Yakuza 6: The Song of Life

Yakuza 6: The Song of Life

Technisch de meest geavanceerde Yakuza, maar dat geldt niet voor de gameplay.

We schrijven al vele jaren reviews over de Yakuza-games en hebben altijd gehoopt dat de reeks een significante update zou krijgen waardoor deze als echte hedendaagse actiegames zouden worden gezien. Yakuza 6: The Song of Life heeft eindelijk de Westkust bereikt en op technisch vlak evenals de algehele 'flow' van de game is het de meest hedendaagse Yakuza ooit. Aan de andere kant maakt de gameplay veel kleinere stappen vooruit in vergelijk met de graphics en verhaalvertelling.

Het verhaal van Yakuza 6 bouwt voort op alles dat voorheen heeft plaatsgevonden. Zoals gebruikelijk kennen alle personages een eigen introductie, maar meestal wordt hun connectie met het hoofdpersonage, Kazuma Kiryu, niet duidelijk gemaakt. Je kunt in het menu een beschrijving vinden van alle voorgaande Yakuza-games en individuele personages. Dit is veel tekst om door heen te ploegen en misschien was één lange video een betere keuze geweest. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar nieuwe spelers welkom wilt heten, maar tegelijkertijd verwacht het wel dat er veel gelezen wordt. Yakuza 6 slaagt er in om zijn verhaal ook prima te vertellen, zonder enige voorkennis, maar reken er dan wel op dat je soms niet alles meekrijgt.

In voorgaande Yakuza-games hebben de makers meerdere verschillende methodes gebruikt om een verhaal te vertellen. Naast traditionele tussenfilmpjes, waren er ook stilstaande afbeeldingen met voice-overs en zelfs tekst die zonder stemmen op het scherm verscheen. Yakuza 6 heeft gekozen voor één aanpak in de hele game, wat een verademing is. Ieder gedeelde waar het verhaal wordt verteld bevat volledige voice-acting en wordt getoond middels een normaal tussenfilmpje. De verbintenis met de gamewereld is hierdoor veel beter dan in voorgaande titels.

Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of Life

De manieren waarop je progressie in het verhaal boekt is ook veel beter dan voorheen. Voorheen was het een traditie om nu en dan een speler in de gamewereld los te laten en van hem of haar te verwachten om alles uit te vogelen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat we per ongeluk terecht kwamen bij het bedoelde gebied of gedwongen werden om de oplossing op internet op te zoeken. In Yakuza 6 is de richting, wat je moet doen en waar, altijd duidelijk. Je kunt nog steeds andere dingen doen, zoals zijmissie en andere activiteiten, en dat wordt ook aangemoedigd. Als je echt wilt is het ook prima om alleen de hoofdverhaallijn te volgen.

De game begint met ex-yakuza Kazuma Kiryu die naar gevangenis gaat door wat hij in een voorgaande game heeft gedaan. De navolgende drie jaren groeit Kiryu's dochter, zijn alles, Haruka Sawamura, uit tot een bekende zangeres. Helaas komt de media er achter dat Haruka's vader ex-yakuza is en dit vernietigt de carrière van Haruka. Ze raakt hierna ernstig gewond in een 'hit-and-run' en na dit auto-ongeluk moet Kiryu voor de één jaar oude zoon van Haruka zorgen. Kiryu moet er achter te komen wie Haruka probeerde te vermoorden en wie de vader van haar zoon is.

Zoals je kunt verwachten is deze persoonlijke quest van Kiryu slechts het beginpunt. Als snel strijden een mix van Japanse, Chinese en Zuid-Koreaanse criminele organisaties voor macht en invloed in Tokyo's fictieve wijk Kamurocho. De invloed van de Yakuza heeft reikt echter ook naar Hiroshima. Hierdoor ontvouwen zich gebeurtenissen van epische proporties, die we nog niet eerder zo hebben gezien, en ieder actie wordt toegeschreven aan een soort van samoeraicode. Er zijn bepaalde regels waar alle criminelen naar leven. Het lijkt er zelfs op dat de makers Kazuma Kiryu hebben ontworpen als een soort van ideale man waar Japanse jongens door geïnspireerd zouden kunnen raken. Kalm, intelligent en een man met principes, die soms te overduidelijk zijn tijdens het spelen van de game.

Yakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of Life

Een minpunt van de zijmissies is dat ze niet altijd op de beste momenten worden gepresenteerd. Soms heeft Kiryu bij de hoofdquest haast om iemand te redden, maar er is opeens wel genoeg tijd om naar de sportschool te gaan of te honkballen. Het is geen enorm groot probleem, maar het verbreekt wel de zorgvuldig opgebouwde flow van het hoofdverhaal.

De daadwerkelijke gameplay is hetzelfde als altijd. Je wordt voor vrijwel alles dat je doet beloond met ervaringspunten en deze kun je verdelen zoals je wilt via de menu's in Kiryu's telefoon. Het is een geweldig systeem en een grote verbetering in vergelijking met voorgaande Yakuza-games. De speelbare wereld is klein, maar zit vol met dingen om te doen. Vaak komt Kiryu terecht in een vuistgevecht met meerdere vijanden en dan moet hij schoppen en slaan. Er zijn drie moeilijkheidsgraden om uit te kiezen en als je alleen van het hoofdverhaal wilt genieten bevelen we aan om de makkelijkste route te verkiezen.

Een compliment is ook op zijn plaatst voor de uitstekende tutorials. We hebben nog nooit een Yakuza-game die zo goed de basiselementen aan de speler weet uit te leggen. Het besturen van Kirya is zoals gebruikelijk vrij stijf, al is de volledige gameplay hier om heen gebouwd, dus is dit nooit een probleem.

De omgevingen gebruikt de hedendaagse paardenkracht van de hardware in zijn voordeel. De algehele grootte van de map is niet echt groter, maar er zijn nu minder laadtijden tussen gebieden: je kunt naadloos veel meer gebouwen binnen lopen en alles is overladen met details. We zijn geen bugs of framedrops tegen gekomen en Yakuza 6 is dan ook een uitstekend afgewerkt titel. We hadden wellicht stiekem gehoopt op dingen als dynamisch weer en lichteffecten: beide zijn nog afhankelijk van het moment waar het hoofdverhaal zich bevindt. Het geluid is altijd al goed geweest en dat is ook het geval in Yakuza 6. Er zijn uren aan goedgeschreven dialogen om te beluisteren (en te lezen) en de muziek weet perfect te toon neer te zetten voor hetgene dat zich afspeelt op het scherm. Misschien is nog ruimte voor kleine verbeteringen, daar deze ruimschoots voor een gevecht al aan zet.

Yakuza 6: The Song of Life is eindelijk die vernieuwde Yakuza-game waar we, al jaren, op gewacht hebben. Qua gameplay schiet Yakuza 6 nog iets tekort om echt als een hedendaagse third-person actiegame te worden beschouwd. Toch heeft de ontwikkelaar uitstekend begrepen dat het de reeks moet verbeteren en we hopen dat deze trend zich in de toekomstige Yakuza-games voortzet.

8 / 10
+
Menu's zijn geweldig; technische de beste Yakuza-game ooit; zijmissies worden veel beter gepresenteerd; een verbeterde map; goed verteld verhaal; alles volledig ingesproken.