WarioWare Gold

WarioWare Gold

Het is een tijdje geleden dat we weer getrakteerd werden op een WarioWare-game... of dat we onze 3DS hebben opgestart.

De laatste dagen zijn we vooral bezig geweest met kamelen in hun neusgaten porren, sumoworstelaars aankleden, tandpasta uit de tube persen en neusharen met een stylus uit iemands neus trekken. Dat klinkt behoorlijk random, maar dat is precies wat WarioWare biedt.

WarioWare-games hebben geen minigames, maar microgames. Deze spellen duren hoogstens 3 of 4 seconden, waarna je meteen doorgaat naar de volgende microgame. De snelheid wordt steeds een beetje opgevoerd en soms worden de microgames afgewisseld met net zulke bizare eindbaasgevechten. WarioWare Gold is een soort 'best of' gebaseerd op alle voorgaande WarioWare-games, waarin de leukste microgames van de vorige edities terugkeren en vaak een nieuw uiterlijk hebben gekregen.

WarioWare Gold

Door de veranderingen in de oude vertrouwde microgames voelt het voor veteranen van de serie alsof het een frisse ervaring is. Doordat diverse evenementen de typen microgames afwisselen, gaat de game ook niet snel vervelen. Sommige evenementen laten je microgames met de knoppen op de 3DS of 2DS spelen, andere laten je de gyro-technologie in de handheld gebruiken en weer andere microgames gebruiken de stylus of zelfs de microfoon.

Laatstgenoemde microgames zijn het minst leuk, maar komen gelukkig ook niet zo vaak voor. De rest van de microgames is echter briljant. Er zijn meer dan driehonderd microgames en we zijn er eigenlijk geen tegengekomen die echt slecht was. Natuurlijk zijn er hier en daar games die in eerste instantie verwarren, maar als je ze eenmaal twee of drie keer bent tegengekomen weet je meestal wel wat je moet doen. Veel van de lol zit hem in het verbeteren van je highscore door zo weinig mogelijk af te gaan tijdens het spelen van de microgames. Hoewel de WarioWare-games op consoles vooral uitblinken in de multiplayer, draaien de handheldgames meer om het verbeteren van je records.

WarioWare Gold

Er zit dit keer een onverwachts uitgebreid verhaal in de game, waarin Wario de games die je speelt klaarzet in een toernooi. Elk toernooi wordt aangevuld met geanimeerde filmpjes en ingesproken stemmen, waardoor de filmpjes vaak grappig en zeker de moeite waard zijn. Het duurt maar zo'n twee uur om door de verhaalmodus te gaan en de diverse microgames te ontgrendelen, maar er is daarna nog veel meer te doen. Zo kun je allerlei kleine dingen, zoals minigames, interactieve items en Nintendo-trivia ontgrendelen. Dit zorgt er voor dat je veel langer met de game bezig bent.

WarioWare Gold

Hoe leuke alle microgames met hun typische Japanse humor ook zijn, we hadden het meeste plezier met de microgames waarin klassieke Nintendo-games worden gebruikt. Opeens klim je met Donkey Kong Jr. in een Game & Watch-classic of spoel je viezigheid weg met Mario en FLUDD in Super Mario Sunshine. De mengelmoes van games slaat nergens op, maar het is enorm leuk voor fans van het eerste uur die veel van de games zullen herkennen. Zelfs de Virtual Boy en de eerste Super Mario Land worden hier vertegenwoordigd.

Omdat er zoveel liefde in alle facetten van de game zit, is het leuk om je highscores proberen te verbeteren. In het begin kan het al flink pittig zijn om twintig microgames achter elkaar te spelen, maar voordat je het weet ga je de grens van 30, 40 of 50 microgames over. Het gaat allemaal zo snel dat we er tijdens het spelen een droge mond van krijgen. Als je de All Mixed Up-modus kiest, wisselen de typen microgames zich ook nog eens af, waardoor het allemaal nog pittiger wordt. Het ene moment blaas je in de microfoon terwijl je het volgende moment je stylus gebruikt.

WarioWare GoldWarioWare Gold

Tussen microgames heb je net genoeg tijd om de manier waarop je de 3DS of 2DS vasthoudt te veranderen en je voor te bereiden op het volgende spelletje. Het feit dat er zoveel verschillende microgames zijn betekent dat je best lang bezig bent voordat je ze allemaal hebt gezien, zeker omdat elke microgames een aantal variaties heeft.

Mocht je nog nooit een WarioWare-game hebben gespeeld, dan is dit de perfecte game om te beginnen. Er is een overvloed aan alles wat de fans van de reeks kunnen waarderen, verzameld in een geweldig pakket met uitmuntende presentatie. Als je de meeste voorgaande WarioWare-titels hebt gespeeld, dan is dit nog steeds een aanrader. De game is nog beter en uitgebreider en visueel ook een stap omhoog in vergelijking met voorgaande delen. Het is een briljant pakket met veel extra's.

WarioWare Gold

We hadden onze 3DS al zo'n beetje opgeborgen sinds de release van de Switch, maar na Metroid: Samus Returns en WarioWare Gold blijven we de handheld er toch steeds bij pakken. De manier waarop Nintendo de 3DS in zijn laatste levensjaren ondersteunt, is prijzenswaardig. We hopen dat een soortgelijke WarioWare-game binnenkort ook naar de Switch komt.

8 / 10
+
Meer dan 300 goede micorgames, geweldig design, fijne humor, veel herspeelbaarheid, goed geluid en ingesproken stemmen en uitstekende presentatie.