World of Warships: Legends

World of Warships: Legends

Een iets makkelijkere variant van de pc-game.

Wargaming staat bekend om hun games met grote oorlogsmachines. Het bedrijf uit Wit-Rusland heeft al bijna tien jaar succes met hun MMO-shooter World of Tanks, waarvan in 2016 een consoleversie uitkwam. Oorlogvoering kan echter nóg groter en gevaarlijker dan tanks en artillerie. Het echte hoogtepunt van de strijd met het meest dodelijke oorlogstuig kan op de wereldzeeën worden gevonden: specifiek tijdens de grote zeeslagen van de vroege twintigste eeuw. Met World of Warships: Legends brengt Wargaming free-to-play zeegevechten naar de consoles. Tijd voor ons om de torpedo's te laden en het geschut te bemannen.

World of Warships: Legends draait om oorlogsschepen uit de periode rond 1900 tot ongeveer het begin van de Koude Oorlog eind jaren '40. Alhoewel de game er grotendeels hetzelfde uit ziet als de pc-versie, is het in werkelijkheid helemaal opnieuw gemaakt en speciaal ontwikkeld voor console. Bij de release zijn drie naties speelbaar: Groot-Britannië, de Verenigde Staten en Japan. Duitsland, Frankrijk en anderen volgen later. Spelers kiezen een van drie schip-klassen met hun eigen sterke en zwakke kanten. Tijdens een speelronde nemen vervolgens teams van tot negen spelers het tegen elkaar op, met de winst te behalen door het innemen van locaties op de kaart of het uitschakelen van alle tegenstanders. Elk team start aan één kant van de vijftien kaarten, die meestal bestaat uit open zee aan de randen en een aantal eilanden in het midden.

World of Warships: Legends
World of Warships: LegendsWorld of Warships: Legends

Na een paar uur gespeeld te hebben, denken we dat de gameplay het best kan worden omschreven als een uitdagende mix tussen secuur richten van je geschut en torpedo's, constant veranderen van snelheid en vaarrichting om inkomende aanvallen te ontwijken en de noodzaak om met je team samen te werken. In vergelijking met de pc-versie zijn de kaarten wat kleiner. Hierdoor is er meer tempo in de confrontaties, maar maakt de game ook wat meer een 'arcade'-versie van die op pc. Er is daardoor minder nadruk op strategische positionering en team-work.

Voor nieuwe spelers kan de gameplay wat overweldigend zijn. Je schip beweegt door de motoren in één van vier snelheidsstanden te zetten, van ¼ tot volle kracht of achteruit. Met grotendeels geautomatiseerde beweging kunnen spelers in theorie focussen op het sturen van het schip en het zoeken naar vijanden. Wanneer het gevecht los barst, is het echter best lastig om zowel je snelheid aan te passen, eilanden te omzeilen, vijanden te beschieten en ook nog eens op inkomende aanvallen te letten. Het scheepsgeschut is het primaire wapen ongeacht welke klasse je speelt, en dit kan in- en uitzoomen afhankelijk van de afstand van je tegenstanders. Omdat de schepen vaak enkele kilometers ver weg zijn, moet je inschatten hoe ver je vooruit moet schieten om ze te raken. De precisie van je salvo's is deels willekeurig, waardoor ze soms erg precies zijn en andere keren alle kanten op vliegen. Dat is af en toe wat frustrerend, maar is aan de andere kant soms ook je eigen redding.

Om vijandige schepen voor de volle schade te raken vereist de nodige oefening. Je kunt explosieve granaten afvuren die zowel schade doen als schepen in brand zetten, of pantser doorborende granaten proberen die pas schade doen als ze penetreren. Weten wanneer je welk type moet gebruiken is iets wat je al spelende moet leren. Dat houdt de game uitdagend, maar het kan ook beginnende spelers afschrikken wanneer ze dit niet tijdig door krijgen. Daarnaast zijn er ook zogenaamde 'citadels' ingebouwd in elk scheepsmodel. Wanneer je goed richt, kun je een citadel raken wat grote schade veroorzaakt. Het aanleren van de ballistiek van je geschut op elk nieuw schip en hoe je de citadel van tegenstanders raakt is iets wat je al spelend moet leren en geeft veel voldoening wanneer het lukt.

Spelers beginnen met een basis-schip bij tier I, maar de 'tech tree' in de game splitst in een aantal gespecialiseerde takken na tier II tot aan tier VII. The verschillende klassen, bestaande uit lichte torpedojagers, middelzware kruisers en zware slagschepen volgen een soort steen-schaar-papier-systeem waarbij elke klasse gericht is op het uitschakelen van een andere. De kruisers combineren redelijke bepantsering met grote aantallen midden-kaliber geschut. Sommigen hebben ook nog torpedo's, maar dat is de specialiteit van de kleine en snelle torpedojagers. Torpedojagers kunnen lang onzichtbaar blijven en hebben een rookscherm om helemaal te verdwijnen. Hierdoor kunnen ze met hun torpedo's verrassingsaanvallen uitvoeren. Dat is vooral gevaarlijk voor de zware slagschepen. Dit zijn de machtigste schepen die ooit werden gebouwd, met zwaar geschut dat in één salvo andere schepen kan doen zinken, maar ze herladen langzaam en kunnen moeizaam aanvallen ontwijken.

In onze ervaring zijn de klassen goed met elkaar in balans: geen van de klassen domineert. De kleinere kaarten lijken een voordeel voor de torpedojagers, maar de slagschepen hebben veel preciezer automatisch secundair geschut in vergelijking met de pc-versie, waardoor dit wordt gebalanceerd. Er zijn bij de release ook een aantal premium (betaalde) schepen beschikbaar, die niet sterker aanvoelen dan de reguliere schepen. Ze zijn een manier om meteen in de hogere tiers te kunnen spelen, maar je hebt de vaardigheden van de reguliere schepen nodig om goed te kunnen spelen. We hebben de meeste premium schepen uitgeprobeerd en sommige voelden zelfs wat te zwak aan. Het tier IV slagschip Texas leek bijvoorbeeld door elke aanval zware schade te lijden.

World of Warships: Legends

Het is daarom aan te raden om de gewone schepen te spelen en hiermee XP te verdienen. Wij bereikten na een aantal potjes al tier III, maar vanaf daar ga je steeds meer rondes moeten spelen om je schip te upgraden. Voor wie slechts af en toe speelt blijven tier VI en VII waarschijnlijk dan ook buiten bereik, maar in onze ervaring kun je genoeg plezier beleven als je bij tier IV of V blijft hangen. Met elke hogere tier wordt de game uitdagender. Dat is vooral doordat de schepen steeds meer gespecialiseerd worden met eigen sterke en zwakke punten die je moet aanleren. Precies sturen en richten wordt steeds belangrijker. Schepen kunnen nog verder worden aangepast door de toevoeging van legendarische commandanten, die bonussen toevoegen zoals extra geschutbereik, camouflage of extra levenspunten. Het duurt even voor je weet met welke scheepsklasse, schip en commandant je zelf het beste bent.

Hoe meeslepend is de gameplay dan uiteindelijk in World of Warships: Legends? In onze ogen komen zeeslagen inderdaad tot leven. De gameplay zit goed in elkaar en de combinatie tussen een uitstekende soundtrack, de noodzaak om rond inkomende granaten te zigzaggen en de voldoening wanneer je granaten een vijandig schip opblazen maken de game zeker het spelen waard. De schepen in de game zijn erg gedetailleerd vormgegeven met realistische bewegingen, ronddraaiende radarinstallaties en fraaie camouflagepatronen. Wanneer je een salvo afvuurt met je slagschip, ziet en luistert dit ook echt als een zware aanval met grote kanonnen. Grafisch ziet de game er op bepaalde punten ook beter uit dan de pc-versie: vooral op gebied van de vuur- en rookeffecten.

World of Warships: LegendsWorld of Warships: LegendsWorld of Warships: Legends

Als negatieve punten geldt dat de relatief lastige leercurve niet aan iedereen besteed zal zijn. Niet iedereen wil veel tijd investeren om zich met meer ervaren spelers te kunnen meten en hogere tiers vrij te spelen. Voor ons voelt het ook aan alsof de pc-versie beter blijft: de grotere kaarten laten meer spelers toe, meer strategische bewegingen en meer ruimte voor vaardigheid dan 'arcade' gameplay. Desalniettemin kun je erg veel gratis lol beleven in World of Warships: Legends en we raden iedereen dan ook aan om deze free-to-play titel op Xbox One of PlayStation 4 uit te proberen.

8 / 10
+
Meeslepende gameplay en soundtrack, gedetailleerde schepen, uitdagende progressie.