Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown

De Ace Combat-reeks is zojuist geland op de PlayStation 4 en Xbox One. En arriveert met en game die trouw is aan de klassiekers.

Skip

De Ace Combat-reeks, die in 1995 het daglicht zag, wist spelers iets geweldigs te bieden. Het maakte de besturing van super-technologische gevechtsvliegtuigen extreem vermakelijk en toegankelijk. Waar bij een vliegsimulator als Falcon 4 of een hybride titel als Jane's USAF stellig lange leerfasen en handleidingen werden opgelegd om de baldadigheid onder de knie te krijgen om met een jachtbommenwerper een doelwit ter grote van een fiets te raken op een hoogte van 15.000 voet. Voor luchtmachtnerds is dat enorm opwindend, voor de rest echter een onoverkomelijk obstakel dat té veel toewijding vereist om echt gewaard te kunnen worden.

Ace Combat bevindt zich aan de andere kant aan de tegenovergesteld eind van het vliegsimulatiespectrum: het is een game die je binnen enkele minuten onder de knie kan krijgen. Waarbij de vrijwel direct in luchtgevechten terechtkomen met een overdreven aantal raketten en meer doelwitten dan in een schiettent op de kermis. Ace Combat, is kort gezegd, pure adrenaline.

De zevende titel in de hoofdreeks is bijgewerkt naar de hedendaagse consoles als de PlayStation 4 en Xbox One, en bij die eerste duikt het ook de virtual reality-wereld in. Vanaf het moment dat je de controle krijgt over je gevechtsvliegtuig in Ace Combat 7: Skies Unknown voel je je direct op je gemakt, ondanks dat de reeks en deze hedendaagse versie weinig voortgang kent.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies UnknownAce Combat 7: Skies Unknown

We zouden kunnen zeggen dat Ace Combat 7: Skies Unknown een game is die geen tijd verspilt. Het kost slechts enkele minuten vanaf het begin van je eerste missie tot je een vijandelijk vliegtuig in je vizier hebt, het bekende woorden "Fox Two" uit je mond laat komen om vervolgens een raket af te vuren en uiteindelijk de spectaculaire en smeulende explosies te bekijken. Al na enkele minuten bestuur je een vliegtuig met als missie doelwitten op de grond te raken met bommen en zelfs hierbij kost het slechtst een beetje intuïtie om daar echt in uit te blinken. Waarom zou je tijd verspillen aan een 'tutorial' over ontwijkende manoeuvres terwijl je dit ook aan je instinct kan overlaten en meteen beginnen met bochten waar zelfs Tom Cruise flauw van zou vallen door de buitensporige g-krachten? Ace Combat is dat allemaal: intuïtie, gebruiksgemak en enorm veel vermaak.

Zoals gebruikelijk bestaat de game uit een lange 'campaign' (20 missies) waarin we in een denkbeeldige oorlog terecht komen, die de grootste militaire conflicten uit de 20e eeuw en, waarom ook niet, oorlogen na 9/11 opsomt. In de game spelen we een piloot, genaamd Trigger, wiens verhaal een slechte wending neemt en onze held wordt gedwongen op potentiële zelfmoordmissies te gaan, en hier wordt de game interessant. Waar Ace Combat 7: Skies Unknown simpel begint, bijna alledaags, worden de missies later steeds uitdagender en ingewikkelder.

Ace Combat 7: Skies Unknown