hardwareberichten

Nintendo Classic Mini: SNES review

We hebben de nodige tijd doorgebracht Nintendo's nieuwe mini-console: de SNES Mini.

Wij allemaal - iedereen bij Gamereactor en jullie allemaal - zijn opgegroeid met Nintendo in onze levens tot een bepaalde hoogte. Of dit nu de console bij een vriendje thuis was waar je soms bij ging spelen of een op een apparaat dat je zelf in huis had, veel mensen zullen Mario en zijn vrienden op een bepaald moment zijn tegengekomen. Natuurlijk zijn er ook diegenen die dolgelukkig werden van en verliefd raakten op gamen dankzij Nintendo, zijn consoles, de games die het had en de werelden waarmee het spelers naartoe nam.

Toen de NES Mini verscheen kregen we een glimp in onze jeugd middels een verzameling van briljante, maar uiteindelijk gedateerde klassiekers. Het was een groot succes, de vraag was overweldigend, en nu probeert Nintendo dit zelfde trucje te doen met de SNES, alhoewel dit keer de bijgevoegde software bij deze piepkleine console net iets meer biedt qua relevantie.

Het is echter lood om oud ijzer, omdat we waarschijnlijk de vorm - met zijn klassieke harde randen en lompe behuizing - van de NES Mini de voorkeur geven. De Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System (of SNES Mini) is dunner, zachter, minder grof dan zijn voorganger, maar misschien slechts iets minder charmerend in zijn geheel. We houden er echter nog steeds veel van en het is wederom fijn om het apparaatje weer terug op de plank te zetten nadat je klaar bent met gamen.

Nintendo Classic Mini: SNES review

Het aandoenlijke design terzijde: het echte succes van de SNES Mini is diens software. Natuurlijk, deze games voelen nog steeds een klein beetje gedateerd op bepaalde momenten, maar de kwaliteit en complexiteit is aanwezig - die gewoon mistte op de NES Mini - tot op een bepaalde hoogte. Hoewel het waar is dat de meeste games het niet halen bij hun hedendaagse gelijkwaardige - games als Shovel Knight die de stijl van een tijdperk nabootsen, maar de formule hedendaags hebben gemaakt - is er nog steeds genoeg variatie en kwaliteit aanwezig die het de moeite maken een behoorlijk aantal van deze games opnieuw te bezoeken. Nog beter: er is genoeg variatie om vrijwel iedereen iets te geven dat bij hun smaak past.

Racefans hebben twee tijdloze klassiekers om mee te worstelen, in de vorm van Super Mario Kart en F-Zero. Beide games laten het scherm van kant naar kant slingeren als je bochten neemt op hoge snelheid en met name F-Zero biedt pulserende visuals die voor die tijd mindblowing moeten zijn geweest. We moeten ook Star Fox (en Star Fox 2, een game die in de jaren '90 werd ontwikkeld, maar debuteert op deze console in 2017) noemen, aangezien het de andere game is waar je achter het stuur kunt kruipen. Weliswaar in dit geval het stuur van een ruimteschip waarmee je vijanden uit de lucht schiet.

We zijn niet bang om toe te geven dat, toen we op de SNES Mini speelden voor deze review, we het meeste tijd hebben doorgebracht met Super Mario World, een platformgame die op een of andere manier nog steeds er in slaagt fris en vermakelijk te blijven. Het is en glorieuze nostalgische reis en fans zullen een uitstekende tijd hebben met het terugkeren naar een van Mario's meest belangrijke avonturen. Super Mario World 2: Yoshi's Island heeft de tand des tijds ook goed doorstaan. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars aan de andere kant deed ons echter weinig; het is een game die we nooit echt hebben gespeeld vroeger en het is er ook geen een die we in 2017 opnieuw zullen bezoeken. Simpel gezegd, net zoals ons, ga je niet van iedere titel evenveel genieten die op de console staat.

Nintendo Classic Mini: SNES review

Vechtfans kunnen genieten de old-school bokstitel Super-Punch Out, maar het hoogtepunt is zonder twijfel Street Fighter II Turbo, een game die geen introductie nodig heeft en nog steeds uiterste vermakelijk is, helemaal als je een vriend hebt om mee te knokken.

Er is meer actie te vinden in Mega Man X en Contra III: The Alien Wars, en beide scifi-games bieden een uitdaging en soms onvergefelijke run-and-gun-gameplay. Daarmee zitten ze in hetzelfde vaarwater als Super Ghouls 'N' Ghosts, een heerlijke actie-platformgame die er uitspringt als een van de meest visueel aansprekende titels van het pakket.

The Legend of Zelda: A Link to the Past is een van de meer uitgebreide games op de SNES Mini en is wederom een iconische titel uit een gevierde reeks. Rpg-fans hebben ook Final Fantasy III om mee aan de slag te gaan en Secret of Mana (een game die binnenkort een remake krijgt en daarom misschien verkozen is boven andere titels) is ook beschikbaar, evenals Earthbound, een rpg waarbij de overleden, geweldige Satoru Iwata een van de belangrijkste programmeurs voor was.

Er zijn een enkele andere belangrijke Nintendo-franchises aanwezig, met in het bijzonder Donkey Kong Country, een titel die er na al deze jaren nog steeds goed uitziet en geweldig speelt. Kirby Super Star is een verzameling aan mini-games die meer gameplaydiversiteit toevoegt, maar wat betreft de de schattige roze mascotte prefereren wij Kirby's Dream Course, die met zijn golf-achtige gameplay een van de meer unieke titels is in deze verzameling.

Hebben we het beste voor het laatst bewaard? Sommige zouden nee zeggen, aangezien de enige games die we niet genoemd hebben Super Castlevania IV, die er fantastisch uitziet dankzij enkele tijdloze graphics en een gelijkwaardige memorabele soundtrack. Waar de laatste game, en de andere helft van het metroidvania-aanbod, Super Metroid is. Een reeks die wederom in de spotlight staat dankzij de recente 3DS release van Samus Returns en met Metroid Prime 4 in het vooruitzicht op de Nintendo Switch.

Nintendo Classic Mini: SNES reviewNintendo Classic Mini: SNES review

We hebben elke game die bij de SNES Mini Classic zit bekeken en het is veilig te stellen dat er enkele briljante titels tussen zitten, met ontelbare uren aan gameplay waar nostalgische fans van kunnen genieten. Veel van de titels zijn bepalend geweest voor de genres en hun gezamenlijke invloed moet ook niet onderschat worden.

Belangrijk is dat de emulatie van de verschillende titels met uiterste zorg is gedaan en net als de NES Mini zijn er opties voor het weergeven van de games (4:3, Pixel Perfect en CRT Filter als het beeld te scherp is). Tel daarbij extra punten op voor het behouden van je voortgang en je hebt een complete verzameling die er in slaagt enkele van de beste games uit het tijdperk uitstekend te belichten, en ze tegelijkertijd voor iedereen toegankelijker maakt dan ooit tevoren.

Het succes van de NES Mini werd voornamelijk gedreven door nostalgie (en ook de beperkte verkrijgbaarheid), maar we wedden dat de SNES Mini meer te bieden heeft dankzij de betere software. De controllers, die we nog niet besproken hebben, bieden verbeterde input-opties en daardoor konden de games meer complex worden (we hebben dit keer ook iets langere kabels). De extra kracht van de SNES zorgt er ook voor dat games er aanzienlijk beter uitzien, wat helpt voor de algehele aantrekkingskracht.

Het is ook ongelofelijk makkelijk om aan te sluiten. De console wordt bekrachtigd door een micro-usbkabel (via een adapter, of aan te sluiten op een usb-port in je tv of op een bestaande console) en het signaal wordt via een bijgeleverde HDMI-kabel aangesloten op je tv. Het navigeren van de software is simpel dankzij een duidelijke interface en de presentatie is overal van een hoog niveau.

Voor retrogamers en Nintendo-fans is de SNES Mini wederom een must-have apparaat, maar we denken dat er ook genoeg andere mensen zijn die zullen genieten van deze verzameling tijdloze games. We hebben de nodige tijd doorgebracht met deze gekrompen Super Nintendo en er zijn genoeg redenen (ongeveer twintig om precies te zijn) om de SNES Mini in huis te halen.

Nintendo Classic Mini: SNES reviewNintendo Classic Mini: SNES reviewNintendo Classic Mini: SNES review
9 / 10
+