbreekt enige vorm van lichaamstaal, wat compleet de dynamiek uit het geheel haalt. In een bepaalde scene loopt Amleth een plaatselijk café binnen waarin een aantal van zijn soldaten aan het drinken zijn. In plaats van dat de camera zich richt op de soldaten die aan het drinken, praten en feesten zijn, blijft de camera zich een volle minuut op Amleth richten, die er alleen maar naar staat te kijken. De game heeft duidelijk last van een gebrek aan regie en het gebrek aan goede animatie helpt daar niet bij.

Grafisch maakt de game ook geen indruk. Valkyria Chronicles oogde voor zijn tijd goed dankzij de unieke in-game engine. De Goauche-engine in Valkyria Revolution is alles behalve spectaculair. Zoals gezegd zijn de lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen slecht uitgewerkt, maar ook wanneer de game actie voorschotelt wordt het niet veel beter. Op momenten dat er van alles gebeurt in de game zien we de framerate inkakken en de engine heeft daarnaast problemen met het tonen van lichten en schaduwen, zeker in natuurlijke omgevingen waarin bomen en bladeren constant bewegen. De esthetische stijl van het alternatieve Europa is origineel genoeg en vooral de stedelijke omgevingen hebben hun eigen stijl, maar het is nergens spectaculair. Het feit dat het Jutland-leger niet eens een standaard uniform heeft is daarbij belachelijk.

Valkyria RevolutionValkyria Revolution

Zoals eerder gezegd ben je bovenal bezig met jezelf vervelen dankzij de vele filmpjes, maar dit zou nog vergeven kunnen worden als de gameplay vermakelijk was. Helaas, ook hier weet Valkyria Revolution niet te slagen. De game geeft je vier soldaten in je unit die op jouw commando gaan en staan op het slagveld en elke vijand neermaaien. Naast een standaard aanval kun je ontwijken, blokken of magische aanvallen gebruiken. Met de schouderknoppen kun je de drie soldaten die je op dat moment niet bestuurt simpele opdrachten geven, al geeft dit weinig extra strategische nuance aan gevechten. Het voelt aan als een uitgeklede versie van Dynasty Warriors, maar dan zonder de plezier die je aan laatstgenoemde game kunt beleven. Alle bewegingen voelen langzaam en je kunt geen combo's maken met je fysieke aanvallen. Daardoor voelen alle gevechten redelijk identiek, niet in de laatste plaats omdat alle missies ook op hetzelfde neerkomen en dezelfde slagvelden en vijanden gebruiken. Dit stampt het laatste beetje motivatie dat je misschien nog hebt de grond in. Heel af en toe zal de game je belonen met een fijn gevoel door een sterke vijand te verslaan, maar dat is te weinig om minstens 35 uur te besteden aan deze game.

We kunnen niet ontkennen dat Valkyria Revolution een teleurstelling is. Dit zou de nieuwe generatie van Valkyria-games moeten inluiden, maar in plaats daarvan voelt het alsof de franchise er op achteruit is gegaan. Zoek je naar een gemakkelijkere Dynasty Warriors-game of spreekt de grafische stijl je heel erg aan, dan zou je Valkyria Revolution kunnen proberen, al raden we dan eerder het vorig jaar verschenen Valkyria Chronicles Remastered aan. Wil je snelle actie in rpg-vorm, alsmede meer diepgang en variatie, dan is Nier: Automata een veel beter alternatief.

Valkyria RevolutionValkyria RevolutionValkyria Revolution
04 Gamereactor Netherlands
4 / 10